• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Bambusa
    Sommarnatt10 skrev 2014-03-06 13:14:25 följande:
    Någon här som bär i sjal  som möjligtvis har mönster och/eller beskrivning på hur man kan sy ett eget bärskydd... som man vill dela med sig av...

Vägrar ta på mig pappas vinterjacka som jag levde i som gravid...Känns väldigt mycket bättre/skönare att ha min egen vinterjacka...men kan ju bli lite kallt nu innan våren kommit på riktigt.

har du kollat på sjalbarn eller med nå annat sjalforum? har funderat på samma själv då ja har införskaffat sjal, hade meitai manduca och ringsjal till första, men nu har ja tricåsjal med..
  • Sommarnatt10
    Lillflickan skrev 2014-03-06 15:42:53 följande:
    Jag har gjort en enkel variant när jag burit lillen i sjalen. Har trätt över honom hans overall på hans armar och ben, haft en fuskpolo och mössa på honom. Sen har jag tagit ett resårband på drygt en meter som jag fäst i ändarna på knapparna i min jacka, en uppe och en nere vid sonens rumpa ungefär. Sen har jag gjort som öglor av resten och trätt genom knapphålet på ena sidan och över en knapp på andra så min jacka snörs åt och täcker armar och ben på sonen. Fungerar jättebra, i alla fall när det inte är jättekallt. Så sätter jag en fuskpolo på mig också för det blir lite bart annars. Vet inte om jag lyckas förklara så du förstår.

Har också tagit bakstycket och på en gammal jacka och sytt lite. Tänkte ha till sommaren med samma princip att snöra ihop min jacka över. Tyvärr inget mönster då jag bara sydde ihop lite ;)
    Problemet där är att pyret är så liten att jag bär honom helt instoppad i grodposition... Men jag ska komma ihåg det tipset till hösten när det börjar bli kallare igen o han är större!
  • Sommarnatt10
    Bambusa skrev 2014-03-06 15:58:57 följande:

har du kollat på sjalbarn eller med nå annat sjalforum? har funderat på samma själv då ja har införskaffat sjal, hade meitai manduca och ringsjal till första, men nu har ja tricåsjal med..
    Har kikat lite.. Men hittar inget direkt mönster... Mest försök till beskrivningar men jag ska kika vidare..
  • EmSaH
    Passion skrev 2014-03-06 00:40:29 följande:

Idag klippte jag till och sydde lapptäcket som lillkillen ska ha i sin svartröda barnvagn! smile5.gif

Har använt mig av tunn bomull till framsidan och härlig bomullsflanell till baksidan som jag quiltade ihop med lite vadd. smile1.gifphpNymRVM03191.jpg

Fint jag måste köpa tyger till ett jag med

Idag tänkte jag göra mitt babynest. Det gick bra tills vaddet i botten skulle sys fast. Sydde hela vägen runt, när jag va klar insåg jag att det hade blivit galen snett, så jag sprättade loss allt, sen va lusten över

Får väl ta tag i det imorgon eller någon annan dag. Bebis kommer inte förrän juli så det ska nog hinnas med
  • Minttu
    Sinivalas skrev 2014-03-06 13:49:27 följande:

Åh så duktiga ni alla här inne är! Jag önskar att jag kunde sy lika fint till knytet i min mage.. Skall köpa en symaskin nästa vecka och prova mig fram lite. Kanske vågar lägga ut bilder här inne, även om ni är hästlängder ifrån min nivå smile1.gif vilken symaskin har ni och rekommenderar ni till en nybörjare?

Jag har precis börjat sy "på allvar", la mest upp byxor förut men har nu börjat sy kläder och smågrejer. Har kollat på ny maskin själv och varit runt och pratat. Husqvarna emerald har fått bäst i test. Har lånat mammas 116 men funderar själv på att köpa 118. Husqvarna 118 har de i skolorna på sy slöjden, en enkel maskin som klarar mycket :)
  • Passion
    EmSaH skrev 2014-03-06 22:54:42 följande:
    Fint smile1.gif jag måste köpa tyger till ett jag med smile1.gif

Idag tänkte jag göra mitt babynest. Det gick bra tills vaddet i botten skulle sys fast. Sydde hela vägen runt, när jag va klar insåg jag att det hade blivit galen snett, så jag sprättade loss allt, sen va lusten över smile5.gif

Får väl ta tag i det imorgon eller någon annan dag. Bebis kommer inte förrän juli så det ska nog hinnas med smile5.gif
    Haha doooh! Sånt är så tråkigt! Nä tacka vet jag att nåla åt två olika håll vid sånna tillfällen, på tvären och där man ska sy, då "låser" man tygerna mycket bättre iaf
  • Lillflickan
    Sommarnatt10 skrev 2014-03-06 22:17:13 följande:
    Problemet där är att pyret är så liten att jag bär honom helt instoppad i grodposition... Men jag ska komma ihåg det tipset till hösten när det börjar bli kallare igen o han är större!
    Det går ju göra på samma sätt ändå, men bara ta ett skynke/filt som är vindtätt och surra fast.
  • sötare
    Passion skrev 2014-03-07 09:11:42 följande:
    Haha doooh! Sånt är så tråkigt! Nä tacka vet jag att nåla åt två olika håll vid sånna tillfällen, på tvären och där man ska sy, då "låser" man tygerna mycket bättre iaf
    eller så tråkklar man 
  • Defeateris

Jag pysslade lite till min lille Prick idag.. Köpte ju ett par skor på Ullared, men dels är de alldeles för stora och dels alldeles för varma - kommer nog passa till hösten kanske.. Så jag fixade ett par egna.. ;)

Svar på tråden Syjunta för gravida!