• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • weasley

I princip allt som kunde gå fel gick fel under sömnaden av denna, men trots krångel, glömda fickor, för lite mudd och allt däremellan så är jag ganska nöjd. Nu saknas bara knappar.

• Kakan87

Det här med tryckknappar.. Är det svårt att få till? Tänkte beställa en sats m 150 st plast i olika färger eller vad det var plus en tånggrej för ca 20 pund m frakt. Är det bra pris? Hur stora är standardknappar för bodys o liknande?

• weasley
    Kakan87 skrev 2014-01-26 16:30:36 följande:
    Det här med tryckknappar.. Är det svårt att få till? Tänkte beställa en sats m 150 st plast i olika färger eller vad det var plus en tånggrej för ca 20 pund m frakt. Är det bra pris? Hur stora är standardknappar för bodys o liknande?

Alltså köp inte första och billigaste öjliga, den tabben gjorde jag och fick en obruklig tång och skitknappar.. Nu köpte jag visserligen ringknappar i metall men tror du gör gott i att kika runt efter en med bra betyg :)

Har ingen koll på KAM-knappar (som det låter som du kollat på) men tänkte bara rädda andra från samma misstag som mig :p

• Kakan87
    weasley skrev 2014-01-26 16:52:35 följande:

Alltså köp inte första och billigaste öjliga, den tabben gjorde jag och fick en obruklig tång och skitknappar.. Nu köpte jag visserligen ringknappar i metall men tror du gör gott i att kika runt efter en med bra betyg :)

Har ingen koll på KAM-knappar (som det låter som du kollat på) men tänkte bara rädda andra från samma misstag som mig :p

Vad bra att få råd av nån som har lite mer koll än jag:) Det var dessa jag kikade på:

www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B00ASHXMP0/ref=mp_s_a_1_10&sr=8-10?=AC_SX110_SY165

Hiss eller diss? Kan ju tillägga att jag verkligen inte behöver nåt av superkvalite utan endast vill att det ska fungera, då jag verkligen är i starten och inte ens vet om jag kan sy:P
  • weasley

Tyvärr så har jag noll koll på den sortens knappar Kakan87, men hoppas någon annan kan bidra med lite erfarenheter!

• Sommarnatt10

Jag har en hel del trikåtyger hemma och det är ju mysigt att sy barnkläder i.

Men jag tänker att jag vill sy i annat material främst byxor. Eftersom jag är nybörjare när det gäller att sy funderar jag på vad som kan fungerar bra ( Panduro har ju en del fina tyger, men fungerar det till kläder) och vart man isf köper dessa tyger...

Vad väljer man om man inte väljer trikå??

• magnea
    jmynt skrev 2013-09-30 19:44:34 följande:

Lite dålig bild men har i alla fall knåpat ihop ett par byxor en mössa och även en dregglis (inte med på bilden).

Sen har jag sytt klart tösens fleecebyxor och så var det en mössa med av samma tyg, Samt ett par byxor i samma modell som de på bilden men i ett annat tyg. Slänger upp bilder på detta senare.

Nu ska jag krypa in till mina symaskiner och bli totalt okontaktbar i ett par timmar.....  
  • magnea
    jmynt skrev 2013-09-30 19:44:34 följande:

Lite dålig bild men har i alla fall knåpat ihop ett par byxor en mössa och även en dregglis (inte med på bilden).

Sen har jag sytt klart tösens fleecebyxor och så var det en mössa med av samma tyg, Samt ett par byxor i samma modell som de på bilden men i ett annat tyg. Slänger upp bilder på detta senare.

Nu ska jag krypa in till mina symaskiner och bli totalt okontaktbar i ett par timmar.....  
    Jmynt, vart köpte du det fina elefanttyget?
  • Passion

Idag var jag in till Ohlssons tyger och köpte på mig ett gäng olika tyger, ska nämligen göra ett vadderat lapptäcke till vår lilla bebis som den ska ha till vagnen!

Köpte tyger i tre olika kulörer; svart, grå och röd - dvs samma färger som kommer att finnas på barnvagnen! (Har ju beställt en svart/röd Crescent Comfort)

Så imån ska jag tvätta alla tygerna och sen är det bara att försöka hitta lite tid för att sätta sig ner och klippa&sy!

Baksidan blir helsvart flanell (mysigt!)

Sedan blir det en helsvart ram/kant runtom alla rutorna.

Tänkte sy 8x8cm stora rutor.

Planerar att ha 6st rutor på bredden och 8st rutor på längden, vad tror ni andra om det?

Svar på tråden Syjunta för gravida!