• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • FridaKarin

Somnar era barn själva? När de blir trötta så lägger ni bara ner dem i sängen så somnar dom? Både kvällar och dagar??

JAG VAGGAR.. Hur kan man vänja av vid det? 

• Larsson2006

FridaKarin- vi vaggar Grodan utterst sällan. Han somnar själv (under rätt förutsättningar). Fördelen med den "taktiken" vi kör är att DU som förälder väljer förutsättningarna!

Gör så här: Bestäm följande, vill jag att barnet ska sova med eller utan napp? Med eller utan gossedjur eller snutt? Ordna en bestämd sovplats på både för dag och nattsov (behöver ej vara samma).Se till att platsen är nogosunär mörk, lägg sedan barnet innan det är för trött (när det börjar gäspa, klia sig i ögonen eller när ögonen blir lite halvöppna). Är de för trötta orkar de inte somna själv. Ge barnet nappen och snutten, stoppa om ordentligt så det känner sig tryckt. GÖR LIKA VARJE GÅNG! (man ska gära ha nått olika med dagsömnen och nattsömnen).
    Prata inte med barnet! Men du kan ha ljud runt om (extra bra på dagtid så barnet vet att det är dag)
    Se till att barnet får böka runt åh låta LITE det skall dock inte måsta ligga åh skrika sig till söms. Men lite grin åh skrik får man räkna med i början! Ge barnet nappen och stoppa om igen åh igen åh igen tills det somnat. Ibörjan tar det låång tid och ibland hinner barnet bli övertrött vagga det då åh hjälp det komma till ro. Men när det börjar lugna sig avta vaggningen åh prova låt det somna själv. OBS! Testa bara 1gång på övertrötta barn. Somnar de ej själv efter vaggningen vagga det till söms under andra vaggningen.

Hemligheten! Lägg ett nöjt barn i rätt tid (inte tex hungrigt). Håll fast vid vad DU beslutat. Det är DU som förälder som bestämmer allt över ditt barn! Det enda som barnet själv kan bestämma är när det är mat och när det skall göra i blöjan. Var LUGN och tänk på att det tar ca 2veckor för en baby att vänja sig vid något nytt. Räkna med 2 bråkiga, griniga och vakna veckor men se fram emot resten av baby tiden med lugn!

• Larsson2006

Ett tillägg!

Barn har vissa perioder när de är allmänt oroliga tex äter sämre eller sover dåligt. Kom då ihåg DET ÄR EN PERIOD! Hått ut med rutinerna! Annars måste du börja om från början. Undantag är dock för sjuka barn. Men försök hålla fast det ger trygghet för barnet!

• SamsonS

Larsson2006: åh tack underbara människa!! Detta ska vi testa. Vår tjej vill bara somna om hon blir ammad till sömns!

• MamL

Vi kör lite samma som Larsson. I vart fall på kvällen... Funkar helt ok! I början skrek O lite argt och hade svårt att varva, men sen kom han på hur han skulle göra och uppskattar allt som oftast att få lägga sig till natten Han skrek mer när han blev vaggad till söms....

Dagtid vaggar jag han fortfarande i hans mjukbag som jag bär runt han i. Börjar bli tungt, men går så smidigt... Har inte helt haft tid och ork att ta tag i saken bara. Men han somnar bra i sin säng hemma på dagarna om vi är hemma. Men inte i mjukbagen. Den skall tydligen röra på sig för att vara ok. Så promenad funkar också!

O vill somna med napp i munnen och en sån där stor, tunn, babytrasa från ikea över ansktet.i     

• FrökenLagom

Nu har vi bokat in Me&I träff :) Det blir den 14/11 kl 11.30 och vi är hemma hos Malin på gullmarsplan. Vilka vill komma??

• hugger i sten

På dagarna lägger jag T i vagnen när jag ser att hon är trött, hon somnar oftast innan jag ens hunnit ta ut vagnen. På kvällarna kan det vara lite svårare, men oftast somnar hon i sin vagga. Vissa kvällar somnar hon på sambons bröst för att vi inte orkar med att hon ligger och gnyr innan hon somnar. Ibland ammar jag henne till sömns, men jag försöker få henne att somna själv så att hon inte ska vänja sig att somna vid bröstet. 

T har napp och snuttefilt när hon sover. Vi har en snutte i vagnen och en i vaggan. Vi hade så för A också och nu har hon 2 snuttar och båda funkar så vi kan tvätta ena utan att världen rasar samman. 

• Taggen

Har inte skrivit här innan, men läst noga. Min lilla tjej är nästan prick tre månader. Jo, ang det här med sömn. Min dotter somnar fint själv både natt och dag. Natten sover hon långa pass - brukar bara vakna en gång. I vagnen sover hon också jättebra, MEN (så klart måste det finnas ett men) när hon somnat på dagen (i sin säng eller på bädd i vardagsrummet) tar det max en halvtimme innan hon vaknar igen och är jättepigg. Någon som känner igen?

• hugger i sten

Vi har också så på dagarna, därför lägger vi henne alltid i vagnen på dagen. Det är kvällarna som kan vara lite knepiga, men då gör det ju inte så mycket att det blir lite kortare sovstunder.

• Taggen

Kanske ska tillägga: hon sover bra i vagnen på promenad. Annars samma: vaknar på ett ögonblick.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...