baabyy skrev 2012-04-13 10:00:15 följande:
Hoppar in i den här tråden jag med :)
Jag och min pojkvän älskar att tälta, brukar göra det flera gånger om året.. En blandning av "vild" camping och lyx camping.. Men nu är jag gravid i vecka 33 så får nog vänta med att campa lite.. När kan man ta med sin baby första gång på tält tur? För hon kommer ju i slutet av maj.. Så det känns lite tidigt att campa i sommar eller?!!?
Det första jag tänker på är att om du ammar så är man oftast mer köldkänslig (risk för mjölkstockning om man tex sover i kallt tält de första månaderna). Men om ni är tältvana och har bra grejer så kan det säkert fungera om ni vill tälta i sommar.
Men visst kan det funka att tälta i sommar om du och bebis är friska och pigga nog
Det som jag upplever som mest avancerat med bebisar i tältet är att de (i alla fall våra) gärna vill ligga nära en förälder (och om de ammar, gärna nära mamma). Vi brukar då ha med några fleecefiltar att lägga under eller över eftersom man får sova med öppen sovsäck för att få plats med bebis också. Någon gång har den som sovit med bebis haft två hopkopplade vuxen-sovsäckar .
Det händer ju att bebisblöjor läcker under natten och skall man sova ute flera nätter i rad är det inte kul med blöt sovsäck (inte så kul att vakna mitt i natten av blöt sovsäck heller) så det kan vara bra att ha en plan för eventuella olyckor.