• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-03 11:40:54 följande:
    Det kan man väl tycka att man har. Lärarna borde åtminstone bli informerade. Tänk om mitt barn får HIV pga det.
    Den risken är liten, så liten att den nästan är obefintlig.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Anonym
    Thalis skrev 2011-08-03 11:43:02 följande:
    Men hur menar du att ett barn kan smittas av HIV på förskolan?
    Som någon annan skrev, genom att vara "blodsbröder" (fast man kanske inte håller på med sånt längre), eller om barnen skadas och på så sätt blandar blod.
  • Anonym
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-03 11:43:12 följande:
    Det tror jag knappast, det finns ingen anledning att ljuga om blödarsjuka på det sättet.
    Nej, jag har ingen aning. Det är bara en tanke som har slagit mig på senare år.
  • Anonym
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-03 11:44:25 följande:
    Den risken är liten, så liten att den nästan är obefintlig.
    Men det är ju större risk om det går ett barn med HIV på skolan.
  • Thalis
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-03 11:43:12 följande:
    Det tror jag knappast, det finns ingen anledning att ljuga om blödarsjuka på det sättet.
    Precis!
    Blödarsjukan och HIV är två olika sjukdomar, den ena är ärvs och finns i generna .
    Mamma till A, A, A och V.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-03 11:45:43 följande:
    Men det är ju större risk om det går ett barn med HIV på skolan.
    På samma sätt som risken för att dö i förkylningskomplikationer ökar om det finns barn som är förkylda. Det är inte vanligt men det är betydligt mer vanligt än att smittas med HIV på förskolan som, så vitt jag kan hitta, det inte finns ett enda dokumenterat fall av.

Som jag förklarade igår så är risken att förskolan blir träffat av en flygplansmotor större än att ett barn smittas av HIV, oändligt mycket högre eftersom det förra har hänt minst en gång.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Thalis
    Anonym skrev 2011-08-03 11:44:51 följande:
    Som någon annan skrev, genom att vara "blodsbröder" (fast man kanske inte håller på med sånt längre), eller om barnen skadas och på så sätt blandar blod.
    Men personalen bör ju veta att man inte leker med sådant på förskolan!
    Hur många 2-5 åringar känner till detta med "blodsbröder" eller som är villiga att sticka hål eller skära sig för att få ut blod?
    Det är inte precis det vanligaste leken och jag tror att den som skrev detta i tråden hittar på för sina egna syften skull eftersom hon är emot adoption .
  • Emeli
    Anonym skrev 2011-08-03 11:40:54 följande:
    Det kan man väl tycka att man har. Lärarna borde åtminstone bli informerade. Tänk om mitt barn får HIV pga det.
    Nej, det finns ingen anledning att informera lärarna eftersom det inte har någon betydelse. HIV smittar inte genom vanligt socialt umgänge. Om något barn blöder i skolan ska all personal som hjälper till alltid använda skyddshandskar.

Jag jobbar som lärare  på en högstadieskola med mer än 500 elever. Det har hänt att vi på skolan har fått veta att det finns en eller flera elever som bär på blodsmitta. Vi har inte fått veta vilken eller vilka elever det gäller, inte heller vilken form av blodsmitta det gäller, men i sammanhanget blivit påminda om att alltid använda skyddsutrustning om någon elev skulle börja blöda. 
  • HannaS86
    Anonym (A-mamma) skrev 2011-08-03 11:34:07 följande:
    Denna kvinna mår uppenbarligen psykiskt dåligt och saknar förmåga att ta eget ansvar. Menar du Hanna, att du baserar din åsikt om att längtande föräldrar i Sverige som har kapacitet att ta hand om barn med t ex polio ska förbjudas detta eftersom du tycker att denna  kvinna är ettt dåligt exempel????  Och att hennes dåliga självförtroende har kostat staten för mycket pengar. Den typ av operationer som du refererar till bekostas allt mer sällan av Landstinget idag, så det är nog inget du behöver bekymra dig om kommer att kosta framledes. Den mesta skönhetskirurgin beskostas idag av den enskilde.

Exakt vad hade varit bättre av att de längtande föräldrarna i Sverige blir utan barn och att barn i Indien som behöver föräldrar blir utan föräldrar i Sverige?
    Nej nu tror jag det blev lite missförstånd här. Vad jag har förstått det som, och jag kan ha fel, så finns det fler (friska) barn som behöver adopteras än vad det finns adoptivföräldrar. Då menar jag att jag känner mig tveksam till att kostnaderna för sjukare barn "lämpas över" på oss när det istället finns möjlighet att samtliga barn som adopteras är friska.
  • Thalis
    HannaS86 skrev 2011-08-03 12:10:29 följande:
    Nej nu tror jag det blev lite missförstånd här. Vad jag har förstått det som, och jag kan ha fel, så finns det fler (friska) barn som behöver adopteras än vad det finns adoptivföräldrar. Då menar jag att jag känner mig tveksam till att kostnaderna för sjukare barn "lämpas över" på oss när det istället finns möjlighet att samtliga barn som adopteras är friska.
    Men har inte sjuka barn rätt till föräldrar och familj,vård och omsorg?
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?