• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • butterflower
    sockerbecca skrev 2011-08-05 23:00:55 följande:
    Personalen är ansvarig för barnen. Om du verkligen är rädd för att barnen ska gömma sig och lyckas smitta varandra i smyg kanske du blir lugnad av att inget fall överhuvudtaget finns där ett barn smittats av HIV på en förskola. Att det aldrig någonsin hänt innebär visserligen inte att det aldrig kommer att hända, men jag oroar mig nog snarare för de sjukdomar eller saker som regelbundet dödar eller skadar barn, än de som aldrig någonsin har gjort det men skulle kunna göra det. I teorin.
    Gömma sig?
    Olyckor händer titt som tätt på dagis. Så vist finns risken att ett HIV barn smittar ett friskt barn vid en olycka.

Och det är inte helt ovanligt att barn blir "blodsbröder" ex.

Jag hade inte känt mig helt trygg med att ha ett HIV smittat barn på samma dagis som min dotter.

• Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-06 19:55:41 följande:
    Alla på ett forum delar inte ens åsikter.

Du har inte heller ändrat åsikt i frågan, eller?  
    Skillnaden är ju att vi som är insatta i ämnet är överens och att du inte ens verkar försöka förstå.
    Jag har ingen anledning att se mig själv som en handelsvara, jag vet vad mina föräldrar betalade för och att min pappa älskar mig o. min familj gränslöst.
    Mateju 7: 7I?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se!
  • butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-06 20:04:03 följande:
    Skillnaden är ju att vi som är insatta i ämnet är överens och att du inte ens verkar försöka förstå.
    Jag har ingen anledning att se mig själv som en handelsvara, jag vet vad mina föräldrar betalade för och att min pappa älskar mig o. min familj gränslöst.
    Är det konstigt att "ni" har samma åsikt tycker du?
    För er är det känsligt och personligt. Inte för mig.

Men pratar vi inte om adoption av sn-barn nu?
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-06 20:16:09 följande:
    Är det konstigt att "ni" har samma åsikt tycker du?
    För er är det känsligt och personligt. Inte för mig.

Men pratar vi inte om adoption av sn-barn nu?
    Jag skulle antagligen setts som ett sn-barn om det begreppet funnits då,min ålder mer än tvår(var "gammalt" på den tiden, inte numera dock), min synnedsättning plus mitt(gissar jag ännu) NPF. Jag ser ju stora likheter med mitt barn som ska utredas för just NPF framöver iaf. Se i mitt # 113.
    Mateju 7: 7I?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se!
  • butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-06 20:28:50 följande:
    Jag skulle antagligen setts som ett sn-barn om det begreppet funnits då,min ålder mer än tvår(var "gammalt" på den tiden, inte numera dock), min synnedsättning plus mitt(gissar jag ännu) NPF. Jag ser ju stora likheter med mitt barn som ska utredas för just NPF framöver iaf. Se i mitt # 113.
    OK. Jag förstår inte vart du vill komma.
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-06 20:35:54 följande:
    OK. Jag förstår inte vart du vill komma.
    Så förvånad jag blev.. not..
  • sockerbecca
    butterflower skrev 2011-08-06 19:58:08 följande:
    Gömma sig?
    Olyckor händer titt som tätt på dagis. Så vist finns risken att ett HIV barn smittar ett friskt barn vid en olycka.

Och det är inte helt ovanligt att barn blir "blodsbröder" ex.

Jag hade inte känt mig helt trygg med att ha ett HIV smittat barn på samma dagis som min dotter.
    Visst händer olyckor. Och tydligen finns det förskolebarn som blandar sitt blod och leker blodssyskon. Men risken att smittas av HIV även i sådana fall är så liten att det hittills aldrig hänt.
  • sockerbecca
    positHIV skrev 2011-08-06 17:26:37 följande:
    Jag har bara läst översta inlägget. Och herregud människa! Om ett barn har HIV när det adopteras så lovar jag att de har koll på barnets virusmängder, och antagligen så äter det mediciner så det är inte smittsamt om olyckan skulle vara framme. Men för att ett barn ska kunna smittas så krävs det blod till blod-kontakt. Hur ofta händer det? Förr fick HIV-positiva barn gå på ett eget dagis (i alla fall i Stockholm) men sen effektiv behandling kom så finns inte detta längre, för att det behövs inte. Om barnet ramlar och slår sig så det blöder så finns det plasthandskar. Som jag för övrigt tycker att man alltid borde använda då det finns kontakt med blod, för vad vet du om just det barnet har HIV eller någonting annat? Mamman kanske inte visste att hon själv har HIV (o testade inte på MVC, alla gör inte det nämligen då det är frivilligt). Jag har en vän som var 15 år gammal då det upptäcktes att han hade HIV och då har han haft det i hela livet! Och ja, han gick på dagis här i Sverige...Många av dessa barn vet också att man ska akta sig för blodet och är det ett mindre sår och de är lite äldre så kan de ofta ta hand om det själva. Och så länge personen som tar hand om barnet inte själv har ett öppet sår så finns det ingen risk för att bli smittad.
    Just därför ska personalen vara lika försiktiga med alla barn som om de har HIV. Just för att man inte ska kunna glömma vem som har vilken sjukdom eller tro fel om något barn.
  • Linawb

Alltså, måste bara tillägga att det är faktiskt väldigt svårt att bli smittad av HIV. Störst är risken att bli smittad vid sexuellt umgänge, ungefär 75 % av alla hiv-pos har smittats den vägen. Då ska man veta att vid analt samlag med en hiv pos(som har den högsta smittorisken) är risken ca 0.3 % att smittas. Rätt liten risk alltså. 0,1 % av de pos har smittats via nålstick eller annan liknande kontakt i sjukvården. Otroooooligt ovanligt och låg risk att smittas även vid kontakt alltså! Så, hur stor risk är det egentligen att ett dagisbarn skulle smittas av ett annat? Kan säkert säga att risken är mycket större att smittas av typ TBC (som trots allt är en väldigt ovanlig sjd i sverige idag). Eller varför inte MRSA för den delen. Lika bra att förvara varje barn i en egen liten glasbur på dagis, är nog det enda sättet att känna sig säker...

Lite OT kanske, men var tvungen...     

• Dorian Ertymexx
    Linawb skrev 2011-08-07 19:55:03 följande:
    Alltså, måste bara tillägga att det är faktiskt väldigt svårt att bli smittad av HIV. Störst är risken att bli smittad vid sexuellt umgänge, ungefär 75 % av alla hiv-pos har smittats den vägen. Då ska man veta att vid analt samlag med en hiv pos(som har den högsta smittorisken) är risken ca 0.3 % att smittas. Rätt liten risk alltså. 0,1 % av de pos har smittats via nålstick eller annan liknande kontakt i sjukvården. Otroooooligt ovanligt och låg risk att smittas även vid kontakt alltså! Så, hur stor risk är det egentligen att ett dagisbarn skulle smittas av ett annat? Kan säkert säga att risken är mycket större att smittas av typ TBC (som trots allt är en väldigt ovanlig sjd i sverige idag). Eller varför inte MRSA för den delen. Lika bra att förvara varje barn i en egen liten glasbur på dagis, är nog det enda sättet att känna sig säker...

Lite OT kanske, men var tvungen...     

Helt sant, men folk är hellre rädda för ett utpekat monster som man ser, än för allt det okända man inte vet något om. Lättare att hantera vardagen så, tror jag.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?