• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • LadyGrace

Napphållare. Ugglebandet har ugglor på fästanordningen och djungeldjuren har ett lejon. Ska göra en annan variant på själva delen som håller nappen. Ska sätta ditt en tryckknapp så att man kan fästa nappar med ringar eller en bitleksak.

• LadyGrace

En liten mysgris till brorsdottern. Ett test för framtida gosedjur till mina kommande små i sommar.

• Isafold
    LadyGrace skrev 2014-03-03 10:59:52 följande:
    En liten mysgris till brorsdottern. Ett test för framtida gosedjur till mina kommande små i sommar.
    Guuud vad söt!! Var kan man få tag i mönster till en sån goding?!
  • LadyGrace
    Isafold skrev 2014-03-04 13:11:31 följande:
    Guuud vad söt!! Var kan man få tag i mönster till en sån goding?!

Jag köpte ett kit på panduro. Men det kanske går att hitta på google.
  • saraajohanna

Är det någon som vet vad det är för tyg på den här mössan och var man kan hitta det? Hittade bilden på nätet.

• Defeateris

Var och handlade tyger till att sy ett babywrapp till bilbarnstolen och till lite lakan.. Ville ha fleece till insidan av filten och konstaterade att det var helt otroligt mycket billigare (runt 90% billigare) att köpa en fleecefilt på IKEA än att köpa lika mycket fleecetyg. En sån filt kommer att räcka till en babywrapp och lite till.  Passade dessutom på att köpa en extra filt och ett påslakan i samma mönster - det ska bli en extra reservfilt.. =D

Bestämde mig för ett tyg till filten och till lakan som var väldigt fint, men dels kanske lite styvt och dels ganska dyrt så bestämde mig för att köpa ett lakan på IKEA också och köra på sidan som man har mot bebisen. Dels blir det mjukare och dels mycket, mycket billigare. Köpte också ett extra lakan som jag ska dela i mindre bitar och göra spjälsängslakan av - även här var det betydligt billigare än att köpa lakansväv i tygaffären.

Ni som sytt bodys och liknande - vad har ni använt för att kanta? Just nu är planen att använda smala remsor av muddtyget - finns det en enklare lösning kanske?

• SophiaI
    Defeateris skrev 2014-03-04 22:34:09 följande:

Var och handlade tyger till att sy ett babywrapp till bilbarnstolen och till lite lakan.. Ville ha fleece till insidan av filten och konstaterade att det var helt otroligt mycket billigare (runt 90% billigare) att köpa en fleecefilt på IKEA än att köpa lika mycket fleecetyg. En sån filt kommer att räcka till en babywrapp och lite till.  Passade dessutom på att köpa en extra filt och ett påslakan i samma mönster - det ska bli en extra reservfilt.. =D

Bestämde mig för ett tyg till filten och till lakan som var väldigt fint, men dels kanske lite styvt och dels ganska dyrt så bestämde mig för att köpa ett lakan på IKEA också och köra på sidan som man har mot bebisen. Dels blir det mjukare och dels mycket, mycket billigare. Köpte också ett extra lakan som jag ska dela i mindre bitar och göra spjälsängslakan av - även här var det betydligt billigare än att köpa lakansväv i tygaffären.

Ni som sytt bodys och liknande - vad har ni använt för att kanta? Just nu är planen att använda smala remsor av muddtyget - finns det en enklare lösning kanske?

Kantar med trevik mudd eller interlock. Jag har iofs en Coverpro men använde muddremsor före den också.
  • lalasmama

Tänk på att fleece är väldigt brandfarligt..
    Fleece är plast..
    Om det börjar brinna i en fleecefilt som barnet har på sig så smälter filten och fastnar i huden på barnet..

• oliviaz
    Defeateris skrev 2014-03-03 07:16:48 följande:

Slänger ut en snabb fråga då jag inte hinner kolla bakåt i tråden.. Om man ska sy ett par muddbyxor, storlek 50-56 - hur mycket muddtyg behöver man?

Sent svar men man brukar räkna med ca 80-85% av midjans (barnets eller byxornas) omkrets när man ska klippa till mudden.

Byxorna jag sydde till min lilla innan han föddes tog jag 80% av byxornas omkrets. När han föddes insåg kag att det var aaalldeles för lite så fick sprätta och sätta dit ny. Sen om det är min son som är en knubbis eller om "formeln" inte riktigt stämmer på bebiskläder vet jag inte.
Svar på tråden Syjunta för gravida!