• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Togota
    Krake skrev 2011-08-02 09:49:21 följande:
    Ojojoj. Jag tycker snarare det är lite sjukt att man öht far välja om man kan tänka sig ett barn med funktionshinder eller ej, och t o m vilket funktionshinder. Det blir lite "shopping" över det hela. Antingen vill man ha barn eller sa vill man inte det. Det är rätt konstigt att vilja ha bara en viss sorts barn.
    Kunde inte sagt det bättre själv! När man bestämmer sig för att vilja ha ett barn (adpoterat eller biologiskt) så tar man även risken att det inte alltid blir som man tänkte sig från början. Det kan handla om sjukdom, funktionsnedsättning, sexuell läggning etc etc etc. Men vi får inte glömma att även barn med särskilda behov är ju först och främs just BARN! Inte en sjukdom eller en funktionsnedsättning.
  • snöflingan84

Tycker det är väldigt konstigt att ts (plus en del likasinnande) inte verkar ha fundera på varför barn med sn adopteras överhuvudtaget. Jo antagligen för att de troligtvis är i större behov av föräldrar, just för att de har så kallade sn, om än milda, och därmed inte kan få lika bra vård i sitt födelseland (ett u-land har inte samma resurser för dessa barn som i-länderna) och för att de "friska" barnen har lättare att adopteras inom landet. Då blir dessa barn kvar för internationell adoption. Och Självklart ska dessa barn få adopteras, något annant vore ju inhumant. ALLA barn med eller utan sn är i behov av föräldrar. Och att börja skilja på folk och folk, det tror jag alla vet vad det kan leda till. Jag vill leva i ett samhället som är öppet för alla människor..

• Linawb

Men är det något jag skulle vilja lägga mina skattepengar på, så är det väl att rädda barn! ALLA barn, svenska som ickesvenska!

Usch, hur kan man resonera som dig TS? Har du barn själv?

Alla har inte ynnesten att kunna få barn själva (jag är lycklig som fick det) och varför då inte, om har möjligheten, adoptera ett barn som verkligen behöver det? Spelar det någon roll om det kommer från colombia, nigeria, ryssland eller sverige? Det är ju barn! Jag hade inte tvekat till att adoptera ett barn, sn eller inte - spelar inte så stor roll, att jag skulle belasta grannens skattepengar för att få vård till det barn som jag adopterat skulle jag öht inte ens reflektera över. Och förmodligen inte grannen heller! Det föds ju sjuka barn i sverige också. Och en del föds friska men blir sjuka. Det är ju liksom ingen garanti att föda/adoptera ett friskt barn.

Menar du verkligen att svenskfödda barn är mer värda, och har större rätt till vård och ett friskt liv, än vad ickesvenska barn har?? 

• Taxi
    Estrelinha skrev 2011-08-03 17:00:21 följande:
    Tänker inte läsa hela tråden, mår redan illa efter 3 sidor, TS och några med dig - ni skrämmer mig! Vad är det för människosyn ni har? Världen skulle gå under om man drog upp regler för vilka som slutligen får skaffa barn - när alla förbjudna sjukdomar och skönhetsskavanker räknats bort. Skattepengar - jaha, men tänk så bra att kunna ge ett barn den vård etc som det då kanske inte skulle fått i landet det kommer ifrån!

Låter som att det rör sig om främlingsfientlighet på högre nivå här, ryser av bara tanken! 
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-08-03 11:19:27 följande:
    Och min åsikt är att dina åsikter är vidriga!
    Jag har lika mycket rätt att säga min åsikt som du tycker att du har till dina!
    Ändå raderades dina inlägg.

• Thalis
    butterflower skrev 2011-08-03 21:15:06 följande:
    Ändå raderades dina inlägg.

Slår vad att dom inte är raderade 
    Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis
    Thalis skrev 2011-08-02 21:24:22 följande:
    Du har verkligen vidriga åsikter !!!
    Här har du Buttflower
  • Thalis
    Linawb skrev 2011-08-03 20:11:01 följande:
    Det är ju liksom ingen garanti att föda/adoptera ett friskt barn.
    Precis!
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-08-03 21:45:15 följande:
    Slår vad att dom inte är raderade 
    Jasså?
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?