• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Selfish Geene
    Anonym (L) skrev 2011-08-02 21:52:58 följande:
    Jag har alltid velat adoptera, men jag vägrar adoptera ett förståndshandikappat eller ett sjukt barn. 
    Du behöver inte "vägra", du behöver barar säga att du inte vill det.
    Man måste inte vara beredd att ta emot ett barn med särskilda behov

(konstigt ordval eg, "särskilda behov" som om friska eller normalstörda barn inte har några särskilda behov...) 
  • Jakkolina
    Jag har alltid velat adoptera, men jag vägrar adoptera ett förståndshandikappat eller ett sjukt barn. 
    Alla som skaffar barn vill nog att barnen är friska,men det är bara dom som adopterar som kan ställa ett sådant krav!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-02 08:44:18 följande:
    Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.
    Jag vet inte, det är säkert någon som redan svarat detta i tråden, men HIV smittar främst genom samlag. 
    Tror inte det förekommer särskilt ofta på förskola och och i skolan...

Man ska ALLTID iaktta samma försiktighet när ett barn blöder, HIV eller ej. 
  • Milkina cerka
    Thalis skrev 2011-08-02 21:45:51 följande:
    Jag vet och förstår också varför du blir ledsen!
    Men sådana som ts och den där Butterflower förtjänar inte att man slösar sina känslor på.
    Livet brukar ta hand om sådana människor-förr eller senare.
    Ja man kan ju hoppas att det stämmer " What goes around comes around "..
    Önskar att jag kunde bli arg istf ledsen bara..
    Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
  • Anonym
    misplacedname skrev 2011-08-02 09:08:37 följande:
    Grejen är väl den att inte ens personalen har rätt att få reda på om ett barn har just HIV så då kan ju vad som helst hända. Rätta mig gärna om jag har fel.

SN är väl special needs-barn.
    Fast det spelar ingen roll, är barnet friskt så finns det ingen anledning för dem att veta om det.

Man ska nämligen alltid vidta samma åtgärder om ett barn blöder, oavsett. Aldrig handskas oförsiktigt med blod.
  • Anonym

Jag har inte läst allt här men förstår inte varför det blir sådant ramaskri, om ett barn på dagis har HIV kan det väl visst vara en jäkligt jobbig situation för alla eller? Hur många av ungarna ramlar inte och slår sig överallt? Min son har jämt skrapsår och annat då han cyklar omkull och alltid ska utmana ödet i största allmänhet, ska fröknarna då skita i att hjälpa honom och först börja leta efter plasthandskar osv utifall att dem skulle ha något öppet sår själva? 

Okunskap eller inte, jag hade ständigt varit nervös om jag haft ett HiV-smittat barn i närheten av mig eller mitt barn och inte därför att jag tycker att dem på något sätt är mindre värda utan just för att det ändå finns en smittorisk och kanske framförallt andra barn, är inte medvetna som de flesta av oss vuxna att man hur eller hur får ha lite koll?

• Anonym

Hur vanligt är det att barn knullar i dagis? Det är nog bara synd om pedofilerna ifall de blir smittade typ. eller nåt.

• Mariohn
    Oj vad relevant. 
  • Tonårsmamman1
    Anonym skrev 2011-08-02 22:11:01 följande:
    Jag har inte läst allt här men förstår inte varför det blir sådant ramaskri, om ett barn på dagis har HIV kan det väl visst vara en jäkligt jobbig situation för alla eller? Hur många av ungarna ramlar inte och slår sig överallt? Min son har jämt skrapsår och annat då han cyklar omkull och alltid ska utmana ödet i största allmänhet, ska fröknarna då skita i att hjälpa honom och först börja leta efter plasthandskar osv utifall att dem skulle ha något öppet sår själva? 

Okunskap eller inte, jag hade ständigt varit nervös om jag haft ett HiV-smittat barn i närheten av mig eller mitt barn och inte därför att jag tycker att dem på något sätt är mindre värda utan just för att det ändå finns en smittorisk och kanske framförallt andra barn, är inte medvetna som de flesta av oss vuxna att man hur eller hur får ha lite koll?
    Vet du ens hur det smittar? Smittar genom samlag. Ju fler du ligger med desto större är risken. Tror inte dagisbarnen ligger så mycket med varandra. 
  • Mariohn

Jag har alltid planerat att adoptera och det kommer förmodligen att bli verklighet när jag är färdig med mina studier. Och då ämnar jag adoptera ett barn. Inte en varelse med vissa egenskaper som jag naivt nog tror passar in i en mall jag redan ritat och skurit ut. Jag ämnar adoptera ett barn som jag tänker älska och vårda eftersom det kommer att vara mitt barn. Dvs min största prioritering på jorden. 

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?