• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • jeppsson
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 23:12:23 följande:
    Det är en åsikt som jag delar med världens och Sveriges samlade expertis på akutsjukvård och smittspridning.

Det finns inga skillnader i hur man behandlar en HIV-positiv person och en HIV-negativ person i ett akut läge. Inte den minsta. Därför är det inte relevant vid akut omhändertagande av sårskador eller sjukdom.
    Anonym skrev 2011-08-02 23:03:42 följande:
    Om man som förälder väljer att adoptera ett barn med HIV, då antar jag att man är fullt medveten om vad detta innebär och att man vill lära sitt barn acceptera dess sjukdom så småningom, varför skulle det då inte vara obligatoriskt att informera?
    För att det är privat medicinsk information som andra inte har att göra med. Precis som man inte behöver informera om det om man söker jobb.Ja, man kan vilja dölja det, av olika anledningar. Att man inte vill att ens barn ska behandlas som spetälsk är en sådan anledning.
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-08-02 21:45:51 följande:
    Jag vet och förstår också varför du blir ledsen!
    Men sådana som ts och den där Butterflower förtjänar inte att man slösar sina känslor på.
    Livet brukar ta hand om sådana människor-förr eller senare.
    Man har rätt att ha en åsikt, utan att bli påhoppad.
    Jag hoppar inte på dig för att du inte delar mina. Eller?
    Om du har problem med att inte alla tycker som dig så är kanske inte ett forum rätt plats för dig?  
  • butterflower
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 22:48:36 följande:
    Det finns inte ett enda dokumenterat fall i USA att en sådan överföring av HIV har gjorts.

Det är inte vad jag skulle kalla "risken finns där".
    Mycket prat om USA? 
    Resten av världen då? 
  • cruz

Har inte läst hela tråden, men risken att HIV-smittade barn skulle smitta andra barn på dagis är väl ändå obefintlig. Risken att få HIV om man sticker sig på en infekterad kanyl är ca 0,3 %. Risken att smittas vid samlag är ungefär samma om jag inte minns fel. Tror inte HIV-smitta via dagis är något allvarligt hot direkt såvida ungarna inte byter kanyler med varandra .

• butterflower
    Thalis skrev 2011-08-02 21:34:40 följande:
    Och den står jag för!!!
    Du förtjänar det och ännu mera sedan allt den skit du skrev om att vi som adopterar köper våra barn!!
    Vi har inte samma åsikter om saker.
    Men det finns ingen anledning för dig att vara otrevlig mot mig.
    Jag respekterar dig och dina åsikter och förväntar mig detsamma från dig. 
  • butterflower
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 21:31:40 följande:
    men du vidtar inte lika stora försiktighetsåtgärder för att undvika andra potentiellt dödliga sjukdomar, trots att de smittar betydligt lättare (många av dom är mycket smittsamma, medan hiv mellan två personer som inte har sex knappt ens kan betraktas som smittsamt öht)
    Lika stora? 
    Vilka åtgärder har jag vidtagit mot HIV smitta menar du?  
  • butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-02 21:36:35 följande:
    Ja jag kan bara hålla med dig.

Väntar fortfarande på ett svar från dig Butterflower och för den delen Ts om föräldrar till barn som mig gjorde fel när de adopterade? Men jag antar att de gjorde det, de importerade ju problem..
    Jag diskuterar inte dig eller dina barn. 
    Jag menar bara att det är onödigt att "importera" problem, sjuka barn eller gamlingar.
    Vi har nog med att ta hand om våra egna.

Varför spelar det någon roll för dig vad jag tycker?  
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-02 23:16:16 följande:
    Men om nu hela världens expertis är överens om att smittrisken är otroligt liten, för att inte tala om obefintlig så borde väl alla dessa instutitioner gå ut och informera bättre om just vad HIV är för att dessa barn/ungdomar/vuxna ska slippa bli behandlade som spetälsk men ändå kunna stå för sin sjukdom?
    Nu vänder du på mina ord, det är en mycket ful debatteknik.

För det första så skrev jag att världens samlade expertis är överens om att man inte behandlar en HIV-positiv person annorlunda än en HIV-negativ vid ett akut omhändertagande, all hantering av blod och blodprodukter sker på samma sätt (som om smitta finns). De är inte överens, och jag har inte påstått, att HIV är som en förkylning. De är överens om motsatsen, HIV är en allvarlig sjukdom.

Men det betyder inte att det är rimligt att man måste berätta det.

Jag ser gärna att alla föräldrar berättar och att HIV-smittade barn behandlas på exakt samma sätt som alla andra barn, men verkligheten ser inte ut så och det blir inte bättre för att man måste berätta.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-02 23:18:59 följande:
    Man har rätt att ha en åsikt, utan att bli påhoppad.
    Jag hoppar inte på dig för att du inte delar mina. Eller?
    Om du har problem med att inte alla tycker som dig så är kanske inte ett forum rätt plats för dig?  
    Så att Thalis förstår mig är fel?
    Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
  • Anonym (jodu)
    Anonym skrev 2011-08-02 22:11:10 följande:
    Hur vanligt är det att barn knullar i dagis? Det är nog bara synd om pedofilerna ifall de blir smittade typ. eller nåt.
    Det händer att barn på dagis har samlag
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?