• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • strojes
    ugglan skrev 2012-04-13 22:33:56 följande:
    Bärbar dvd är med på längre bilresor även här..

He he, nu kom jag å tänka på en liten detalj.. hur ska jag som är fullständigt beroende av kaffe på morgonen samt efter varje måltid fixa det..    
    Iofs lär vi nog i första hand bo på större campingplatser så å borde man väl kunna köpa färdigt där? Eller brukar de där utrymmena man kan diska å använda kokplattor i även ha kaffebryggare?  

Vi kör kokkaffe på spritköket. Ibland finns kaffebryggare annars får du ha snabbkaffe med och koka vatten i köket. Blir ju inte världens bästa kaffe men duger väl som substitut i brist på riktigt...
  • Kodia
    strojes skrev 2012-04-13 08:37:48 följande:
    Vi funderar på att köpa ett sånt här tält: intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Ta.../
    Vår familj består av två vuxna och tre barn (7 år, 4 år och 4 år).
    Maten lagar vi på två stycken Trangia stormkök. Vi kör med kylväska på det gamla hederliga sättet med kylklampar.
    Vi har även med oss en hopfällbar grill på semestrarna för att kunna grilla smidigt.
    Små kåsor att dricka ur och stora att äta ur så slipper vi ha både flata och djupa tallrikar med oss.
    Vi vuxna har tidigare somrar legat på luftmadrasser och ungarna på liggunderlag men nu i sommar blir det nog liggunderlag för hela familjen. Det är jag som varit lite fundersam kring liggunderlag då jag lätt får ont i höfterna om det är för hårt men det finns ju väldigt bra självuppblåsande liggunderlag nu.
    Vi har ett sådant (iofs föregångaren Beta 5, men de är väldigt lika, förutom färgen). Vi har sovit i det ett trettiotal nätter, och det har funkat jättebra! Det får plats stolar och bord i förtältet, vilket är en stor fördel om man har otur med vädret! Det var många på campingarna som hade likadana, så de verkar vara populära...

Självuppblåsande liggunderlag funkar bra, men om du har råd kan du titta på Expeds Synmat eller Downmat - riktigt sköna!
  • ugglan

Hur tror ni såna här skulle funka? Ganska tjocka iofs men det gör väl inte så mycket om man har ett stort familjetält som väl har ganska generös takhöjd. Pump måste man ju ta med förstås men det kan det kanske vara värt.http://www.jula.se/luftbadd-dubbel-206x157-cm-956028

När jag senast sov i tält hade jag ingen sovsäck utan tog med mitt gosiga duntäcke.. å en sån uppblåsbar badmadrass men då var jag typ 20 år och var på festival.. Kanske lite viktigare nu att det är funktionellt när man har med sig ungarna osv.. fast jag har fortfarande inga varmare känslor för att sova i just en sovsäck.. he he gillar inte alls "säck-känslan" i det. Helt klart är iaf att ungarna måste träna på detta innan för att det inte ska bli pip å gnäll i tältet ifall dom upplever det på samma sätt som mig

• strojes

Kodia: Jo, vi såg några med sådana tält när vi var ute och tältade dels på Öland men också på vår väg upp genom Sverige mot Norrland i somras. Det går ju även att koppla loss och vika undan innertälten lite för större yta regniga dagar.
    Ska kika på de liggunderlag du nämner.

• strojes

ugglan: Vi hade tänkt "öva" med barnen inför vår första tältsemester men tiden sprang iväg så det hanns inte med... Vi startade med en vecka på Öland direkt....vår lilla oro var helt obefogad, ungarna älskade det!! Det fösta äldsta tjejen sa när vi kom hem och inte ens hunnit packa ur bilen helt än var: "jag längtar tills nästa sommar när jag får sova i åkpåse igen" och så la hon till: "mina kompisar har sina landställen och vi har vårt tält!" Skrattande
    Det gäller att som förälder ha rätt inställning och sända ut positiva signaler till ungarna så har man iaf bra förutsättningar för att lyckas!
    Lycka till!

• ugglan

Strojes. Nä jag tror som du säger att allt kommer vara så nytt å spännande för killarna när vi väl får slå upp vårt "läger" och faktiskt boa in oss där att pip å gnäll inte blir aktuellt egentligen.. kanske skippar "träningen".. vi får se..

• Kodia
    ugglan skrev 2012-04-15 22:27:22 följande:

Hur tror ni såna här skulle funka? Ganska tjocka iofs men det gör väl inte så mycket om man har ett stort familjetält som väl har ganska generös takhöjd. Pump måste man ju ta med förstås men det kan det kanske vara värt.www.jula.se/luftbadd-dubbel-206x157-cm-956028

När jag senast sov i tält hade jag ingen sovsäck utan tog med mitt gosiga duntäcke.. å en sån uppblåsbar badmadrass men då var jag typ 20 år och var på festival.. Kanske lite viktigare nu att det är funktionellt när man har med sig ungarna osv.. fast jag har fortfarande inga varmare känslor för att sova i just en sovsäck.. he he gillar inte alls "säck-känslan" i det. Helt klart är iaf att ungarna måste träna på detta innan för att det inte ska bli pip å gnäll i tältet ifall dom upplever det på samma sätt som mig

Luftmadrass är ju det kallaste man kan sova på (förutom direkt på marken) eftersom den inte isolerar något. Om ni bara ska tälta när det är badväder kan det ju funka men annars blir det nog kyligt. Ni kan iofs ha tex en fleecefilt som underlakan, så blir det varmare.
  • ugglan

Ha ha, där ser man.. trodde nog att det var tvärtom eftersom man kommer upp en bit från marken å dessutom får en luftspalt ner mot marken.. (tänkte väl lite som som i ett hus)
    Är det sånt material som i liggunderlag, sån där plastskumgummi typ som isolerar bäst? 
    Visserligen hoppas jag på att det mest kommer att vara badväder när vi ska ut men sånt kan man ju inte beställa tyvärr  

• strojes
    ugglan skrev 2012-04-16 08:34:40 följande:
    Ha ha, där ser man.. trodde nog att det var tvärtom eftersom man kommer upp en bit från marken å dessutom får en luftspalt ner mot marken.. (tänkte väl lite som som i ett hus)
    Är det sånt material som i liggunderlag, sån där plastskumgummi typ som isolerar bäst? 
    Visserligen hoppas jag på att det mest kommer att vara badväder när vi ska ut men sånt kan man ju inte beställa tyvärr  
    Om man vill sova på luftmadrass går det ju att lägga ett billigt liggunderlag av skumplast under madrassen som lite isolation mot markkylan.
  • elinson

Vi kør med snabbkaffe och kokar upp vatten på gasbrännaren. Fungerar fint, jag använder mjölk i kaffet och då brukar jag ha med lite torrmjölk för att få ned vikten och slippa tänka på att förvara det kallt.

Jag har provat lite olika liggunderlag både luftfyllda, skumgummi och sådana gröna klassiska i skumplast. Men efter att vi bytte till xped downmat tänker jag altdrig byta tillbaka. Det väger lite mer än bara luftfyllda men är otroligt sköna att sova på och ger massa go värme.  Vet att det kommit nya med primaloft fyllning men dessa har jag inte testat... kanske blir nästa investiering :) 

Svar på tråden vi som tältar!