• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • bubblan79

Hej igen alla campare! Kul att tråden kommit till liv igen.
    I år ska jag och min sambo ut på kanotsemester. Har precis tagit hem gamla retro-skorpan och ska polera upp den så den glider fint i vattnet sen. Med oss ska vi ha två hundar och enkel packning med sov och matprylar. Håller just nu på att kolla upp snugpaks variant på sovhammockar. Dom verkar ju hur perfekta som helst så slipper man släpa med sig tält och liggunderlag. Sparar ju en hel del plats...Nu till helgen går första provturen då vi inte paddlat ihop förut, både är rätt oerfarna med kanot så vi ska la försöka att synka ihop oss lite med styrning osv haha kan ju bli spännande :D

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • elinson

Tänkte tipsa om hur man enkelt fixar en barnsovsäck. 
    Klipp av en vuxensovsäck (mät barnet först då du vet hur lång den ska vara). Använd den nedre delen som är lite smalare och sy en fleecekant längst upp så något stoppar dragkedjan.  Fix färdig!
    Vår ettåring sover så gott i min haglöfs, eftersom jag köpt mig en ny dunsäck som tar lite mindre plats :)

Dietist om barnmat: www.barnsmat.blogspot.com
  • strojes

elinson: Så mysigt det ser ut! Oj, vad jag längtar till tältsemester nu! 

• strojes

Hej hopp alla!!
    Nu närmar sig semestern med stormsteg! Vi smygstartar med en tripp till mina föräldrar till midsommar men inget tältande då. Lämnar kvar ungarna där 1-2 veckor.
    8 juli startar min semester och maken en vecka senare. 15 juli sätter vi ungarna på flyget upp till Hemavan och farmor. Själva kör vi bilen upp till Hemavan, där stannar vi i 1-2 veckor. Nån liten fjällvandring med ungarna är inplanerad och en biltur med tältövernattningar i Norge är inplanerad. Jag och maken brukar också försöka få oss en barnfri övernattning på fjället med en massa fiske och mys vid lägerelden mitt i natten! Fisken ska ju grillas riktigt färsk så elden brukar tändas vid 01.30-tiden ca och fisken avnjuts sedan som nattmål. Härligt med de ljusa nätterna uppe i fjällen!
    Hemfärden blir i lugnt tempo med stopp här och där, tältar gör vi förståss. Blir nog kustvägen hemåt (vi tar nog inlandsvägen när vi kör hemifrån).
    Så nu börjar det bli hög tid att gå igenom all utrustning och se vad som behöver fixas iordning och vad som behöver införskaffas innan resan. Vi kommer nog köra med takbox i år för att slippa riva i sådan packning som inte ska användas just då (det blir ju packning för fjällvandring och campingliv mm så ganska varierande packning med andra ord). Att då kunna stuva skrymmande grejer som vandrings ryggsäckarna i takboxen underlättar nog mycket).
    På vägen norrut utan barn lär det bli en hel del geocachande då vi båda tycker det är så himla kul att leta efter dessa små lådor (www.geocaching.se).

Hur ser det ut för er andra? Hur långt har ni kommit i ert semesterplanerande? 

• rebmetpes

hej.

Vi ska tälta förta gången i sommar, ska bla till Karlskrona.
    vad ska man tänka på?
    vad får man inte glömma?
    hur kallt blir det på natten? ska man ha varm pjamas?
    alla tips tages emot tacksamt

vi är en familj med två tjejer 3 1/2 och 6 år 

• strojes

Jag har lagt upp vår packlista här: http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-40/b129227.html

Vi brukar ha med underställ att sova i vid extra kallt väder när vi tältar. Hur kallt det blir beror ju helt på vädret men det är ju inte omöjligt med temperaturer på bara några få plusgrader på nätterna.

• sholof

Här hänger jag på!

Vi har än så länge bara sovit i vindskydd i närheten av hemmet med våra killar som är mellan 4-7 år.
    De har riktigt älskat att övernatta i naturen o längtar så tills vi ska ut, vilket är planerat om 2 veckor.

Men vi skulle även vilja kunna åka iväg hela familjen o sova i tält, har ni några bra förslag på tält där vi får plats alla 6 i familjen?

Jag o sambon kommer förmodligen ta några tältrunder själva i sommar, och då oxå med geocaching som vårt primära mål.
    Vi tänkte packa bilen med tält o all utrustning som vi kan behöva o sen bara köra runt o geocacha o sova över där vi hamnar. :)         

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • strojes

Detta tält har vi när vi ligger på campingplatser hela familjen (2 vuxna och 3 barn): http://www.intersport.se/mckinley-alpha-5-talt-gron-gra-p71860

Jag tycker att Intersport har bra tält. Bra kvallitet till rimligt pris.

En länk till deras tältsortiment: http://www.intersport.se/soksida/?q=t%C3%A4lt#_suid=135167599027905528010571692499

Vi har även två mindre tält som används på fjällturer tex. Ett 3-manna av lite äldre modell och ett nyare 2-manna, även dessa från Intersport.

• sholof

Tack för länkarna!

Har faktiskt kollat på intersport tidigare och tyckt att deras tält verkar prisvärda.

Vi har sen tidigare ett 3 manna tält som jag o sambon använder när vi är själva. Så det vi behöver är som sagt ett tält för våra 4 småkillar och oss själva. Helst ska det inte heller väga hur mycket som helst heller.   

Hittar inte vikten på sidan, har du koll på det? 

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
Svar på tråden vi som tältar!