• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Passion
    Lillisen skrev 2014-03-02 21:07:27 följande:
    Jag sydde min babywrapp av fleece och vävt tygg, tycker inte det blev styvt utan mysigt Glad

Mysigt! Mönster eller ungefärliga mått - finns det tro?
  • Kroken

Har följt denna tråden ett tag nu och inspireras massor av allt ni gör! Är gravid i v.14 nu och snart tänkte jag ge mig på att sy omlottbody och en heldress. Har hittat mönsteranfall i Ottobre 6/2013. Det jag inte kan klura ut riktigt är hur jag ska fästa de tryckknappar i bodyn som inte sitter vid bandkanten? Någon som fattar hur jag menar? Alltså de knappar som ska sitta där det enbart är enkelt trikåtyg (närmast kroppen på barnet). Hur gör ni? Sätter ni dit en extra tygbit innan ni klämmer dit tryckknapparna? Sen funderar jag på det här med mellanlägg. Det står i båda dessa mönster att mellanlägg ska finnas. Behövs det alltid när det står så? Kan tänka mig att det behövs fram i heldressen där det ska vara knappar mitt fram hela vägen. Men t.ex. i grenen på bodyn måste det ju vara lite "onödigt"? Och vad menar de exakt för mellanlägg? Har försökt klura ut det men fattar ändå inte Menar de vlieseline?

• littlemisssunshine08
    lalasmama skrev 2014-03-05 10:01:28 följande:
    Tänk på att fleece är väldigt brandfarligt..
    Fleece är plast..
    Om det börjar brinna i en fleecefilt som barnet har på sig så smälter filten och fastnar i huden på barnet..
    hear hear, jag använder nästan aldrig fleece. ull/bomull och andra naturmaterial brinner upp, men fleece, polyester etc smälter. Mycket viktigt att tänka på, speciellt när det handlar om barn. fleece avger också massor av plastpartiklar när det tvättas, som inte kan samlas upp i filter utan bara släpps ut i naturen... 
  • Passion

Idag klippte jag till och sydde lapptäcket som lillkillen ska ha i sin svartröda barnvagn!

Har använt mig av tunn bomull till framsidan och härlig bomullsflanell till baksidan som jag quiltade ihop med lite vadd.

• Sommarnatt10

Någon här som bär i sjal  som möjligtvis har mönster och/eller beskrivning på hur man kan sy ett eget bärskydd... som man vill dela med sig av...

Vägrar ta på mig pappas vinterjacka som jag levde i som gravid...Känns väldigt mycket bättre/skönare att ha min egen vinterjacka...men kan ju bli lite kallt nu innan våren kommit på riktigt.

• Sinivalas

Åh så duktiga ni alla här inne är! Jag önskar att jag kunde sy lika fint till knytet i min mage.. Skall köpa en symaskin nästa vecka och prova mig fram lite. Kanske vågar lägga ut bilder här inne, även om ni är hästlängder ifrån min nivå vilken symaskin har ni och rekommenderar ni till en nybörjare?

• Lillflickan
    Sommarnatt10 skrev 2014-03-06 13:14:25 följande:

Någon här som bär i sjal  som möjligtvis har mönster och/eller beskrivning på hur man kan sy ett eget bärskydd... som man vill dela med sig av...

Vägrar ta på mig pappas vinterjacka som jag levde i som gravid...Känns väldigt mycket bättre/skönare att ha min egen vinterjacka...men kan ju bli lite kallt nu innan våren kommit på riktigt.

Jag har gjort en enkel variant när jag burit lillen i sjalen. Har trätt över honom hans overall på hans armar och ben, haft en fuskpolo och mössa på honom. Sen har jag tagit ett resårband på drygt en meter som jag fäst i ändarna på knapparna i min jacka, en uppe och en nere vid sonens rumpa ungefär. Sen har jag gjort som öglor av resten och trätt genom knapphålet på ena sidan och över en knapp på andra så min jacka snörs åt och täcker armar och ben på sonen. Fungerar jättebra, i alla fall när det inte är jättekallt. Så sätter jag en fuskpolo på mig också för det blir lite bart annars. Vet inte om jag lyckas förklara så du förstår.

Har också tagit bakstycket och på en gammal jacka och sytt lite. Tänkte ha till sommaren med samma princip att snöra ihop min jacka över. Tyvärr inget mönster då jag bara sydde ihop lite ;)
Svar på tråden Syjunta för gravida!