• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • MIJV

Hej hej

här är en till campare, vi har varit ute vid 2 tillfällen än så länge. Första vändan var till frösö camping då barnen var 3 och 1½ samt så var vi ut i somras med våra barn då 5 och 3, då till Delsbo och hudiksvall. Är nu gravid och beräknad i sommar så det blir troligen ingen resa i sommar. Vi har förut haft ett 4 manna tält men skulle behöva införskaffa ett nytt lite större, gärna med sovutrymme och utrymme med tak, någon som har tips?

När jag var yngre så fjällvandrade jag till Helags och det är drömmen att kunna göra det hela familjen..

• ugglan
    strojes skrev 2012-04-13 08:37:48 följande:
    Vi funderar på att köpa ett sånt här tält: intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Ta.../
    Vår familj består av två vuxna och tre barn (7 år, 4 år och 4 år).
    Maten lagar vi på två stycken Trangia stormkök. Vi kör med kylväska på det gamla hederliga sättet med kylklampar.
    Vi har även med oss en hopfällbar grill på semestrarna för att kunna grilla smidigt.
    Små kåsor att dricka ur och stora att äta ur så slipper vi ha både flata och djupa tallrikar med oss.
    Vi vuxna har tidigare somrar legat på luftmadrasser och ungarna på liggunderlag men nu i sommar blir det nog liggunderlag för hela familjen. Det är jag som varit lite fundersam kring liggunderlag då jag lätt får ont i höfterna om det är för hårt men det finns ju väldigt bra självuppblåsande liggunderlag nu.
    Det där tältet var ett intresssant alternativ även för oss. Verkade lätt och smidigt och framförallt ett bra pris.

Annars har jag fastnat för detta:http://www.outlife4u.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=99&category_id=46&option=com_virtuemart&Itemid=1

Fast kan känna mig lite osäker på om man behöver så lyxigt så här som nybörjare..
    Sen har jag även funderat en del på vad som händer om man har otur med vädret och tvngas packa sig iväg hemåt med dyngsur utrustning. Hur får man torrt ett sånt stort familjetält? Kanske svårt att hänga på elementet hemma liksom.. Om man ska lägga ut flera tusen så vill man ju inte riskera att det möglar ihop efter ett par gångers användning..  

Jo, nybörjare e man ju som sagt    

• Machapuchare
    ugglan skrev 2012-04-13 13:15:03 följande:
    Sen har jag även funderat en del på vad som händer om man har otur med vädret och tvngas packa sig iväg hemåt med dyngsur utrustning. Hur får man torrt ett sånt stort familjetält? Kanske svårt att hänga på elementet hemma liksom.. Om man ska lägga ut flera tusen så vill man ju inte riskera att det möglar ihop efter ett par gångers användning..  

Vi brukar hänga på tork i förrådet, många linor hit och dit blir det.
    När vi bodde i lägenhet spände vi upp tältet i vardagsrummet efter blöta tältturer.
    Sant att man måste se till att det är helt torrt innan man lägger undan det!
  • strojes

Dagens lättviktsmateriell är inte riktigt lika känsliga som de gamla tälten i bomullstyg. Vi brukar vänta in någon fin dag och sätta upp yttertältet hemma i trädgården så det får torka.

• strojes
    ugglan skrev 2012-04-13 13:15:03 följande:
    Det där tältet var ett intresssant alternativ även för oss. Verkade lätt och smidigt och framförallt ett bra pris.

Annars har jag fastnat för detta:www.outlife4u.se/index.php?page=shop.product_...

Fast kan känna mig lite osäker på om man behöver så lyxigt så här som nybörjare..

Jo, nybörjare e man ju som sagt    

Vi gillar MacKinleys grejer, hyffsat bra kvallitet till bra pris. Vi köpte ett två-manna vandringstält förra sommaren som vi är helnöjda med. Vi har ett äldre Fjällräventält som vi kommer byta ut till ett MacKinley vad det lider. Har ingen lust att lägga ut en massa extra pengar för det där lilla extra när man trots allt inte använder tälten så många nätter per år.
    De lite större Intersportbutikerna brukar dessutom ha tältutställning när sommaren närmar sig så man kan titta ordentligt på tälten.
  • strojes

Jag har lagt upp vår packlista för campingsemestern i min blogg här på familjeliv:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-40/b129227.html
    Nu är den väldigt detaljerad för att vi förhoppningsvis inte ska glömma småsaker. Vi har dessutom stor bil och har anpassat efter det men har inte maxpackat i bilen. Vi ser alltid till att ha full sikt bakåt i bilen genom bakrutan (något som min pappa alltid var noga med även om han packade högre i bagaget än vad jag gör).

Hos oss är det alltid jag som packar ner i väskor och packar in i bilen. Om maken skulle packa bilen (eller väskorna med för den delen) så skulle vi nog bara få med hälften av grejerna... Jag försöker alltid att utnyttja alla små håligheter kring lite större grejer och så försöker jag packa smart så man inte behöver ta ut alla grejer ur bagaget för att kunna sätta upp tältet tex.

• strojes

Något som vi investerat i för lugnare bilfärder om vi ska åka långt är en bärbar dvd med två skärmar! Guld värt att kunna låta ungarna titta på film medan man avverkar en massa mil i bilen!

• ugglan

Bärbar dvd är med på längre bilresor även här..

He he, nu kom jag å tänka på en liten detalj.. hur ska jag som är fullständigt beroende av kaffe på morgonen samt efter varje måltid fixa det..    
    Iofs lär vi nog i första hand bo på större campingplatser så å borde man väl kunna köpa färdigt där? Eller brukar de där utrymmena man kan diska å använda kokplattor i även ha kaffebryggare?  

• u77
    strojes skrev 2012-04-13 08:37:48 följande:
    Vi funderar på att köpa ett sånt här tält: intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Ta.../
    Vår familj består av två vuxna och tre barn (7 år, 4 år och 4 år).
    Maten lagar vi på två stycken Trangia stormkök. Vi kör med kylväska på det gamla hederliga sättet med kylklampar.
    Vi har även med oss en hopfällbar grill på semestrarna för att kunna grilla smidigt.
    Små kåsor att dricka ur och stora att äta ur så slipper vi ha både flata och djupa tallrikar med oss.
    Vi vuxna har tidigare somrar legat på luftmadrasser och ungarna på liggunderlag men nu i sommar blir det nog liggunderlag för hela familjen. Det är jag som varit lite fundersam kring liggunderlag då jag lätt får ont i höfterna om det är för hårt men det finns ju väldigt bra självuppblåsande liggunderlag nu.
    Vi köpte ett sånt tält förra året. Jättefint och nöjd. Glad
  • vita stenen

Jag tror att det är det här vi har, men de har nog bytt namn på det. Vi betalde dock inte närmare 8000 för vårt som det här kostar. Vi beställde från england för två år sen och betalade ca 4000. Undra om länken kommer att funka den ser väldigt konstig ut nu ;)

http://www.outlife4u.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1193&category_id=49&option=com_virtuemart&Itemid=1

Tältet är iaf stort och rymligt. Två sovrum som är 180*215 och ett "allrum som är 415*360. Och bäst av allt att golvet sitter ihop med väggarna så att inga småryp kommer in. Vi hade ett mindre tält förrut och det vi saknade allra mest med det var att allrummet var så litet, och tyvärr händer det ju att det blir dåligt väder i sverige och då gillade vi inte att behöva tränga ihop oss så mycket. Det här tältet som vi har nu är verkligen helt perfekt.

Svar på tråden vi som tältar!