• dec2010

När började era barn sova i eget rum?

Som rubriken uttrycker. När började era barn sova i egna rum?

Vår son började sova i sitt rum vid 1.5 månaders ålder ungefär. Och efter att ha pratat med andra har jag börjat förstå att det kan variera kraftigt.

Så jag är helt enkelt nyfiken. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-30 01:22
    Meningen med tråden var inte att det skulle bli aggressivt. Även om jag själv reagerat kraftigt både en och tre gånger. Framförallt när jag känt att man blir behandlad som en dålig förälder för att man inte vill sova länge i samma rum som ens barn.

Alla är olika och har olika anledningar. Det finns mängder med skäl till att barnen sover kvar i rummet med föräldrarna. Platsbrist, oroliga barn, nattätande barn och säkert mängder med andra skäl.

Det finns samtidigt precis lika många skäl till att barnen sover i egna rum. Framförallt för att man inte stör varandra och på så vis sover bättre allihopa.

Det var aldrig meningen att tråden skulle bestå av två läger!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?
  • tahira

Runt ett år var han när han fick eget rum, innan dess sov han i vagga i vårt rum, och sedan i spjälsäng vid oss. 

Han sov i spjälsäng det första halvåret själv, men i efterhand skulle vi nog väntat med eget rum tills han var redo för vanlig säng (som han fick vid 18 mån) eftersom han då kunde promenera in till oss själv när han vaknade och var ledsen, istället för att behöva stå och gråta innan vi vaknade. 

• MalinEddie

Dottern var två år och sonen var 10 månader.

• Mariohn

Oj vad många som lagt sitt barn i eget rum innan en månad. När min son var nyfödd vaknade jag av minsta ljud för att kolla att han låg rätt, andades ordentligt osv. När han var 1,5 blev det nödvändigt att han började sova i eget rum. Han blev vansinnigt störd och vaknade hela tiden av varje rörelse vi gjorde. 

• lövet2

Äldsta barnet var nästan 3 år, men småsyskonen var alla runt 1 år när de fick flytta in hos ett storasyskon.

• evil eye

Första barnet sov i eget rum från det att vi kom hem från BB.
    Andra barnet sover i vårat rum i spjälsäng, pga att vi har bara en trea. Men om en månad flyttar vi till större, så då får även han eget rum och kommer vara 11 månader gammal! 

• dec2010

Väldigt spridda röster.

Gissar att det beror väldigt mycket på hur bra barnen sover på natten. Vår son sover hela nätterna och då är det kanske lättare att ha honom i sitt rum.

Både vi och han sover mycket mycket bättre sen han flyttade in. Jag vaknade också av varje litet ljud. Och i början tog jag upp honom för att jag trodde att han vaknat. Men så lät han bara i sömnen.

Nu tar vi upp honom när han verkligen är vaken. Och jag tror inte det gör nån större skada om de får skrika en liten stund innan vi kommer.          

• dec2010
    lövet2 skrev 2011-07-26 20:31:45 följande:
    Äldsta barnet var nästan 3 år, men småsyskonen var alla runt 1 år när de fick flytta in hos ett storasyskon.

Hur kom det sig att ni väntade så länge?
  • lövet2
    dec2010 skrev 2011-07-26 20:39:38 följande:
    Hur kom det sig att ni väntade så länge?
    När hon var baby, så försökte vi stressa på henne genom att använda sömnmetoden 5mm. Efter det, så blev hon enormt otrygg och kunde inte sova alls om hon inte hade oss bredvid. Det tog lång tid innan hon blev trygg med att vara ensam, och det var först när lillebror var tillräckligt stor för att också flytta ut ur sovrummet, som hon kunde tänka sig att dela rum med honom i stället för med oss.
  • snooky

hon fick sova med oss i sin spjälsäng tills hon va nääästan 6 månader
    det hade blivit tidigare om vi bara fått tummen ur att rensa/måla/tapetsera osv tidigare :)

Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?