• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • T inne

Nån som har varit på first camp Mölle? Funderar på att åka dit om ett par dagar...

• Vit Lilja

Jag puffar upp tråden lite grann. Jag har inte varit med tidigare, men kikar in då och då. Nu är det vinter och eftersom det var länge länge sen jag och sambon campade är vi nästan helt nybörjare. Vi tänkte åka i sommar, men då hade vi inte tillräckligt med utrustning så det blev aldrig av. Nu har vi bestämt att vi ska campa när värmen börjar komma (minst +grader) så det är väl drygt ett halvår kvar men den som väntar på något gott...?

Jag har inte ens tänkt tanken på att man skulle kunna camping-tälta. Tycker det förstör lite grejen med toa och dusch ;) men det ska vi nog testa i år faktiskt. Kollar in olika campingplatser nu.

Annars har vi tidigare mest campat några timmars vandring ifrån vårt hem, in i skogen, vi har aldrig tidigare åkt bil till nåt ställe så det blir ju en del att bära. Nu bor vi i lägenhet i stan och funkar inte alls lika bra att bara promenera ut i skogen och fortsätta tills det finns en sjö =)

Är jätteintresserad av cykelsemester också, kanske runt 3 dagar där man får se mycket. Någon som har nåt tips? Vår son är 2,5 år i sommar, kanske för tidigt med cykelsemester? 

• strojes

Vit Lilja: Barn klarar ofta mer än man tror. Ni kan ju köra dagsturer hemifrån till att börja med för att se hur hans intresse och ork ser ut. Och så finns det ju olika varianter med sonen: cykelsits på en av era cyklar, cykelkärra där han har lite större möjlighet att se sig omkring utan att ha en rygg framför sig.

När våra yngsta tjejer var 3,5 år gamla gjorde vi en kortare fjällvandring med promenad upp på fjället övernattning lite småpromenerande där uppe och sedan promenad ner. De vi skulle gå med var tveksamma ifall tjejerna skulle orka men tji fick de!! Inga problem 2,5-3 km bara uppför och väl uppe hittade de en kulle att gå ytterligare en promenad på samma dag. Och så promenaden dagen efter innan nerfärd.

Ser man bara till att planera korta etapper med mycket pauser och är öppen för att planerna kan ändras under dagen (gärna ha både plan B och C för varje dag).

Vi har campat både i det fria och på camping men alltid i tält (nåja vi hyrde stuga när småtjejerna var 6 månader..). Båda har sin tjusning.
    Vi väljer campingplats när vi vill göra en längre tripp och se oss omkring Vi har då vårt familjetält som rymmer 5 personer i två innertält och så har det förtält också. Praktiskt och skönt när man ligger några dagar och gör dagsutflykter i omgivningarna att ha ett bra tält och campingens service att tillgå i form av toaletter, duschar, disk och tvätt.

När vi vandrar har vå två små 2-3 mannatält. Alla i familjen bär efter sin förmåga även barnen. Viktigt tycker både jag och maken att de lär sig att det inte går att packa med vad som helst när allt ska bäras.

Lycka till!

• elinson
    http://barnsmat.blogspot.no/2012/09/pa-talttur-med-baby-del-2.html

Var länge sen jag var inne på fl nu. Vi hade iallafall tältpremiär med vår nya familjemedlem (han var då 7,5 månad) i september. Vi lastade barnvagn och två ryggsäckar och gick 4 mil fördelat på 2 dagar, grusväg och underbar natur i nordnorge på Andøya.

Han som annars vaknar ofta om nätterna sov sin första hela natt.. och vi funderar på om vi måste flytta ut i tältet för att få sova gott :)

Lärde mig några tips om mat och tältturer som jag skrev om i bloggen.
  • strojes

Hej hopp!

Dags att väcka liv i denna tråden igen!! Tältsäsongen närmar sig och planerna kanske är i full gång.

Vad har ni för semesterplaner i år?

• Vit Lilja

I helgen "tältade" vi för första gången i år. Det var dock bara över dagen och med -15grader och en del blåst kändes det inte alls intressant att köra en övernattning. Vi vandrade ca 2 timmar i skogen(med en 2-åring så det var inte fasligt långt), det var vacker skog, men riktigt riktigt halt, så vi ramlade en hel del,  tills vi kom till en sjö. Där åkte vi långfärdsskridskor och lekte, vi grillade korv med bröd till lunch, stekte pannkakor till mellis och när mörkret började krypa fram så gjorde vi middag. Vid det här laget var det galet kallt och vi tog bilskjuts hem (2 timmar i kolsvart skog med en trött 2-åring får bli när det inte är askallt ute)

Så premiärtältat för i år ;)  

• bubblan79

jag har vintercampat i husvagn sen 15 september nu. hela vintern lång och det har vart hur mysigt som helst. campingplatsen går ut 23 mars och då flyttar jag ut i skogen till ett torp. sommaren kommer bestå av cykelsemester på helgerna med tält. guuud så härligt det är med det fria livet!

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Vit Lilja
    bubblan79 skrev 2013-03-02 18:13:38 följande:
    jag har vintercampat i husvagn sen 15 september nu. hela vintern lång och det har vart hur mysigt som helst. campingplatsen går ut 23 mars och då flyttar jag ut i skogen till ett torp. sommaren kommer bestå av cykelsemester på helgerna med tält. guuud så härligt det är med det fria livet!
    Det här är ju himla intressant alltså. Har du gjort det av ekonomiska skäl eller andra? "Har" du annat boende? Har du barn? (Ålder isåfall?) 

Jag önskar att jag hade modet att bo i en husvagn hela eller halva året och spara en himla massa pengar, men jag är nog tyvärr alldeles för feg och bekväm och bor i svindyr lägenhet istället. Vad kostar det att bo på camping en vinter? Får du tillräckligt med värme?  
  • bubblan79
    Vit Lilja skrev 2013-03-08 11:36:52 följande:
    Det här är ju himla intressant alltså. Har du gjort det av ekonomiska skäl eller andra? "Har" du annat boende? Har du barn? (Ålder isåfall?) 

Jag önskar att jag hade modet att bo i en husvagn hela eller halva året och spara en himla massa pengar, men jag är nog tyvärr alldeles för feg och bekväm och bor i svindyr lägenhet istället. Vad kostar det att bo på camping en vinter? Får du tillräckligt med värme?  
    Nope inga barn. Jag bor på annan ort än vad jag jobbar och när jag skilde mig fanns det ju inget kvar i den staden direkt så sa upp allt och drog upp min husvagn till dit jag jobbar. tänkte att jag vintercampar en säsong och under tiden letar jag nytt boende i den staden. hittad ett torp som renoveras och är klart nu i april så det var väl mest av praktiska skäl. för att slippa pendla varje dag oxå och för att slippa skaffa lght och ha 3 månaders uppsägning osv.
    vidare billigt är det ju inte. du bor nog billigare i en etta som dessutom har badrum och eget kök . vintern kostar en säsong sept-mars 4800 här men elen tillkommer varje månad och campingen tar 2 kr/kw så brukar ha en elräkning på runt 1200-1400 per månad. sommartid är det ju ännu dyrare. då kostar ju en säsong 15000 så ekonomiskt tror jag inte att det är direkt haha men fritt och härligt!
    ja vagnen har ju gasolvärme men den har jag stängt av och köpte två små element istället som går på el. ett i var sin ände av vagnen. har gått hur bra som helst även i -18 som det var vissa dagar. har dessutom ett vinterförtält till vagnen och det har vart super med en extra lite sluss att kunna ta av sig på osv.
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden vi som tältar!