• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • 1978
    littlemisssunshine08 skrev 2014-02-02 04:13:19 följande:
    jag var på bröllop när jag var i 9e månaden, och använde en vanlig klänning (den var ju lite för stor innan jag blev gravid) som var skuren under bysten, så det skulle jag satsa på, och så kanske omlott över bysten. Burda style har kanske, och de kan du köpa digitalt och skriva ut själv också. du kan ju lägga till lite extra rynk under bysten för magen. en tunnare klänning kan ju bli mer uppklädd med en kavaj över. skulle satsa på enfärgat. en omlottklänning är också fint, om den knyts under bysten.
    Tack för tips! Ska kolla Burda. Är ju smart att ta en vanlig klänning som man kan använda senare också.
  • weasley
    magnea skrev 2014-02-01 22:24:03 följande:
    En (dum?) fråga angående muddar på byxor.
    Behövs speciellt muddtyg eller kan man sy muddar av samma jersytyg som resten av byxorna?
    Finns speciellt muddtyg men du kan använda vanligt trikå också! bara man använder 0,7-0,8 av det man ska kantas längd på remsa blir det bra det med. Det är en smaksak vad man kantar med :)
  • magnea
    weasley skrev 2014-02-02 21:16:26 följande:
    Finns speciellt muddtyg men du kan använda vanligt trikå också! bara man använder 0,7-0,8 av det man ska kantas längd på remsa blir det bra det med. Det är en smaksak vad man kantar med :)
    Tack för svar!

En annan fråga som någon kanske vet svaret på...
    Jag har en vanlig hushållsmaskin, min mammas gamla Bernina 807, och nu när jag sydde  i jersytyg för första gången så blev det ganska vågigt. Jag hittade inget sätt att minska pressarfotstrycket, vet ni om det går? Och är det det som är problemet? Matningen står på max och jag använde denna söm som är varannan zigzag ogh varannan raksöm typ.
  • Br0k3n

Åh favoritar, mitt uppe i flytt men så mycket jag vill göra :)

Mitt liv, min vardag!
  • Defeateris

Var och handlade lite tyger för att sy kläder.. Hittade dessutom en billig body i precis den modellen jag vill ha, som jag köpte hem för att ha som mönsterdelar.. Mönstret på Stoff och Stil var bara sådant som man ska dra över huvudet, så får nog bli lite av varje kanske.. =)
    Mannens favorit var, inte alls oväntat, tyget med dödskallar.. =)

• katja1

Någon som har eller har sett mönster någonstans på dubbel ringsjal (även kallad x-ringsjal)? Hört att det finns på nätet men hittar inte hur jag än söker. Tacksam för hjälp!

• Defeateris

Kanske lite off topic men jag försöker ändå. Jag har ett runt tygstycke som jag tänkte sy mig en kjol av, är det någon som har bra idéer på hur man gör bäst?

• Heobea
    Defeateris skrev 2014-02-06 22:48:02 följande:
    Kanske lite off topic men jag försöker ändå. Jag har ett runt tygstycke som jag tänkte sy mig en kjol av, är det någon som har bra idéer på hur man gör bäst?

En cirkelkjol menar du? Då behöver du göra ett hål i mitten av cirkeln som motsvarar ditt midjemått och därefter sy på en linning. Jag brukar ha resår i mina cirkelkjolslinningar men det går ju lika bra att sy i en dragkedja och knapp.
    Hur du räknar: Vik tyget först på mitten (så att det blir en halvcirkel) därefter en gång till så att det blir 1/4 cirkel. Mät ditt midjemått, dra av ca 3cm och dividera därefter med 6 (2x3.14....). DÅ har du radien på den bit du ska klippa bort. Sätt sedan måttbandet vid spetsen som bildats högst upp (inte vid den svängda biten) och mät ut radien på ena kanten. Flytta därefter måttbandet mot den andra kanten och rita upp en 1/4 cirkel med samma radiemått hela tiden. Tänk att det hela ska bilda ett hål. Klipp därefter någon cm (beroende på hur mkt sömnsmån du vill ha) ovanför markeringen. Då bildas en cirkel med ett hål i. Sy fast en linning längs kanten. Tada, kjol!

Bifogar en bild som gör det hela lite enklare att förstå! Den översta högra kommer se ut som din vikta kjol med markering för var du ska klippa.

Hygienhäxan!
  • magnea

Tyg från JNY och mönster från boken Baby Cool som jag fixat till lite. Första hängselbyxorna!

Svar på tråden Syjunta för gravida!