Inlägg från: Larsson2006 |Visa alla inlägg
  • Larsson2006

Juni/Juli mammor...

Ppilla: om barnet äter jätte dåligt trotts att du ej ger ersättning eller dricker dåligt och visar täcken på att vara uttorkad. Tex kissar sällan och då mörkt och illaluktande. Då kan du ge ersättning för att snabbt höja vätskenivån. Annars finns det ingen anledning om de äter varierad kost och dricker välling eller äter gröt.

Vi fick den förklaringen av barnläkaren som hade hand om oss på sjukhuset när han hade råtaviruset. Läkaren sa även att i de situationerna så var vätskeersättningen (man köper på apoteket till barn) bättre. Man bör tydligen inte koka egen till väldigt små barn då måtten lätt blir fel och den köpta innehåller dessutom massa mer bra saker än vad man kan fixa hemma. Vi har köpt hem en förpackning ifall han blir ordentligt magsjuk igen. Det går så läskigt fort från ok till uttorkad på de små. För Grodan tog det 3,5 timmar från första kräkningen tills han var apatisk, trotts mjölkersättning (lättare att kräkas upp) var 10min från 2 timmen.

Så tipps: ha vätskeersättning hemma börjar de kräkas så ge 1tsk per 5min. Även när de sover. Då använder man en medicin spruta och sprutar sakta in i mungipan. Om de får kraftig diare så ge vätskeersättning. Låt de då dricka hela med en gång om de vill.

• Larsson2006

Tror jag skulle kunna gå och sova, är sååå trött. Grodan vaknar 1gång per timme, oftast räcker det med att stoppa om honom. Men det tillsammans med graviditetströttheten. Jag vet inte vart jag ska ta vägen...

• Larsson2006

Har tyvärr inga slängtingar eller vänner som kan antingen jobbar de eller bor toklångt bort...

• Larsson2006

Grodan har fått börja pilla på med maten själv. Då får han barnmatsköttbullar, makaroner ärter och små bitar rotfrukt.

• Larsson2006

Grodan strular med sömnen nu, vaknar en gång per timme och på dagarna vill han bara klättra på oss.

• Larsson2006

Inte nog med att Grodan sover dåligt och vaknar 1gång per timma så har han nu börjat "åla runt" i sängen i halvsömnen för att byta ställning (tror jag). Vilket resulterar i att han vaknar och gnäller för det så fort han hamnar fel (jämt). Tipps?

Vet att man inte kan ändra barnens sömn eller mat eller "blöjbyten" men är så grymt trött då jag även är gravidtrött...

• Larsson2006

Grodan har börjat gå. Han kan inte resa sig själv upp men han klättrar upp på saker och sen går han. Han ramlar dock ganska ofta men han e ju bara 9månader.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...