• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • Tholie
    strojes skrev 2012-04-16 09:12:21 följande:
    Om man vill sova på luftmadrass går det ju att lägga ett billigt liggunderlag av skumplast under madrassen som lite isolation mot markkylan.

Vi har en ungefär en sån jula-madrass (fast från Jysk tror jag vår är). Funkar finfint på sommaren om det är hyfsat varmt. Är det svalare lägger vi bara ett tunnt billigt liggunderlag ovanpå madrassen och ett dra-på-lakan ovanpå alltihop så sitter det fast.

• ugglan

Nu har vi beställt ett tält.. sambon här, han som aldrig tänkte tillbringa natten med endast tyg som tak.. blev plötsligt entusiastisk och tyckte detta verkade jättebra och så meddelade han att han vill campa i gränna.. så lätt var det visst å omvända honom hehe..
    Å även om utrustningen nu kostar en del just när det ska inhandlas så är det enkel matte att räkna ut att det ändå är billigt jämfört med vad det skulle kosta om vi bokar stuga/hotell/vandrarhem på alla ställen vi vill åka till. 

Tjohoo! Nu e vi på g!  

• Machapuchare
    ugglan skrev 2012-04-16 20:46:15 följande:

Nu har vi beställt ett tält.. sambon här, han som aldrig tänkte tillbringa natten med endast tyg som tak.. blev plötsligt entusiastisk och tyckte detta verkade jättebra och så meddelade han att han vill campa i gränna.. så lätt var det visst å omvända honom hehe..
    Å även om utrustningen nu kostar en del just när det ska inhandlas så är det enkel matte att räkna ut att det ändå är billigt jämfört med vad det skulle kosta om vi bokar stuga/hotell/vandrarhem på alla ställen vi vill åka till. 

Tjohoo! Nu e vi på g!  

Det ser väldigt praktiskt ut! Och kul att sambon blev inspirerad!
    Helt klart kan man spara en slant eller två på att slippa hyra stuga/vandrarhem/hotell vart man än skall åka.
  • Mme

Åh vad jag blir sugen att tälta när jag läser denna tråden! Men jag vet inte om jag vågar, jag är ensam med min dotter (8 år) och jag är rädd för överfall .... fånig?

• strojes

Mme: Har du någon kompis med barn som kanske vill haka på och tälta med er så får du sällskap?
    Jag har aldrig hört om överfall på campingar.

• PolyPond
    Mme skrev 2012-04-17 07:48:58 följande:
    Åh vad jag blir sugen att tälta när jag läser denna tråden! Men jag vet inte om jag vågar, jag är ensam med min dotter (8 år) och jag är rädd för överfall .... fånig?
    Du är många gånger tryggare i ett tält än i exempelvis din bil.
  • Mme

Jo, jag får nog testa :)

Vet ju att det är större risk att krocka med bilen på väg till skolan än att bli överfallen i ett tält, men man (jag) är inte alltid så rationell. 

• bubblan79

Tjohooo
    Här är en till som tänk tälta i sommar.

Köpte ett stort familjetält med två "sovrum" förra året och drog då ut på värstingcamping som vi älskade men nu i år har jag sålt det och skaffat ett mindre. Har nämligen fått för mig att jag vill cykelsemestra fast på max 3 dagar åt gången då jag jobbar hela sommaren och är ledig varannan helg så att för att komma hemifrån lite så är jag nu taggad att dra iväg på cykel och då krävs ju lite annan slags packning.

Det kommer vara jag och mina två chihuahuor och förhoppningsvis lite olika vänner som vill hänga på. Jag skaffade mig då en cykelvagn. en sån där som barn åker i men ska ta bort sätena så kan man packa i den och ha hundarna där i när dom inte vill/kan springa.

Jag är väldigt nyfiken på att tälta utanför campingar i naturen utan el.
    Det jag skaffat är :

-3 manstält för mig och hundarna plus packning på natten
    -sovsäck + sovsäckslakan
    -uppblåsbart liggunderlag
    -hopvikbar vattendunk
    -primuskök + gas
    -primus matbox (2 tallrikar, kåsa, spork)
    -campinglampa som vevas upp

Har ni tips på mat eller andra saker som man ska ha med sig?

Någon som har tips på hur man handskas med fukt i tält? blir ju otroligt kallt om sovsäcken skulle bli fuktig och man inte kan torka den och sen måste lägga sig i den natten efter igen.. hua.!

uppblåsbar kudde

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Kodia

Bubblan79: Det låter jättetrevligt! Ta gärna med en liten pannlampa också, så du kan ha händerna fria. Hopfällbar vattendunk har vi haft, men den läckte efter några dagar... Hoppas din är bättre! Tänk på att packa allt vattentätt.

• bubblan79
    Kodia skrev 2012-05-06 09:58:45 följande:
    Bubblan79: Det låter jättetrevligt! Ta gärna med en liten pannlampa också, så du kan ha händerna fria. Hopfällbar vattendunk har vi haft, men den läckte efter några dagar... Hoppas din är bättre! Tänk på att packa allt vattentätt.
    Åh pannlampa har jag inte tänkt på. det var smart.

ja jag har en som funkade jättebra förra året så den kör jag på i år igen.
    jag packar allt i en cykelvagn som är täckt antingen med regnskydd eller myggnät så då blir det väl vattentätt antar jag.. gjorde precis en lista med tips jag hittat på nätet.. Nu är ju den baserad på att jag ska cykla, tälta med hundar utan el så kommer ha en kylbag med frysta varor i så håller det kylan länge och maten håller några dagar.

SOVA:
    Tält
    liggunderlag
    sovsäck
    sovsäckslakan
    kudde
    myggmedel

ÄTA:
    grill, kol, tändvätska, tändstickor
    primuskök
    gas
    matbox, kåsa,spork.grillpinne,grillspett