• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • saraajohanna

Någon som sytt ett lapptäcke till bebis? Vill inte göra ett så stort men vet inte vilken storlek man får mest nytta av. Någon som har lite tips? :)

• littlemisssunshine08
    saraajohanna skrev 2014-01-30 15:24:38 följande:
    Någon som sytt ett lapptäcke till bebis? Vill inte göra ett så stort men vet inte vilken storlek man får mest nytta av. Någon som har lite tips? :)
    jag har sytt några stycken, mitt bästa tips är att var jättenogrann när du mäter ut dina lappar så att de verkligen är prick lika stora, och var noga med att hålla sömsmånen. jag gjorde ett för vagnen/vaggan innan bebisen kom, det var onödigt eftersom han kom på hösten och det var för tunt att sova med och för tunt i vagnen. i vår är det nog för litet ;)
    sen har jag gjort ett större, ca 1.5m*1.5m vilket just nu är bra vikt ett par gånger att ha under babygym och när han är lite större så kan vi sitta och leka på det. baksidan är ull, så det är lite varmt. 

jag har även gjort ett som funkar som överkast i spjälsängen, det tänker jag mer långväga användning av.

till våren gör jag nog ett som han kan ha i vagnen, kanske 70*100cm?
    lycka till!
  • Defeateris

Var inne och handlade tyg och lite annat för 1000 kronor på Stoff och Stil idag, nu ska det sys babykläder..=) Köpte ett mönster på body i storlek 50 så jag hoppas kunna modifiera lite så att jag kan använda det till storlek 56 också i alla fall..

Men jag tänkte höra om det är någon som har ett bra mönster på byxor som skulle kunna mailas till mig, eller ett tips på var jag kan hitta gratis mönster på bra byxor (tänkte mig sådana med mudd.. De mönster som fanns på SoS på byxor gillade jag inte modellerna på.. =(

• oliviaz
    Defeateris skrev 2014-01-30 17:38:35 följande:

Var inne och handlade tyg och lite annat för 1000 kronor på Stoff och Stil idag, nu ska det sys babykläder..=) Köpte ett mönster på body i storlek 50 så jag hoppas kunna modifiera lite så att jag kan använda det till storlek 56 också i alla fall..

Men jag tänkte höra om det är någon som har ett bra mönster på byxor som skulle kunna mailas till mig, eller ett tips på var jag kan hitta gratis mönster på bra byxor (tänkte mig sådana med mudd.. De mönster som fanns på SoS på byxor gillade jag inte modellerna på.. =(

Jag länkade till några gratis mönster tidigare i tråden. Gå tillbaka nån sida så hittar du länkarna.

Lycka till!
  • magnea

Jag ansluter mig till ert glada och kreativa gäng. Jag har 7 veckor kvar till bebis och försöker fördriva tiden... Har börjat sy igen efter 20 år! Och här är det första resultatet, ett lapptäcke som skall bli ettårspresent till bebisens kusin Glad
    Det blev ca 115x90cm.

• saraajohanna
    magnea skrev 2014-01-31 12:29:43 följande:

Jag ansluter mig till ert glada och kreativa gäng. Jag har 7 veckor kvar till bebis och försöker fördriva tiden... Har börjat sy igen efter 20 år! Och här är det första resultatet, ett lapptäcke som skall bli ettårspresent till bebisens kusin Glad
    Det blev ca 115x90cm.

Så himla fint!! Har precis köpt tyg till ett lapptäcke som jag tänkte påbörja nästa vecka :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!