• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-08 21:24:43 följande:
    Hur tänker du nu? Berätta, för jag undrar så. Försöker förstå hur du tänker..
    Jag misstänker att jag citerade fel person.

• anne h
    butterflower skrev 2011-08-08 22:20:00 följande:
    Menar du i vårdkostnader? (jag blir lite tveksam eftersom du verkar tycka att det är roligt?)

Det är skillnad på att adoptera ett sjukt barn och på att ha oturen att föda ett sjukt barn.
    Den stora skillnaden är att du inte har valt att få ett sjukt barn.
    Jag gillar som sagt systemet med vården i Sverige. Men jag ogillar att det utnyttjas.

Hur många hade adopterat sn-barn om dom själva behövde stå för vårdkostnaderna tror du?

men grejen är den att finge jag så SKULLE jag absolut adoptera ett barn med sn.. helst då DS.

Här i landet behöver vi itne betala för op/vård själva, det är en del av vår välfärd, tack och lov, och kommer så förbli oavsett vad ett fåtal tycker om den biten. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-08 22:20:16 följande:
    Jag misstänker att jag citerade fel person.

Vad var det du trodde att du citerade då??
  • fabbemam
    Menar du i vårdkostnader? (jag blir lite tveksam eftersom du verkar tycka att det är roligt?)

Det är skillnad på att adoptera ett sjukt barn och på att ha oturen att föda ett sjukt barn.
    Jag gillar som sagt systemet med vården i Sverige. Men jag ogillar att det utnyttjas.

Hur många hade adopterat sn-barn om dom själva behövde stå för vårdkostnaderna tror du?
    Jo fast många väljer att föda sina barn trots att fosterdiagnostik visar tex. downssyndrom eller svåra hjärtfel. Tycker du dessa ska tvångs aborteras?
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-08 22:10:55 följande:
    Vart är dom födda? 
    Vet du inte att man skiljer på befintlighet och riktning?
  • fabbemam

fabbemam skrev 2011-08-03 15:19:56 följande:

Suck.....

Jag har lovat mig själv att inte svara på liknande provocerande trådar och jag tänker heller inte mot argumentera jag vill bara vända lite på steken... Tilläggas bör att jag bara läst TS och enstaka inlägg, för övrigt förstår jag inte varför denna tråd ligger i känsliga rummet?

Jag undrar hur TS och de som håller med denne tänker kring detta:
    I Sverige har vi mödravård och diverse olika sätt att gjöra fosterdiagnostik tex. ultraljud o fostervattensprov. Denna fosterdiagnostiks enda egentliga syfte är att hitta ev särskilda behov hos fostret så som ryggmärgsbråck, Downs syndrom, hjärtfel etc. Självfallet är det ju även mysigt att se sitt barn på en dataskärm också men det är inte därför detta ingår i mödravården.

Nu undrar jag om TS och andra som anser att adoption av barn med särskilda behov inte är rätt tycker att det ska vara OBLIGATORISK ABORT av de foster man ser vid fosterdiagnostiken har särskilda behov som kommer att medföra merkostnader för oss skattebetalare?

Jag undrar fortfarande hur butterflower o andra som är emot SN- adoptioner tänker kring ovanstående?
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-08 22:28:39 följande:
    men grejen är den att finge jag så SKULLE jag absolut adoptera ett barn med sn.. helst då DS.

Här i landet behöver vi itne betala för op/vård själva, det är en del av vår välfärd, tack och lov, och kommer så förbli oavsett vad ett fåtal tycker om den biten. 
    Varför vill du ha ett barn med DS?
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-08 22:29:22 följande:
    Vad var det du trodde att du citerade då??
    Jag trodde den som skrev inlägget hade adopterat.
    Adopterade barn (från annat land9 är svenska medborgare, men inte svenska. 
  • thexyz
    butterflower skrev 2011-08-08 23:06:42 följande:
    Jag trodde den som skrev inlägget hade adopterat.
    Adopterade barn (från annat land9 är svenska medborgare, men inte svenska. 
    Självklart är de svenska. Det finns ingen som helst skillnad mellan att vara svensk och svensk medborgare. Definitionen på en som är svensk är att vederbörande är svensk medborgare. Du vet uppenbarligen inte alls vad du pratar om. Den här gången heller.  
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-08 23:04:34 följande:
    Varför vill du ha ett barn med DS?

För att jag skulle kunna ge det barnet ett gott liv.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?