• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Thalis
    Emeli skrev 2011-08-08 20:13:45 följande:
    Ehhh, ..... jo. Hur tänkte du nu?  {#emotions_dlg.djavulsk}
    Min andra FL-hjälte var ironisk!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis
    Milkina cerka skrev 2011-08-08 20:15:53 följande:
    Tack för att du skrev detta, själv avvaktade jag med att svara för jag blir ju som vanligt bara ledsen ..
    Strunt i dessa IQ befriade inlägg.
    Majoriteten av Sveriges befolkning är inte som dessa personer 
  • Thalis
    Emeli skrev 2011-08-08 20:10:13 följande:
    Ja, skattepengarna som du och jag och alla andra har betalat in rullar lika fort som när du eller din unge behöver vård, mediciner, stöd eller omsorg. Precis lika fort.

Det kanske har gått dig alldeles förbi, men vi adoptivföräldrar är som grupp ofta höginkomsttagare, och du ska ha fullständigt klart för dig att vi betalar massor av skatt.Massor! Mer än du kanske kan föreställa dig. Om någon insinuerar att våra barn inte skulle ha rätt att få vård, mediciner, omsorg eller annat stöd som det behöver blir jag vansinnigt irriterad. Våra familjemedlemmar har exakt samma rättigheter som alla andra som bor i Sverige. Det gäller ALLA våra familjemedlemmar.
    Bravo!!!!
  • butterflower
    Påstår du att dina barn är Svenska?
  • butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-08 20:15:53 följande:
    Tack för att du skrev detta, själv avvaktade jag med att svara för jag blir ju som vanligt bara ledsen ..
    Du kanske inte ska diskutera i trådar som gör dig ledsen? För din egen skull menar jag
  • Milkina cerka
    Thalis skrev 2011-08-08 20:18:30 följande:
    Strunt i dessa IQ befriade inlägg.
    Majoriteten av Sveriges befolkning är inte som dessa personer 
    Svårt att strunta i något som är så gement elakt, det är så enormt långt ifrån min människosyn över huvud taget att det är svårt att föreställa sig att någon verkligen kan resonera så. Men med tanke på vad som kom in i riksdagen senaste valet, så kanske man inte borde bli förvånadObestämd
    Leg. Snåljåp det är ren sport att hitta det jag vill ha så billigt som möjligt, det går ofta att leva på mindre än man tror
  • thexyz
    butterflower skrev 2011-08-08 20:21:00 följande:
    Vad är de då, påstår du?
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-08 20:21:43 följande:
    Du kanske inte ska diskutera i trådar som gör dig ledsen? För din egen skull menar jag
    Om du tror att du kan få mig härifrån med dina elakheter så har du fel  o c h  mina barn o c h jag ä r  svenska d e t  kan ingen ta ifrån oss.. det blev visst lättare att skriva när jag blev arg av #425.
    Leg. Snåljåp det är ren sport att hitta det jag vill ha så billigt som möjligt, det går ofta att leva på mindre än man tror
  • Dorian Ertymexx

Såsom Thalis skriver:
    Thalis skrev 2011-08-08 20:16:44 följande:
    Min andra FL-hjälte var ironisk!
    Men som jag trodde:
    butterflower skrev 2011-08-08 20:21:00 följande:

VSB. Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Manchester

Jag har varit borta från civilisationen(?) en tid och därmed helt missat denna tråd. Ber därför om ursäkt om jag upprepar saker som redan sagts 37 gånger.

Varför drar TS gränsen just vid adopterade SN-barn? Varför inte lika gärna ifrågasätta att skattepengar går till barn som räddats efter för tidig födsel? Om man struntade i att sätta in hjälp och bara tog hand om de barn som överlevde av sig själva skulle säkert skattebetalarna slippa bekosta vård och omsorg för många synskadade, hjärnskadade eller på annat sätt funktionshindrade barn. Eller varför inte tvinga gravida att göra alla undersökningar som över huvud taget är möjliga och sedan införa obligatorisk abort av alla foster som inte är tipp-topp? Tänk så mycket pengar vi skulle spara på det!

Eller så kanske vi bara ska konstatera att människor sällan är perfekta, men värdefulla ändå. Och att livet inte är så enkelt som TS tycks tro. Min dotter kom till oss som SN-barn. Hon var född med hjärtfel och skulle behöva medicin livet ut, kanske också en eller flera operationer. Inget av det visade sig stämma. Hjärtfelet var så litet att vi kunde sluta med medicinen och någon operation kommer inte att bli aktuell. Allt hon "kostat" är ett par undersökningar av barnkardiolog. Däremot har hon tillfört en omätbar känsloförmögenhet för mig, min man och alla andra som älskar henne. Vem vet hur mycket jag skulle ha kostat i form av psykofarmaka om jag inte fått bli mamma till henne?

Min för tidigt födde (och egenproducerade) son har förresten inte heller behövt någon särskild vård efter veckorna på neonatal, men det hör väl inte riktigt hit.

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?