Regnig måndag skrev 2012-05-24 22:13:25 följande:
Är du skvatt galen??
Menar du verkligen att du eldar med gasol i tältet? Vet du hur eldfängt det är??
Jag blir faktiskt upprörd för det är totalt vansinne! Det räcker med en kastvind och taskigt spänd tältduk eller annat som fladdrar iväg! Jag törs inte ens tänka hur kort tid det tar innan det är övertänt!
En viss fukt kommer man inte ifrån men om det inte regnar öppnar man upp tältet så mycket det går på dagtid just för att torka ur.
Sovsäckslakanen skyddar främst mot smuts och inte fukt. Siden är ju så att det leder bort fukt från kroppen och därför hamnar det i sovsäcken ändå, därför torkar man även sovsäcken utomhus på dagen. Anledningen att man använder det är främst för att sovsäckar inte bör tvättas.
ja jag må väl vara galen då, men jag och många andra eldar med gas i tältet. Speciellt om vintern när du behöver värmen och det inte är aktuellt att laga mat ute. Nej jag vet att det inte rekomenderas men väldigt effektivt. Är det >30 minusgrader och vind utanför tälet är det inte säkert att det är möjligt att får till nån mat utanför tältet, sen måste du ju smälta vatten med. Men sant amatörer skal inte elda i tältet, en taskigt spänd tältduk får inte förekomma och så vitt jag vet är mitt tält vindtätt :)
Allt material som suger upp lite av fukten i sovsäcken vill ju på ett vis leda bort fukt i och med att du kan ta den ut efter natten och torka den fortare än vad sovsäcken gör.
Bilden är från i vintras, brännaren är en multifuel och den gjorde det möjligt mig att torka ett par fötter och strumpor och vi behövde inte avbryta turen. Mysigt var det oxå.