• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • Dasy

Hej hopp!
    Dags att väcka liv i denna tråden igen!! Tältsäsongen närmar sig och planerna kanske är i full gång.
    Vad har ni för semesterplaner i år?

• ugglan
    Skäggentestar skrev 2013-04-22 00:36:33 följande:
    Vilken fantastisk tråd! Det roligaste som finns är ju att vara ute i naturen med barn. På vår blogg kan man läsa lite om våra tester på prylar som kan vara bra/kul/vettiga att ha med sig när man är ute i naturen med ungarna.

skaggentestar.wordpress.com/
    Kul initiativ! Ska kolla!
  • strojes
    Ancilla skrev 2013-04-23 22:11:39 följande:
    Här vill jag hänga med om det hände något på denna tråden.
    Ancilla
    Den kommer nog igång nu när säsongen närmar sig för tältande och campingliv! 
  • YokohamaNr2

Favoritar!
    Vi bor i England och är tältcampare vi köpte ett stort 6-mannatält för ett par år sedan och förra sommaren gjorde vi en roadtrip. Vi bor i London och körde till Wales och campade i en vecka och körde sedan med båtfärja vidare till NordIrland där min mans föräldrar bor. Vi har två barn, en 6-åring och en 4 åring och båda älskar campinglivet.

Vi försöker också åka lite långhelger över sommaren och campar då mest på sydost kusten i England

I sommar har vi smått börjat planera att ta oss ner mot Spanien och campa

• ugglan
    YokohamaNr2 skrev 2013-04-25 15:23:34 följande:
    Favoritar!
    Vi bor i England och är tältcampare vi köpte ett stort 6-mannatält för ett par år sedan och förra sommaren gjorde vi en roadtrip. Vi bor i London och körde till Wales och campade i en vecka och körde sedan med båtfärja vidare till NordIrland där min mans föräldrar bor. Vi har två barn, en 6-åring och en 4 åring och båda älskar campinglivet.

Vi försöker också åka lite långhelger över sommaren och campar då mest på sydost kusten i England

I sommar har vi smått börjat planera att ta oss ner mot Spanien och campa
    Wow.. att campa i wales.. låter fantastiskt.. 
    Att resa runt på landsbygden i England, Wales å Skottland har jag alltid drömt om. Dock aldrig tänkt tanken att göra det med tält.. 
    Spanien låter också helt underbart. Stannar ni som regel på campingplatser eller slår ni mest läger i naturen?
  • strojes

Vi bor i Sollentuna (2 mil norr om Sthlm). Våra planer går norrut mot barnens farmor och farfar. Planen är att skicka alla tre ungarna (8 år, 5 år och 5 år, tjejer) på flyget till Hemavan där farmor bor. Vi tar bilen norrut i lagom takt. Där uppe blir det någon fjälltur med övernattning och eventuellt en sväng in i Norge för att titta på Svartisen (en stor glaciär) och Saltströmmen (en mäktig upplevelse vid ebb och flod). Och så njuta av den underbara naturen längs Norges kustväg.

• YokohamaNr2
    ugglan skrev 2013-04-26 22:49:17 följande:
    Wow.. att campa i wales.. låter fantastiskt.. 
    Att resa runt på landsbygden i England, Wales å Skottland har jag alltid drömt om. Dock aldrig tänkt tanken att göra det med tält.. 
    Spanien låter också helt underbart. Stannar ni som regel på campingplatser eller slår ni mest läger i naturen?
    Här i England finns ingen direkt allemansrätt utan det heter något ' right to roam' men marken ägs fortfarande av någon så det går nästan inte att bara slå upp ett tält, i så fall måste du ha tillstånd från landägaren. Så vi kör på riktiga campingplatser de vi har varit på har varit jättebra faktiskt

Vet inte hur det funkar i Skottland dock, min man var i sin ungdom med i Scouterna och de campade ute i naturen men det kanske var något speciell scout tur eller något

Vi har nu skaffat nyare bil så måste göra en test camping tur och se hur det går med packningen, vi måste nog kanske köpa en takbox av något slag om vi ska ha med allt
  • Machapuchare

Nu har vi avnjutit årets första tältnätter och det blev på scoutläger (två nätter i tält). Alla tre barnen (8år, 5år och 2år) tyckte det var underbart! Lite svårt att somna första kvällen i tältet (som vanligt årets första tältnatt) men sedan gick det lättare. Hade en extra sovsäck med och det behövdes då minstingen blötte ner sin (blöjläckage) första natten.
    Nu längtar vi till nästa gång!

• YokohamaNr2
    Machapuchare skrev 2013-05-13 07:29:18 följande:
    Nu har vi avnjutit årets första tältnätter och det blev på scoutläger (två nätter i tält). Alla tre barnen (8år, 5år och 2år) tyckte det var underbart! Lite svårt att somna första kvällen i tältet (som vanligt årets första tältnatt) men sedan gick det lättare. Hade en extra sovsäck med och det behövdes då minstingen blötte ner sin (blöjläckage) första natten.
    Nu längtar vi till nästa gång!
    Blöjlekage har vi haft mycket av, innan yngsta äntligen blev blöjfri. Så jobbigt i tält

Vi har precis bokat vår första camping trip till slutet av Maj, vi har långhelg då och ska campa i tre nätter. Har köpt en nyare bil så detta blir ett test och se om den är lättare eller svårare att packa.

Vi ska till en campinglats i West Sussex där vi har varit en 3-4 ggr förut, ligger jättemysigt bland fält och åkrar.
    Hit ska vi:
    www.campingandcaravanningclub.co.uk/siteseekerlite/aspx/details.aspx
Svar på tråden vi som tältar!