• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Nikki81

Hejsan!

Far jag hoppa in har? Jag har en 4 manaders bebis och en son som fyller tre imorgon. Vi hade en tuff start med lilltjejen da hon hade kolik men for nagon manad vande det antligen och hon har blivit en ganska glad liten tjej.

Taggen: Jag laste nagot om det du beskirver for inte sa lange senda. Tydligen ar det vanligt efter ca 6-8 veckor att de borjar 'cat nap" (boken var pa engelska och jag vet inte vad det heter pa svenska) men sova en sov cykel pa ca 40 minuter under dagen. Forfattarens rad var da att lara bebisen att somna om. Sa nar hon vaknar ge henne nagra minuter for att se om hon somnar om annars ga in och forsok fa henne att somna om. Plocka helst inte upp henne, men om hon grater kan man plocka upp henne och vagga. Hall ut och forsok i ca 40 minuter och om hon fortfarande inte somnat om ta upp henne. Gor samma sak nasta gang och tids nog ska de tydligen lara sig att somna om.  Hon skriver ocksa om vikten att lara dem somna sjalva men det problemet verkar inte ni ha. Sedan vid ca 3 manader skriver hon att de ar vakna i ca 1,5 timme at gangen sa forsok att fa henne att vara vaken sa lange sa kanske hon ar mer trott och sover lite langre?

Lycka till!

Eftersom var lilla tjej hade kolik sa gick vi och bar pa henne dagarna langa. Forsta 8 veckorna sov hon oftast inte mer an 10 minuter i strack innan hon vaknade av magknip. Det var bara natterna hon sov bra pa (troligtvis for att hon var sa utmattad och inte fatt sova pa dagen). Men nu sover hon ganska bra sa vi har borjat forsoka lara henne att somna sjalv de sista dagarna. Det gar ganska bra. Vi maste fortfarande vagga henne en stund tills hon kommer till ro, men oftast nar hon borjar somna gar det bra att lagga ner henne. Tanken ar att tids nog ska vi kunna sluta med vaggandet. Vi far se hur det gar...

Funderar pa att borja ge en flaska med ersattning pa kvallen runt 22 for att hon forhoppningsvis klarar sig till morgonen? Vet inte om hon kommer att ta det men tankte forsoka. Nagon som har nagon erfarenhet? Sonen vagrade flaska, ersattning, valling, komjolk utan skulle bara ha brostet de fosta 16 manaderna!!! 

• Ofeigur

Hej och välkomna nya mammor=)

Helgen har varit fullbokad  med renovering och besök av syster=)

Vi har tapetserat om en fondvägg och lagt nytt golv i vardagsrummet och nu fortsätter det ut i köket och i hallen. =) Vi är jättenöjda men nu kommer det stora problemet! Gardiner!  suck! jag kan inte bestämma mig vad det blir. En fin hissgardin från Jotex är väldigt lockande men har inga erfarenheter av såna. Fin beige färg med broderier på. Men jag vet inte om man ska våga lite mer med stark färg eller hur man ska göra! Gillar inte sånt jag inte kan. Ringde mamma som kommer över snart och ska ge goda råd haha tänk att man inte klarar av att bestämma sånt utan mamma! Dom är ju allt bra att ha dom=) Få se hur det blir. Vad skulle ni ha haft för färg? Golvet är mörk ek och fondväggen är brunbeige med silverträd. Blir tokig! haha

• hjärterum

Ni som pumpat och gett bröstmjölk på flaska hur mkt beräknar man per mål ca? Individuell fråga, ,jag vet men vill ha nåt att rikta mig efter,Jag ska middag/fest med mina jobbkompisar imorgon!-KUUUL!

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • FridaKarin

min son är 4 mån (snart) vi ger 180 ml. Men oftast orkar han inte äta allt. Men på vår burk med ersättning så står det att han ska äta så mycket.

• Larsson2006

Grodan sov dåligt i vagnen så länge den var stilla förrut men han har börjat vänja sig. Nu sover han några korta stunder på dan i den (45-60min). Sen nu sen jag skadade benet så blir det inga långpromenader längre går en liten sväng (tills han somnat). Sen får vagnen stå ute. Då sover han minst 2 timmar oftast mer.
    Hur gör ni med er egen sömn? Är det många som ssover/vilar en sväng på dan?

• Larsson2006

Jag har måsta börja med det. Nu på sista tiden drömmer han så mycket och vaknar ofta. Jag vaknar av ljuden han gör i drömmarna också. Så nu vaknar jag flera gånger per timme. Sen har jag upptäckt att jag blir vinglig på benet (det skadade) när jag är trött så jag försöker sova en av stunderna han är sover på dan (oftast en av de på 45-60min).

• Ppilla

Nja beror helt på vad som står på schemat och hur mycket sömn man fått men vanligtvis så sover jag inte när lillan sover. Då brukar det göras det som behövs el så blir det till att njuta av en kopp kaffe i lugn och ro

• Liniz77

Jag sover en sväng på dagen ibland. När man har varit uppe vaken 6-9 ggr på en natt så blir man rätt mör. Minsting som vill äta 3-4 ggr en tvååring som kommer gråtandes, en nioåring med mardrömmar o en katt som vill ut. Ja då sover jag.

• monni

Hur går det med smakportioner? Någon som börjat? Ger ni på lunchen och/eller ger ni gröt?? Jag vilar på dagen om det varit en tuff natt.

• MamL

O blev 4 mnd igår, och vi har prövat lite gröt i en vecka ca. Tar bara liiiite och på förmiddagen. Han fick lite mer (typ två msk på en gång) en dag, och då fick han magknip. Men han gapar som en liten fågelunge och skulle nog kunna äta en hel portion om han fick

Ny mat är smart att ge på förmiddagen, ifall de får magknip. Så hinner det förhoppningsvis gå över till natten... 

Svar på tråden Juni/Juli mammor...