• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Selma1966

SN = special needs - dvs barn med särskilda behov. Kan vara någon särskild diagnos eller funktionshinder. Allt från gomspalt, diabetes, rörelsehinder, hjärtfel, HIV etc. En del är lätta att fixa i vårt land och annat måste de leva med hela livet.

• butterflower
    Selma1966 skrev 2011-08-08 12:12:19 följande:
    SN = special needs - dvs barn med särskilda behov. Kan vara någon särskild diagnos eller funktionshinder. Allt från gomspalt, diabetes, rörelsehinder, hjärtfel, HIV etc. En del är lätta att fixa i vårt land och annat måste de leva med hela livet.
    *ser mina skattepengar rulla iväg*
  • Meddelande borttaget

Ja men då borde behörigheterna höjas för adoptionen.

• thexyz
    butterflower skrev 2011-08-06 19:58:08 följande:
    Gömma sig?
    Olyckor händer titt som tätt på dagis. Så vist finns risken att ett HIV barn smittar ett friskt barn vid en olycka.

Och det är inte helt ovanligt att barn blir "blodsbröder" ex.

Jag hade inte känt mig helt trygg med att ha ett HIV smittat barn på samma dagis som min dotter.
    Fast det har ju aldrig hänt. Risken är större att ditt barn råkar illa ut på väg till dagis. 
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-08 19:52:07 följande:
    *ser mina skattepengar rulla iväg*
    Ja, skattepengarna som du och jag och alla andra har betalat in rullar lika fort som när du eller din unge behöver vård, mediciner, stöd eller omsorg. Precis lika fort.

Det kanske har gått dig alldeles förbi, men vi adoptivföräldrar är som grupp ofta höginkomsttagare, och du ska ha fullständigt klart för dig att vi betalar massor av skatt.Massor! Mer än du kanske kan föreställa dig. Om någon insinuerar att våra barn inte skulle ha rätt att få vård, mediciner, omsorg eller annat stöd som det behöver blir jag vansinnigt irriterad. Våra familjemedlemmar har exakt samma rättigheter som alla andra som bor i Sverige. Det gäller ALLA våra familjemedlemmar.
  • Dorian Ertymexx
    Emeli skrev 2011-08-08 20:10:13 följande:
    Ja, skattepengarna som du och jag och alla andra har betalat in rullar lika fort som när du eller din unge behöver vård, mediciner, stöd eller omsorg. Precis lika fort.

Det kanske har gått dig alldeles förbi, men vi adoptivföräldrar är som grupp ofta höginkomsttagare, och du ska ha fullständigt klart för dig att vi betalar massor av skatt.Massor! Mer än du kanske kan föreställa dig. Om någon insinuerar att våra barn inte skulle ha rätt att få vård, mediciner, omsorg eller annat stöd som det behöver blir jag vansinnigt irriterad. Våra familjemedlemmar har exakt samma rättigheter som alla andra som bor i Sverige. Det gäller ALLA våra familjemedlemmar.

Meh, de är ju inte SVENSKA barn, juuueh!!!!11!!! Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Emeli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-08 20:11:50 följande:
    Meh, de är ju inte SVENSKA barn, juuueh!!!!11!!! Obestämd
    Ehhh, ..... jo. Hur tänkte du nu?  {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Milkina cerka
    Emeli skrev 2011-08-08 20:10:13 följande:

Tack för att du skrev detta, själv avvaktade jag med att svara för jag blir ju som vanligt bara ledsen ..
    Leg. Snåljåp det är ren sport att hitta det jag vill ha så billigt som möjligt, det går ofta att leva på mindre än man tror
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?