• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • strojes

Halloj!
    Är det någon här? Eller är alla ute på tältäventyr nu?
    Vi håller för fullt på att förbereda för vår campingtur med Skåne som mål. Vi startar framåt helgen från hemmet i Sollentuna. Första stoppet blir Gränna för att titta på massa polkagrisar (och kanske äta en och annan). I Skåne lutar det åt att vi slår oss ner på Skäralids camping och Röstånga och ev någon längre söderut.
    Utflyktsplaner är: Helsingborg med Helsingör, Söderåsen med Kopparhatten, Skånes djurpark, Simrishamn med Sveriges sydligaste punkt. Och så ska vi hälsa på lite släktingar till mig.

• Eldvakt

Här planeras för fullt. Nästa helg åker jag och två barn ner till Skåne för 2 nätter. Sen vidare till Danmark för 3 nätter och besök på Legoland. Det blir Röstånga camping för oss i Skåne. Vi är superladdade :). Lite tidigare i tråden var det någon som lagt länk till blogg där det fanns lista på allt dom tar med på camping. Tack för den listan! Jag är förstagångscampare i vuxen ålder så jag snodde den :D.

• T inne

Här vill jag gärna vara med :)

Har idag köpt ett 6 manna tält som vi ska testa 2 nätter i nästa vecka på Tylösands camping. Vi har aldrig varit på en sån camping, och aldrig med barnen. Vi är verkligen nybörjare på det här med camping. Har bara festival campat förr och det är knappast samma sak kan jag tro.

• ugglan

Vi har premiärcampat på Öland nu! Gick superbra å killarna älskade det. 3 nätter blev det.
    Lundegårds camping hamnade vi på. Kan verkligen rekommendera det stället. Gigantiska ytor, grönt å lummigt, prisvärd restaurang, kul parker, minigolfbanor, pool, hopp-bubblor å grejer för barnen. Nära till allt på Öland med. Vi  låg max 50 m från havet och sussade gott med vågbruset i öronen.
    Det vi saknade vad gällde utrustningen var stolar och bord. Sen kommer vi nog välja el-plats nästa gång och då även ta med en eldriven kylbox så man kan ordentligt med frukostgrejer å även handla vettigare till grillmiddagar. Skönt även att kunna ha mobiler och dator laddade. Ungarna använder bärbara pc:n som dvd-spelare. En liten sop och skyffel ska vi även ha med nästa gång för det blev rätt skräpigt i "för-tältet"..

Antar att ni andra i tråden vart ute en del också.. berätta..!

• strojes

Halloj!
    Nu är vi hemma från vår Skåneresa. Kom hem igår, vi bestämde lite hastigt och olustigt oss för att packa ihop eftersom det var hot om regn och oväder i två dagar och det hade vi ingen lust med...

Den 30:e juni rullade vi hemifrån. Det blev en natt strax söder om Gränna på en camping alldeles intill vägen. Dagen efter rullade vi vidare mot en natt på Ullareds camping och ett besök på Gkås. Dock ingen storhandel då vår påse innehöll 6 grejer för totalt 178:- Men nu har vi iaf varit där...
    Via Mellbystrand för ett kort besök på stranden hamnade vi på Röstånga camping där vi stannade 8 nätter. Hälsade på lite släktingar, vandrade på Söderåsen upp till Kopparhatten och åkte via Helsingborg över till Helsingör. Och så beökte vi Skånes djurpark en dag (campinge bjöd på inträde för hela familjen en dag på djurparken).
    Sen hittade vi en mysig camping i Sjöbo där vi stannade i 5 nätter. Ett besök på Tosselilla sommarland hanns med då. Och så halkade vi in på ett jippo som arrangerades av några säsongare på campingen så vi var med på 5-kamp sista kvällen innan vi åkte vidare.
    Sista campingen blev en strax utanför Örkelljunga med kanotuthyrning, bad mm. Men av det blev inget nyttjat för vädret var alldeles för dåligt...
    Hemresan gjordes på en dag med rast vid Brahehus rastplats.

• strojes
    ugglan skrev 2012-07-13 23:02:57 följande:

Vi har premiärcampat på Öland nu! Gick superbra å killarna älskade det. 3 nätter blev det.
    Lundegårds camping hamnade vi på. Kan verkligen rekommendera det stället. Gigantiska ytor, grönt å lummigt, prisvärd restaurang, kul parker, minigolfbanor, pool, hopp-bubblor å grejer för barnen. Nära till allt på Öland med. Vi  låg max 50 m från havet och sussade gott med vågbruset i öronen.
    Det vi saknade vad gällde utrustningen var stolar och bord. Sen kommer vi nog välja el-plats nästa gång och då även ta med en eldriven kylbox så man kan ordentligt med frukostgrejer å även handla vettigare till grillmiddagar. Skönt även att kunna ha mobiler och dator laddade. Ungarna använder bärbara pc:n som dvd-spelare. En liten sop och skyffel ska vi även ha med nästa gång för det blev rätt skräpigt i "för-tältet"..

Antar att ni andra i tråden vart ute en del också.. berätta..!

Sop och skyffel var en av de få grejerna vi köpte på Gkås i Ullared...
  • T inne

Hejsan!!

Har precis kommit hem från vår debut campingtur på Tylösands camping. Det var helt suveränt :) perfekt för barnfamiljer. Dit åker jag gärna igen så det kan jag rekommendera.
    Riktigt lyxigt med el i tältet, så vi hade en lite eldriven kylbox och en vattenkokare med oss till barnmat och frukost och så klart det viktigaste varmvatten till kaffe och välling :)
    Det ända jag kan klaga på är vädret, men det kan knappast campingen hjälpa. Halv storm och regnskurar, då var det mysigt att sitta i tältet och titta på folk och dricka en kvälls öl :)

• strojes

Vi kör utan elplats. Telefonerna laddar vi i gemensamhetsutrymmena på campingplatserna när vi diskar eller medans man sitter i samlingsrummet och löser ett korsord.
    Kylväskan är utan el och vi byter kylklampar varje dag. Det har funkat hittills. På vissa håll finns frys med klampar i kök/disk utrymmet som man kan byta gratis. På andra håll byter man i receptionen/affären mot en liten avgift eller även där gratis på en del håll.
    Kaffe fixar vi med Trangia spritkök och kokkaffe. Det bästa kaffet på semestern!

Våra campingplats-favoriter hittills:
    Klintehamn på Öland är helt ok.
    Röstånga camping i Skåne riktigt bra för barnfamiljer. Säkert 90% av de som campar där har barn så mycket barn att leka med i lekparken. Utomhusbad som ingår i campingavgiften. Och i år iaf så bjuder de hela familjen på en dag på Skånes djurpark.

• Agdaa

Va kul med nya kampare som är ensamna med sina barn oxå - som jag. Jag funderar på att prova det här med camping när vi ska till furuvik nästa vecka :) Nån som ha varit där? Skulle uppskatta nybörjartips i allmänhet. Sovsäck är väl ett måste antar jag? Ficklampa, å ja vad mer?

Svar på tråden vi som tältar!