• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • elinson

jag har köpt ett nytt tält ;) 

http://www.fjallraven.com/outdoor-equipment/tents/akka-dome-3

Ett självstagande tält är super när man tältar på lite hårt underlag och det är svårt att få några fästen eller om man är ute i snön och tältar. Med två ingångar slipper man krypa över de andra i tältet när man ska ut oxå. 

Tja tänkte bara dela med mig lite eftersom ni tykcer det sker för lite här i tråden. 

Vad har ni andra för tält?

• strojes

Vi funderar på att köpa ett sånt här tält: intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Talt/ALPHA-5/
    Vår familj består av två vuxna och tre barn (7 år, 4 år och 4 år).
    Maten lagar vi på två stycken Trangia stormkök. Vi kör med kylväska på det gamla hederliga sättet med kylklampar.
    Vi har även med oss en hopfällbar grill på semestrarna för att kunna grilla smidigt.
    Små kåsor att dricka ur och stora att äta ur så slipper vi ha både flata och djupa tallrikar med oss.
    Vi vuxna har tidigare somrar legat på luftmadrasser och ungarna på liggunderlag men nu i sommar blir det nog liggunderlag för hela familjen. Det är jag som varit lite fundersam kring liggunderlag då jag lätt får ont i höfterna om det är för hårt men det finns ju väldigt bra självuppblåsande liggunderlag nu.

• Machapuchare
    elinson skrev 2012-04-12 22:15:19 följande:
    Vad har ni andra för tält?
    Oftast använder vi vårt stora "campingtält" (gammal Fjällrävenmodell som ej görs längre, har två separata innertält och en stor "absid" där man kan sitta och käka vid regnväder). Behöver mycket plats med 5 i familjen  
    Om vi skall vandra och bära tältet tar vi det lite lättare tremannatältet (Hilleberg Keron GT).
    Men där börjar det bli trångt om plats nu när barnen blir större och större. Snart får vi nog börja bära med oss två tält (!), har ett gammalt Haglöfs tvåmanna också. Ser ut som ett Double peak men är äldre.

• strojes

När vi vandrar har vi ett två-manna tält och ett tre-manna tält.
    Vi vandrade en kortis med ungarna förra sommaren och det gillade de. Får se om vi hittar något mysigt ställe att vandra på även denna sommar, blir ingen fjälltur i år.

• bonsai

En liten fråga: om man är på camping o vill lämna tältet för utflykter hur gör man då? Finns det ingen risk att saker försvinner? Man kan ju inte släpa med sig annat än värdesaker?

• strojes

bonsai: Vi tar bara med oss värdesaker när vi lämnar tältet. Jag har aldrig varit med om att det försvunnit saker ur tältet. Campade i över 10 år med familjen när jag var liten och det var aldrig något som försvann.

• Machapuchare
    strojes skrev 2012-04-13 09:28:03 följande:
    bonsai: Vi tar bara med oss värdesaker när vi lämnar tältet. Jag har aldrig varit med om att det försvunnit saker ur tältet. Campade i över 10 år med familjen när jag var liten och det var aldrig något som försvann.
    Vi tar också bara med oss värdesaker. Har aldrig varit med om att något försvunnit.
  • baabyy

Hoppar in i den här tråden jag med :)
    Jag och min pojkvän älskar att tälta, brukar göra det flera gånger om året.. En blandning av "vild" camping och lyx camping.. Men nu är jag gravid i vecka 33 så får nog vänta med att campa lite.. När kan man ta med sin baby första gång på tält tur? För hon kommer ju i slutet av maj.. Så det känns lite tidigt att campa i sommar eller?!!?

• Machapuchare
    baabyy skrev 2012-04-13 10:00:15 följande:
    Hoppar in i den här tråden jag med :)
    Jag och min pojkvän älskar att tälta, brukar göra det flera gånger om året.. En blandning av "vild" camping och lyx camping.. Men nu är jag gravid i vecka 33 så får nog vänta med att campa lite.. När kan man ta med sin baby första gång på tält tur? För hon kommer ju i slutet av maj.. Så det känns lite tidigt att campa i sommar eller?!!?
    Det första jag tänker på är att om du ammar så är man oftast mer köldkänslig (risk för mjölkstockning om man tex sover i kallt tält de första månaderna). Men om ni är tältvana och har bra grejer så kan det säkert fungera om ni vill tälta i sommar.
    Men visst kan det funka att tälta i sommar om du och bebis är friska och pigga nog

Det som jag upplever som mest avancerat med bebisar i tältet är att de (i alla fall våra) gärna vill ligga nära en förälder (och om de ammar, gärna nära mamma). Vi brukar då ha med några fleecefiltar att lägga under eller över eftersom man får sova med öppen sovsäck för att få plats med bebis också. Någon gång har den som sovit med bebis haft två hopkopplade vuxen-sovsäckar .
    Det händer ju att bebisblöjor läcker under natten och skall man sova ute flera nätter i rad är det inte kul med blöt sovsäck (inte så kul att vakna mitt i natten av blöt sovsäck heller) så det kan vara bra att ha en plan för eventuella olyckor.
Svar på tråden vi som tältar!