• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Anonym
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 23:43:09 följande:
    Det är ju det jag skriver, man använder inga särskilda rutiner för smittade personer. Man har alltid handskar på sig vid kontakt/potentiell kontakt med blod eller blodprodukter.
    Ja du får ursäkta men jag missförstod, lät som du menade att man inte använder något särskilt alls för smittrisken..
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-02 23:46:36 följande:
    Ja du får ursäkta men jag missförstod, lät som du menade att man inte använder något särskilt alls för smittrisken..
    Ingen fara, jag var nog lite otydlig.

Gällande riktlinjer är handskar på vid all form av blodkontakt eller vid kontakt med andra kroppsvätskor.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Anonym
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 23:50:20 följande:

Gällande riktlinjer är handskar på vid all form av blodkontakt eller vid kontakt med andra kroppsvätskor.
    Got it, och håller dessutom med ;)
  • Litet My
    Milkina cerka skrev 2011-08-02 23:45:51 följande:
    K a n bara inte .-(
    *kramar om*
  • butterflower
    Anonym skrev 2011-08-02 23:35:58 följande:
    Satt ni och skar er med knivar när ni var tre-fyra år? Var var personalen?
    Nä, vi stack hål med nålar.
    Det är inte alls ovanligt. Min vänninas son (6år) berättade nyligen att dom är blodsbröder på hans avdelning.
    Hade någon av ungarna haft HIV så....

Alla gör som dom vill, men jag skulle inte våga chansa 
  • butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-02 23:43:49 följande:
    Då utgår jag ifrån att du inte står för dina åsikter och att man heller inte kan ta dig på allvar

Ä r  det verkligen s å  svårt att förstå v a r f ö r jag reagerade på "importerade problem"?
    Hoppas för din egen skull att du gör dig till.
    Du får såklart tro vad du vill.
    Jag har aldrig diskuterat dig, dina barn eller någon annan enskild person.
  • Emeli
    Anonym skrev 2011-08-02 22:43:49 följande:
    *tänker så det knakar*

Nej skämt åsido, jag tror inte att problemet ligger hos barnet i sig och heller inte att barnet är mindre värt på något sätt. Jag uttryckte min oro som medförälder. Hur mycket man än vill att sitt barn ska bli en trygg person och kunna stå för sjukdomen så är det inte alls säkert att det blir så ändå.

Och som någon också uttryckte är ju att slår sig ett barn så inte fan börjar man rota eller springa efter handskar, instinkten säger ju trösta och då finns ändå risken där även om den inte är gigantisk. Att man inte är skyldig att informera heller tycker jag var något av det mer skrämmande dessutom, det är ju ändå en rätt viktig information hur eller hur..
    Man ska alltid använda handskar vid risk för blodsmitta. Det är viktigt att skyddsutrustning finns på alla avdelningar. Man ska inte behöva rota i förråd och leta efter handskar. Arbetsledningen har ansvar för att detta efterlevs och att personalen informeras.

OBS att det går barn på våra skolor och föskolor som bär på blodsmitta. De flesta av dem är inte adopterade. Det finns inga krav på att personalen informeras om blodsmittan. Därför måste man alltid ha respekt för blödande sår. Sätt på er skyddshandskar! Det tar inte mer än ett par sekunder extra.
  • butterflower
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 23:50:20 följande:

OK, då missförtod jag med.

Men om personal inom vården har handkar och skyddar sig mot blod, varför ska man då inte oroa sig över ett HIV smittat barn på dagis? 
  • Anonym
    butterflower skrev 2011-08-03 00:00:03 följande:
    Nä, vi stack hål med nålar.
    Det är inte alls ovanligt. Min vänninas son (6år) berättade nyligen att dom är blodsbröder på hans avdelning.
    Hade någon av ungarna haft HIV så....

Alla gör som dom vill, men jag skulle inte våga chansa 
    Tror det är väldigt ovanligt. Och tror att du hittar på nu.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-03 00:09:02 följande:
    Tror det är väldigt ovanligt. Och tror att du hittar på nu.
    Nä det där är någon grej en del ungar har för sig, vi gjorde likadant när jag var i 8-9årsåldern
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?