• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Thalis
    Selfish Geene skrev 2011-08-03 13:45:36 följande:
    jag tror att det snarare handlar om hjärnans placering
    Det också!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Emeli
    Thalis skrev 2011-08-03 13:13:07 följande:

Det är faktiskt första gången jag ser att du blir irriterad,men jag förstår dig!
    Skönt att du skriver i denna tråd,för någon måste ju få dessa människor att förstå. Själv har jag gett upp .
    Ja, jag brukar kunna behärska mig men det finns gränser. Morrrr ...  Demon

Är glad att se dig här också. Glad
  • Milkina cerka
    Anonym skrev 2011-08-03 13:23:21 följande:
    T o m min sjuåring fattar hur sjukt ditt resonemang är. Jag förklarade dina åsikter för henne, ts.

Hennes reaktion:

Det är klart att de barnen också ska få ha en familj och har de ett funktionshinder som man inte kan hjälpa dem med i det land de kommer från så är det ju jättebra att de kommer till Sveige där de kan få hjälp! 
    Vilken fin tjej du har!  En stor Kram till henne {#emotions_dlg.flower}Solig
    Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
  • HannaS86
    Emeli skrev 2011-08-03 12:34:54 följande:
    Du har fel. Det finns fler som vill adoptera barn än det finns barn som är fria för adoption. Av den anledningen är det långa köer (flera år i många fall) innan man får sitt efterlängtade adoptivbarn.

De flesta små och friska barn som är juridiskt fria för adoption idag får familj i sitt födelseland. När man adopterar ett barn internationellt måste man räkna med att de kommer att ha någon form av sn. Det kan handla om att barnet är för tidigt fött, har någon sjukdom eller missbildning, har hunnit bli några år eller har svår social bakgrund. Alla som adopterar måste ha beredskap för att ta emot ett barn med sn. Viss sn är lätta att åtgärda, andra kräver behandling eller stöd livet ut.

När det gäller diskussionen om kostnaderna och antydan om att våra barn belastar samhället blir jag riktigt irriterad. Vi som adopterar är ofta lite äldre än genomsnittsföräldern. Många av oss är medel- eller höginkomsttagare. Vi har jobbat i många år och har under alla dessa år betalat in en helvetes massa skatt, rent ut sagt. Vi fortsätter att jobba och göra rätt för oss. Om någon familjemedlem behöver hjälp och stöd som innebär att det tar skattepengar i anspråk har jag inte det minsta dåligt samvete för det. Om mitt adopterade barn har behov av sjukvård, mediciner, stödresurser i skolan osv är det vår förbannade rätt att få det, på samma sätt som om mitt (eller ditt?) biologiska har behov av hjälp.
    Tack för svaret, det var väldigt givande :) Det fick mig att fundera, jag ska inte låta min kompis påverka min inställning som i grunden är att man självklart ska ta hand om alla barn. Som sagt jag var ju tveksam efter att ha lärt känna henne, men hade inte bytt åsikt från ja till nej :)
  • HannaS86
    Anonym skrev 2011-08-03 12:13:47 följande:
    Det är fel! Det finns mycket fler väntande adoptivföräldrar än det finns adopterbara barn över huvud taget! Med eller utan sn...
    Jag har nog fått för mig att det finns fler väntande barn än väntande adoptivföräldrar pga dokumentärer om barnhem mm men nu vet jag bättre. 
  • HannaS86
    Thalis skrev 2011-08-03 12:44:51 följande:
    Mäh,du vet väl att de pengar du,jag och andra adoptivföräldrar betalat och fortfarande betalar i skatt är öronmärkta till andras biologiska barn typ Hannas....
    Men herregud förlåt å det allra ödmjukaste tusen gånger om då, visste inte att det går att tolka in så mycket i ett inlägg som ändå var ödmjukt skrivet jämfört med hur det kan se ut här på fl.

Jag har aldrig sagt att några pengar ska vara öronmärkta till mina biologiska barn. För övrigt har jag inga biologiska barn, jag är däremot äggdonator och hjälper barnlösa par att få sin största önskan om ett barn uppfylld.... Men jag fattar ju ingenting uppenbarligen enligt dig så det kanske är fel av mig.

Jag skrev att jag var "tveksam" och gav en motivering, inte att jag gått från att tycka "ja" till ett strikt "nej"...
  • fabbemam

Suck.....

Jag har lovat mig själv att inte svara på liknande provocerande trådar och jag tänker heller inte mot argumentera jag vill bara vända lite på steken... Tilläggas bör att jag bara läst TS och enstaka inlägg, för övrigt förstår jag inte varför denna tråd ligger i känsliga rummet?

Jag undrar hur TS och de som håller med denne tänker kring detta:
    I Sverige har vi mödravård och diverse olika sätt att gjöra fosterdiagnostik tex. ultraljud o fostervattensprov. Denna fosterdiagnostiks enda egentliga syfte är att hitta ev särskilda behov hos fostret så som ryggmärgsbråck, Downs syndrom, hjärtfel etc. Självfallet är det ju även mysigt att se sitt barn på en dataskärm också men det är inte därför detta ingår i mödravården.

Nu undrar jag om TS och andra som anser att adoption av barn med särskilda behov inte är rätt tycker att det ska vara OBLIGATORISK ABORT av de foster man ser vid fosterdiagnostiken har särskilda behov som kommer att medföra merkostnader för oss skattebetalare?

• Estrelinha

Tänker inte läsa hela tråden, mår redan illa efter 3 sidor, TS och några med dig - ni skrämmer mig! Vad är det för människosyn ni har? Världen skulle gå under om man drog upp regler för vilka som slutligen får skaffa barn - när alla förbjudna sjukdomar och skönhetsskavanker räknats bort. Skattepengar - jaha, men tänk så bra att kunna ge ett barn den vård etc som det då kanske inte skulle fått i landet det kommer ifrån!

Låter som att det rör sig om främlingsfientlighet på högre nivå här, ryser av bara tanken! 

• Anonym (Välkomnar alla!)

Jag tycker det är skrämmande OTROLIGT skrämmande med den människosyn folk har i x antal trådar här på FL. Vad är det frågan om. Ni är i still med Breivik allihop!! Det är skrämmande att ni inte förstår detta. Dessa åsikter förs över på era barn. Vilket samhälle kommer vi ha i framtiden?

Hur kan en människa utan handikapp vara mer värd än en utan? Hur kan en kristen vara mer värd än en muslim? Hur kan en vit vara mer värd än en mörkhyad?

Adoptivföräldrarna betalar skatt. Vi bor i ett rikt land. Det borde kanske vara tvärt om. Vi kanske ska låta adoptera fler barn med handikapp just för att det kommer att få ett bra liv här!

• Anonym (Sjukt)
    Anonym skrev 2011-08-02 09:35:27 följande:
    Nej, det borde också vara förbjudet. Lika så att föda fula barn, faktiskt.

Fula, kroniskt sjuka, missbrukare, funktionshindrade och fattiga borde absolut inte få skaffa barn. De barnen kan ju komma att kosta vårt svenska samhälle en massa pengar i form av vård, mediciner, operationer, psykologhjälp med mera.
    Nu har jag läst några av dina inlägg Ts, och om det är så fruktansvärt illa att bo här i Sverige så kan du väl flytta nån annanstans då.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?