• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 22:19:35 följande:
    det borde kunna smitta om ett barn äter det smittade barnets blod, genom munnens slemhinna.
    Men jag tvivlar på att man kan få HIV genom att få smittat blod på huden, ens om huden är skadad

Om 2 barn krockar med tex cyklar på dagis, båda börjar blöda och nuddar varann så smittar det ju.
    Tycker det är helt sjukt att man inte har en skyldighet att informera om denna sjukdom! Givetvis tycker man lika mycket om barnet för det och behandlar det likadant, bara lite mer försiktig om det blöder såklart!
    Visst skall vi alltid ha platshandskar osv, men på många avdelingar med srtora barn finns det inte ens (bara på småbarnsavdelning där man byter bajsblöjor) ramlar ett barn ute så tänker man ju på baret i första hand och skyndar sig att trösta. Lite ot, sorry!

Sen detta med adoptionen, visst kostar dessa bar pengar, men samtidigt ger vi dom ett bra liv, vilket de inte skulle fått i sina hemländer, vi ger dom en framtid!
    Invandrare kostar också en jäkla massa pengar, men de släpper vi in i massor ändå, utan att ställa några som helst krav. Bättre vi ändrar på de reglerna då!
  • Anonym
    Mariohn skrev 2011-08-02 22:17:38 följande:
    Nej det har man inte. Men viruset dör i direkt kontakt med luften. Det krävs att blod byts direkt. 
    Ja jo jag tror ju inte att viruset liksom hoppar från person till person men tänk er själva hur barn är, fan dem ska ju testa precis allt så vad vet man vad dem får för sig, när vi var yngre skulle jag också några andra bli "blodsystrar", hur puckade får man vara? Just därför finns min oro för blodkontakt hos barn. Och som någon påpekade, dem blir tonåringar en dag, hur många tonåringar skyddar sig? Precis allting är ju dessutom så fruktansvärt pinsamt också verkar det som så då får man ju hoppas att föräldern till den HIV-smittade ungdomen lär sin ungdom att veta riskerna samt att ungdomen vågar stå för detta och inte tänker att "nä, men det är nog lugnt, det är pinsamt att prata om".
  • Mariohn
    Anonym skrev 2011-08-02 22:30:20 följande:
    Ja jo jag tror ju inte att viruset liksom hoppar från person till person men tänk er själva hur barn är, fan dem ska ju testa precis allt så vad vet man vad dem får för sig, när vi var yngre skulle jag också några andra bli "blodsystrar", hur puckade får man vara? Just därför finns min oro för blodkontakt hos barn. Och som någon påpekade, dem blir tonåringar en dag, hur många tonåringar skyddar sig? Precis allting är ju dessutom så fruktansvärt pinsamt också verkar det som så då får man ju hoppas att föräldern till den HIV-smittade ungdomen lär sin ungdom att veta riskerna samt att ungdomen vågar stå för detta och inte tänker att "nä, men det är nog lugnt, det är pinsamt att prata om".
    Men tror du då verkligen att det största problemet är barn som adopterats hit med HIV?  Tänk nu. 
  • Milkina cerka
    Mariohn skrev 2011-08-02 22:14:42 följande:
    Jag har alltid planerat att adoptera och det kommer förmodligen att bli verklighet när jag är färdig med mina studier. Och då ämnar jag adoptera ett barn. Inte en varelse med vissa egenskaper som jag naivt nog tror passar in i en mall jag redan ritat och skurit ut. Jag ämnar adoptera ett barn som jag tänker älska och vårda eftersom det kommer att vara mitt barn. Dvs min största prioritering på jorden. 
    Önskar dig/er all lycka till med den adoptionen, h*n kommer att få det bra {#emotions_dlg.flower}
    Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-02 22:30:20 följande:
    Ja jo jag tror ju inte att viruset liksom hoppar från person till person men tänk er själva hur barn är, fan dem ska ju testa precis allt så vad vet man vad dem får för sig, när vi var yngre skulle jag också några andra bli "blodsystrar", hur puckade får man vara? Just därför finns min oro för blodkontakt hos barn.
    Hur stor tror du att risken är att det händer?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2011-08-02 22:28:35 följande:
    Om 2 barn krockar med tex cyklar på dagis, båda börjar blöda och nuddar varann så smittar det ju.
    nej, det gör det inte
  • Selfish Geene
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 22:23:51 följande:
    Inte särskilt troligt, dels så är HIV notoriskt känsligt, särskilt mot saliv.
    där ser man!
    Tackar för rättelsen 
  • Thalis
    Anonym skrev 2011-08-02 22:21:42 följande:
    Fast dagisbarnen växer upp och blir tonåringar också. Och det händer att tonåringar har sex  ibland så tidigt som 12-13 års ålder. 
    Och hur många tonåringar går på förskolan?
    Jag känner då inga!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Anonym
    Mariohn skrev 2011-08-02 22:35:32 följande:
    Men tror du då verkligen att det största problemet är barn som adopterats hit med HIV?  Tänk nu. 
    *tänker så det knakar*

Nej skämt åsido, jag tror inte att problemet ligger hos barnet i sig och heller inte att barnet är mindre värt på något sätt. Jag uttryckte min oro som medförälder. Hur mycket man än vill att sitt barn ska bli en trygg person och kunna stå för sjukdomen så är det inte alls säkert att det blir så ändå.

Och som någon också uttryckte är ju att slår sig ett barn så inte fan börjar man rota eller springa efter handskar, instinkten säger ju trösta och då finns ändå risken där även om den inte är gigantisk. Att man inte är skyldig att informera heller tycker jag var något av det mer skrämmande dessutom, det är ju ändå en rätt viktig information hur eller hur..
  • Fru Kwasthilda

Givetvis är det ett stort problem med HIV-smittade barn på dagis. För de barnen alltså, eftersom de kan vara mer infektionskänsliga än andra.

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?