• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Mikesh

Tänker inte så mycket mer än att min son hade aldrig fått umgås med någon som innehar en sådan sjukdom. och absolut inte fått gå på samma dagis/skola.. så jag hoppas det är och förbli ärligt på alla ställen där det finns risk för detta så att det är upp till alla individer att själva bestämma om dom vill ha sina barn på samma ställe.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-02 23:34:05 följande:
    Jag vände inte på dina ord, jag tog dina ord och utvecklade min egen tankegång utifrån hur jag uppfattade det du skrev.
    Du fick det jag skrev om världens samlade expertis att betyda något helt annat, något som jag inte påstod.
    Anonym skrev 2011-08-02 23:34:05 följande:
    Om verkligheten inte ser ut så är det väl expertisens och alla vuxnas "jobb" att se till att det blir accepterat på annat sätt än det är idag. Det är väl tack vare sådana drivkrafter som man t.ex. inte lyfter på ögonbrynen nämnvärt om någon säger att denne är homosexuell eller liknande? Varför ska inte HIV-smittade ha samma rättighet att kunna kliva ut ur skuggan av sin sjukdom?
    De ska ha samma rätt men de ska inte ha en skyldighet att göra det. Det behövs inget krav och ett sådant krav är dessutom kränkande.

Som att behöva bära sin sjukdom på jackslaget. Inte ok nånstans.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mikesh skrev 2011-08-02 23:37:09 följande:
    Tänker inte så mycket mer än att min son hade aldrig fått umgås med någon som innehar en sådan sjukdom. och absolut inte fått gå på samma dagis/skola..
    Varför inte?
    Mikesh skrev 2011-08-02 23:37:09 följande:
    så jag hoppas det är och förbli ärligt på alla ställen där det finns risk för detta så att det är upp till alla individer att själva bestämma om dom vill ha sina barn på samma ställe.
    Det kan inte bli "ärligt" eftersom det är upp till föräldrarna om de vill berätta eller ej. Om personalen får reda på det får de inte avslöja något om den saken.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Emeli
    Jakkolina skrev 2011-08-02 22:01:09 följande:
    Alla som skaffar barn vill nog att barnen är friska,men det är bara dom som adopterar som kan ställa ett sådant krav!
    Nej, du har fel. Vi som adopterar kan välja att adoptera ett barn med i förväg kända särskilda behov och ta ställning till om det är något man bedömer att man klarar. Alla som väljer att INTE adoptera ett barn med sn kan förstås få ett barn som visar sig ha omfattande särskilda behov ändå. Det är en del av livets villkor och en del i att bli förälder.
  • Anonym
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 23:36:07 följande:
    Det var inte det saken handlade om, läs om citatkedjan.

Men nej, inte i idealfallet. Men det gör man inte med någon patient som blöder, oavsett smitta. Rutinerna är inte annorlunda för HIV-smittade eller HIV-smittat blod.
    Alltså nu har jag iofs bara jobbat som vårdbiträde men det enda personal och distriktssköterskor, läkare osv. tjatade om var handskar, handskar, handskar, oavsett vad ´man handskades med för typ av fall just för att undvika smittspridning oavsett. Tycker det låter mycket märkligt att detta inte är standard oavsett smitta, har du någon källa på att det verkligen är så då de flesta inom vård, tandvård, äldrevård, you name it, ändå använder handskar?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-02 23:41:32 följande:
    Alltså nu har jag iofs bara jobbat som vårdbiträde men det enda personal och distriktssköterskor, läkare osv. tjatade om var handskar, handskar, handskar, oavsett vad ´man handskades med för typ av fall just för att undvika smittspridning oavsett. Tycker det låter mycket märkligt att detta inte är standard oavsett smitta, har du någon källa på att det verkligen är så då de flesta inom vård, tandvård, äldrevård, you name it, ändå använder handskar?
    Det är ju det jag skriver, man använder inga särskilda rutiner för smittade personer. Man har alltid handskar på sig vid kontakt/potentiell kontakt med blod eller blodprodukter.
  • Qermit

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men tycker att det känns oerhört tragiskt att du startar en sådan här tråd TS. Vad vil du med den? Antagligen bara skapa en provocerad debatt hurvuvida barn med HIV (eller någon annan smittsam åkomma) ska få möjlighet att gå på förskolan och senare också i grundskolan.

Alla barn borde få rätt att växa upp i en familj (tyvärr ser världen inte ut så som vi alla vet) och adoption är ett fantastiskt alternativ att få barn på. Ditt resonemang om ansvar som skattebetalare och mot medmänniskor är inte ens värt att bemötas. Din människosyn tycks vara totalt rutten! 

• Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-02 23:25:03 följande:
    Jag diskuterar inte dig eller dina barn. 
    Jag menar bara att det är onödigt att "importera" problem, sjuka barn eller gamlingar.
    Vi har nog med att ta hand om våra egna.

Varför spelar det någon roll för dig vad jag tycker?  
    Då utgår jag ifrån att du inte står för dina åsikter och att man heller inte kan ta dig på allvar

Ä r  det verkligen s å  svårt att förstå v a r f ö r jag reagerade på "importerade problem"?
    Hoppas för din egen skull att du gör dig till.
    Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
  • Emeli
    Milkina cerka skrev 2011-08-02 22:05:55 följande:
    Ja man kan ju hoppas att det stämmer " What goes around comes around "..
    Önskar att jag kunde bli arg istf ledsen bara..
    Jag tror det är bäst att ignorera både ts och Butterflower, även om TS är något av det vidrigaste jag har läst här på FL.
  • Milkina cerka
    Emeli skrev 2011-08-02 23:44:17 följande:
    Jag tror det är bäst att ignorera både ts och Butterflower, även om TS är något av det vidrigaste jag har läst här på FL.
    K a n bara inte .-(
    Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?