• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • acinna

När jag pumpar så får jag ut sådär 150 ml, och när jag ger bröstmjölk eller ersättning på flaska så får hon 120 ml eftersom hon rimligen inte kan få i sig mer vid amningen. Hon är nöjd innan de 120 är slut. 

• Ppilla

Har gett smakisar ett tag. Gröt äter hon på morgonen. Ca en halv portion. Får där även några skedar katrinplommon för magen. På kvällen får hon även smakis. Nu är vi inne på lite morot.

Min bm på BVC sa att vill de ha mer så testa. Så länge magen klarar av det

• MamL
    Ppilla skrev 2011-11-07 20:55:16 följande:
    Har gett smakisar ett tag. Gröt äter hon på morgonen. Ca en halv portion. Får där även några skedar katrinplommon för magen. På kvällen får hon även smakis. Nu är vi inne på lite morot.

Min bm på BVC sa att vill de ha mer så testa. Så länge magen klarar av det

Hur snabt gick du upp i större portioner? Hur gammal var din flicka när ni började? Sonen vill som sagt var ha meeeer, men jag tycker så synd om han när han blir mer pruttig än han redan är... Dock reagerade han inte nämnvärt på fruktpuren. Kanske han kan få äta den efter gröten.

Min son bajsar typ bara en gång i veckan (ammar enbart). Med vanlig mat är ju det för sällan. Men vilka mängder skall man komma upp i för att jag skall börja oroa mig för att han bajsar för sällan? Som jag gjort nu så har han fått smaka ca 2-3 dagar, sen paus tills han bajsat så jag vet att han är som han brukar i magen.Mins inte helt hur jag gjorde med storebror. Antar det liksom löste sig av sig själv... Han var också en sån "sällanbajsare"
  • Larsson2006

Grodan får smaka lite av våran mat (dock ej kryddstarkt åh bara typ ett halvt kryddmått. Mest för att få smaken i munnen. Han är så nyfiken på vår mat, följer varje tugga vi tar åh sträcker sig efter maten. Han blev 3 månader den 26/10.

• Larsson2006

Måste ställa en mycket pinsam fråga....
    Nån mer än jag som får typ mensvärk när det börjar vara dax för att uträtta nr2?
    Blev snittad i juli åh jag antar att det tar ett tag innan magen kommit till rätta men hur länge?

• SamsonS

Larsson2006: jag får också som mensvärk. Trott hur många gånger som helst att mensen varit på väg tillbaka. Jag födde vaginalt! :)

• amisej

Lillen blev 5 mån den 1 nov.
    På morgonen får han gröt en portion och en timme senare får han flaskan.
    Mellan 3-4 tiden så får han smakportioner.
    Allt från köttfärs och spagetti till morot, palsternacka, ris osv.
    Fast en sak åt gången. Varje dag ny smak.
    Han verkar gilla allt hittills fast favoriten är ju självklart mango. De gillar mamma med mmmm.

Emin sköter magen regelbundet. Varje dag bajsar han en gång.
    Några magknip har jag inte märkt av pga smakportionerna.
    Ända jag har märkt är att hans nr.2 kan variera mycke i färg och luktar mer än innan. Pifff

• The bad seed

Hej hej! 
    Hänger mig på här Glad 

Har en stor liten kille här på 4,5 mnd. Föddes 23 juni och vägde 3320 g och var 51 cm lång. 
    Har även en tjej på 4 år från et tidligare förhållande.  
    Lillkillen är helt fantastisk enkel! Han sover, äter, bajsar och är i stort nöjd o glad! Han skrattar och ler också mycket nu! Så härligt att se honom skratta! Hjärta 
    Just nu har han sin långa sovstund på dagen. Är jag hemma, som nu, får han sova i sin vagn på trappan utanför ingångsdörren vår. Han kan då sove i 2-3 timmar. Skönt! Glad 
    Han är så stor att jag har inte börjat ge smakpotioner än. Tänker fullamma till 6 mnd.
    Jag och min samboer var på halloween/födelsesdagsfest i helgen och hade då barnvakt (mina föräldrar) för första gången. Han fick då mm på flaska tills jag kunde amma igen. Var lite osäker på hur mycket han faktisk dricker. Men 125 ml (+/-) verkade va nog.  

• monni

Har en kille som är snart 4månader och han har fått smaka på lite gröt men det har jag gett på kvällen, det kanske r bättre att ge på morgonen?? Han älskar det och vill ha mera men jag har inte gett mer än några skedar! Han äter ersättning annars. Längtar tills man kan börja ge välling på kvällen men det r först vid 6 månader va?? Han bajsar minst en gång om dagen och verkar inte mer pruttig eller ha ont i magen. Dessutom verkar han vilja sova mindre på dagarna nu. Ca2h på fm och ev2h på em och ev en kortis 30min på kvällen lite beroende på hur mycket han sover på dagen. Sen äter han 1-2gånger på natten. Hur fort kan man öka smakportionerna? Om de verkar gilla det och inte verkar få ont i magen så r det bara att köra eller?? Är mitt andra barn men ibland känner jag mig helt nollställd.

• MamL
    monni skrev 2011-11-08 11:31:23 följande:
    Har en kille som är snart 4månader och han har fått smaka på lite gröt men det har jag gett på kvällen, det kanske r bättre att ge på morgonen?? Han älskar det och vill ha mera men jag har inte gett mer än några skedar! Han äter ersättning annars. Längtar tills man kan börja ge välling på kvällen men det r först vid 6 månader va?? Han bajsar minst en gång om dagen och verkar inte mer pruttig eller ha ont i magen. Dessutom verkar han vilja sova mindre på dagarna nu. Ca2h på fm och ev2h på em och ev en kortis 30min på kvällen lite beroende på hur mycket han sover på dagen. Sen äter han 1-2gånger på natten. Hur fort kan man öka smakportionerna? Om de verkar gilla det och inte verkar få ont i magen så r det bara att köra eller?? Är mitt andra barn men ibland känner jag mig helt nollställd.

Om han inte får ont i magen så är det ju säkert bra att ge på kvällen Vill börja pröva det med lillebror här också, men vågar inte riktigt. Känner igen det där med att känna sig förvirrad trots att det är nr två...

Vet inte riktigt hur snabt man ökar, men om han gillar det och inte får ont i magen skulle jag bara kört på

Ca så sover min son också, men lite mer uppdelat ibland. Ibland blir det bara 40min snuttar. Men oftast tot 3-4 timmar om dagen. Han vaknar ca 3-5 gånger på natten (från det att jag lagt han. Blir ofta bara ca 2-3 gånger från att jag lagt mig)     
Svar på tråden Juni/Juli mammor...