• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • demon tongue

Jag vill sy ett lapptäcke till barnvagnen att ha i höst. Ovansidan av täcket ska bestå av lappar i tre-fyra färger, ganska stora lappar om nästan 10*10 cm, och upptill ska det ha en kant som är vit där jag kan fästa tygmärken med djur. Undersidan ska bestå av ett tyg, som är mysigt för bebis. Och inuti stoppar jag antagligen in ett babytäcke. Vilket typ av tyg rekommenderar ni att jag köper till detta? 

• Heobea
    demon tongue skrev 2013-08-27 16:09:29 följande:
    Jag vill sy ett lapptäcke till barnvagnen att ha i höst. Ovansidan av täcket ska bestå av lappar i tre-fyra färger, ganska stora lappar om nästan 10*10 cm, och upptill ska det ha en kant som är vit där jag kan fästa tygmärken med djur. Undersidan ska bestå av ett tyg, som är mysigt för bebis. Och inuti stoppar jag antagligen in ett babytäcke. Vilket typ av tyg rekommenderar ni att jag köper till detta? 
    Jag rekommenderar vävda tyger till lapptäcken. Lättare att sy just likformiga rutor då de inte drar sig. Som undersida skulle jag nog antingen ta ett lite styvare trikåtyg men som är mjukt. Alternativt ett vävt tyg där med. Jag menar, lakan som vi har i sängen är ju inte speciellt hårda. Tvätta dock tygerna innan så att de kan krympa i lugn och ro.
    Hygienhäxan!
  • demon tongue
    Heobea skrev 2013-08-27 21:15:39 följande:
    Jag rekommenderar vävda tyger till lapptäcken. Lättare att sy just likformiga rutor då de inte drar sig. Som undersida skulle jag nog antingen ta ett lite styvare trikåtyg men som är mjukt. Alternativt ett vävt tyg där med. Jag menar, lakan som vi har i sängen är ju inte speciellt hårda. Tvätta dock tygerna innan så att de kan krympa i lugn och ro.
    Tack för svaret! Jag har beställt tre olika vävda tyger till ovansidan men valde ett flanelltyg till undersidan. Det stod att det passade till t.ex. babyfiltar och pyjamasar så jag tänkte att det nog blir varmt och mysigt i höst. Ja, tvätta dem innan är nog en bra idé.
  • Heobea
    demon tongue skrev 2013-08-27 22:01:51 följande:
    Tack för svaret! Jag har beställt tre olika vävda tyger till ovansidan men valde ett flanelltyg till undersidan. Det stod att det passade till t.ex. babyfiltar och pyjamasar så jag tänkte att det nog blir varmt och mysigt i höst. Ja, tvätta dem innan är nog en bra idé.
    Åh smart med flanell, tänkte inte ens på det som alternativ......!
    Hygienhäxan!
  • ansof

Tänkte oxå sy ett lapptäcke, med stoppning i, vad tror ni blir bäst? Plattvadd eller ett sönerklippt täcke?

• demon tongue
    ansof skrev 2013-08-28 18:00:19 följande:
    Tänkte oxå sy ett lapptäcke, med stoppning i, vad tror ni blir bäst? Plattvadd eller ett sönerklippt täcke?
    Jag tänkte svänga förbi Jysk någon dag och köpa ett av deras billigaste täcken, de har ett tunt för 50 spänn. Otroligt billigt tycker jag, och det räcker ju till en massa projekt, plus att jag vill ju ha ett ganska tunt täcke ändå. Det ska vara till hösten, inte till vintern, så det får inte bli för varmt, och inte kväva bebis, som ändå är rätt liten fortfarande. 
Svar på tråden Syjunta för gravida!