• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Dorian Ertymexx
    Emeli skrev 2011-08-09 13:13:43 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-09 12:31:47 följande:
    Ja, givetvis! Och de blir utkastade när de går i pension! ;D
    ... och så återinför vi ättestupan för infödda skröpliga gamlingar. Tänk vad mycket skatt vi kommer att spara.  *harkel, harkel*

Det är allt som räknas, att vi sparar pengar! Allt annat är slöseri! :P
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Thalis

Alla barn måste också försvinna så spar vi in på barnbidrag och bvc!

Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis

Ingen kommer att kunna vabba heller mwohahahaha

• Dorian Ertymexx
    Thalis skrev 2011-08-09 13:38:44 följande:
    Alla barn måste också försvinna så spar vi in på barnbidrag och bvc!

Ja, därmed obligatorisk abort och sterilisering av alla som kommer in i landet! :P
  • Thalis
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-09 13:48:51 följande:
    Ja, därmed obligatorisk abort och sterilisering av alla som kommer in i landet! :P
    Jäklar vad mycket skattepengar som kommer att sparas!!
    Ts och buttflower kommer att bli så glada!!!
  • Dorian Ertymexx
    Thalis skrev 2011-08-09 13:50:49 följande:
    Jäklar vad mycket skattepengar som kommer att sparas!!
    Ts och buttflower kommer att bli så glada!!!

Som fan! Bara produktion, inga jäkla kommunistfasoner med "stöd" och "hjälp" och "bidrag"! Precis som i idealländer som många afrikanska och latinamerikanska länder! :P
  • Thalis
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-09 13:53:26 följande:
    Som fan! Bara produktion, inga jäkla kommunistfasoner med "stöd" och "hjälp" och "bidrag"! Precis som i idealländer som många afrikanska och latinamerikanska länder! :P
    Que viva det nya Sverige!!!
  • Manchester
    butterflower skrev 2011-08-08 22:10:55 följande:
    Vart är dom födda? 
    OK, så jag, som är född i Canada, borde inte ha fått följa med till Sverige när mina föräldrar flyttade hit? I alla fall inte om någon kunnat förutsäga att jag ca 30 år senare skulle behöva genomgå fertilitetsutredning, några operationer och lite annat som kostar skattepengar?

Eller är det så att man - faktiskt - kan byta nationalitet? Får jag vara svensk trots att jag inte född här? Jag har trots allt bott här i uppåt 40 år och endast ett par år sammanlagt i andra länder. Får min dotter någonsin bli svensk? Hon var ett år när hon kom hit och har sedan bott här i sju år. Säg att hon får cancer när hon är 73, har hon då bott här (och varit svensk medborgare) länge nog för att få utnyttja den skattefinasierade vården? Eller bygger allt på var man är född?
  • Manchester
    butterflower skrev 2011-08-08 22:20:00 följande:
    Menar du i vårdkostnader? (jag blir lite tveksam eftersom du verkar tycka att det är roligt?)

Det är skillnad på att adoptera ett sjukt barn och på att ha oturen att föda ett sjukt barn.
    Den stora skillnaden är att du inte har valt att få ett sjukt barn.
    Jag gillar som sagt systemet med vården i Sverige. Men jag ogillar att det utnyttjas.

Hur många hade adopterat sn-barn om dom själva behövde stå för vårdkostnaderna tror du?
    Nu innebär "sn" långt ifrån alltid att barnet är "sjukt". Det kan lika gärna handla om ett barn som exempelvis saknar en hand eller är blind på ena ögat. Det kostar inte särskilt mycket för svensk sjukvård. Å andra sidan kan ett barn som adopteras som "icke sn" visa sig ha väldigt stora behov av vård av olika slag. Överlag får man nog räkna med att det blir lite mer vårdkontakter med ett adopterat barn än med ett hemmagjort. Ett barn som bytt språk under en känslig period kan behöva hjälp av logoped. Ett barn som bott länge på barnhem kan ha känslomässiga problem som man behöver psykologhjälp för. Eller så visar det sig vid hemkomsten att barnet är bärare av någon parasit eller infektion som behöver botas, utan att för den skull vara så allvarlig att man upptäckt den innan adoptionen.

Och vem säger att man inte väljer att föda sjuka barn? Eller funktionshindrade? Det är inte helt ovanligt att redan under graviditeten få reda på att barnet har någon liten skavank. En del väljer då abort. Andra väljer att föda barnet. Vill du förbjuda det?
  • butterflower
    fabbemam skrev 2011-08-08 22:43:05 följande:
    Jo fast många väljer att föda sina barn trots att fosterdiagnostik visar tex. downssyndrom eller svåra hjärtfel. Tycker du dessa ska tvångs aborteras?
    Barn som inte får ett drägligt liv tycker jag ska aborteras.  

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?