• Karisma

Aprilbebis 2012

Evli skrev 2011-12-14 19:01:14 följande:
    Usch stackars alla er som mår dåligt :(

Jag mår helt okej, får pulsrusningar i mellan åt, men antar att det kan beror på järn brist? började med att ta järntabletten två gånger dagligen i dag, får se om det blir bättre, ska träffa BM nästa vecka!

Sen har jag drabbats av sammandragningar så fort jag får upp min puls, och det är inte så lätt när man är danslärare :( Sitter just nu med min Gravidpennings  papper och hoppas på att få gå hem lite tidigare...
    Gud va mycket det är att fixa när man ska skicka in alla papper :/ Hoppas inte handläggningstiden är allt för lång, kommer nog få in dem precis innan jul... 

Men nej, jag glömde be bm om mitt moderskapsintyg. :O Lr skickas det in automatiskt till Fk?

/K
  • Karisma

Men attans. Typisltmig att glömma bort att fråga. Då måste jag ringa henne så jag får in alla papper i tid. Hon hade visst varit sjuk i nga veckor, kanske därför hon glömde. Har bestämt att helst senast mån ska jag skicka in papper om graviditetspenning. :) 

Jag mätte aldrig magen, blir nästa gång. Tror jag är i v26 då.

/K   

• Karisma

Ni som är deltids sjukskriven. Vad händer om jag tex en dag inte alls kommer upp ur sängen och måste heltidssjukskriva mig just den dagen? Måste jag fixa sjukinttyg direkt eller är det from dag 8 det gäller trots en 50% sjukskrivning för foglossning?

/K

• Karisma
    Längtan efter 3 skrev 2011-12-19 14:00:48 följande:
    Ring försäkringskassan å hör me dom.
    Men jag TROR att du slipper karens om det gäller samma sjuka.
    Men du behöver inte fixa med sjukintyg...

För from nu betalar ju fk 50% och företaget resterande. TÄnkte då att under de första 14dagarna betalar även min arbetsgivare för sjukskrivning på de 50% jag inte har sjukinttyg på.

/K
  • Karisma
    Evli skrev 2011-12-20 09:41:20 följande:
    är hemma från Spec. bb nu, dem konstaterade att jag varit för hårt belastad och detta har lett till en inre stess som ger  mig mina magsmärtor, dem är alltså inte borta, men jag har fått åka hem nu...

Skönt, den miljön gör inte att man mår bättre,vilka historier man har fått höra!
    Låg i samma rum som en tjej som öppnat sig i v.18, där dem gått in och satt ett"snöre" kring livmodertappen, men att det ändå kommit en blåsa, så hon har varit säng liggande sedan dess, var i v.26 nu. Går bara från sängen för toalett och dusch. O så kommer det vara till bebisen är född :O

Samma för den andra tjejen som drabbat avblödningar och förtidiga värkar, som dem lyckades stoppa, v.27.

Men den värsta historien kom nog från tjejen som fått vattenavgång och mist sin ena tvilling i v.24-25 kanske? dem hade fått stoppa förlossningen flera gånger och nu kunde hon inte mer än vänta på att någon tvilling ville komma ut så kom dem andra på köpet.... FY FÖR så påfrestande, kunde inte ens ta in hennes histora, kan den ens vara sann... Galet!

Det gjorde inte saken bättre, med en stressad mage, men jag har också "bara" en stressad mage och sammandragningar och än så länge en glad bebis! 
    Kan inte vara roligt att ligga inne för stressmage och sen få höra sånna där historier. Stressen minskar ju knappast då. Tur du fått komma hem nu iaf. Man får vara glad att rul visade ett friskt barn med all kroppsdelar intakt.

/K
  • Karisma

Någon av er som vet varför fk vill veta om man får mer än 10% av företaget under sin sjukskrivning? Kryssade i nej i rutan då jag ringde chefen och hon sa att jag inte hade 10%extra på min sjukskrivning. MEN kom just på att jag troligen har det genom AGS och If-metall. Som sagt varför bryr sig fk om sånna extra försäkringar?

/K

• Karisma

Har någon av er koll på crescentvagnarna? Skulle så gärna vilja köpa en ny vagn. Eller bättre begagnad går bra det med. Crescentvagnen tycker jag är supersnygg (bara sett på nätet) MEN är det en värdelös vagn?

/K

• Karisma

Funderar på en crescent classic. En sån här.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Crescent_2011__tillfallig_KAMPANJ_FRAKTFRITT__27468469.htm?ca=2&w=1

Funderar dock hur barnen ryms när de är 2.5-3år. Om den är alldeles för kort för benen och ja för trång. Ska kolla i butik sen men allt är ju stängt idag. Jäkla nyår. Tungan ute Och sen är man ju rädd att det är dålig kvalitet på dem och att man borde satsa på emmaljunga istället. Om tyget tex bli väldigt lätt solblekt på dem.

/K

• Karisma
    Evli skrev 2012-01-01 13:38:45 följande:
    Ja det där med vagnar är inte lätt, kan tyvärr inte hjälpa dig, har inte tittat på den vagnen.
    Men vi har gott en del i butiker och provat ut vad vi vill ha och väntar nu bara på att det ska dyka upp ett fynd!
    Känner oss inte jätte stressade än, men det vore ju skönt att ha fixat den...

Vi är ute efter en Brio, tycker att dem är smidigare, är inte så förtjust i ex. Emmaljunga känns så stora o klumpiga. 
    Antagligen måste vagnen bäras upp två trappor varje dag :/ Vi har inga bra vagn utrymme här i huset. Litar väl inte heller riktigt på alla i detta området... Då vill jag gärna ha en smidig vagn, klicksystemet i brios vagnar tilltalar oss...

Ska till Ullared på Tisdag, sitter just nu och skriver en liten lista, ska bli såå kul att komma i väg och börja inhandlingen av bebis saker :D
    Blir mer på riktigt...

Eftersom det är barn nr3 och troligen inte kommer bli ngn fler så vill jag helst inte lägga ut pengarna som en brio eller Emmljunga kostar. Och vi bor i villa och har stor bil så eg spelard et ingen roll om vagnen är stor och otymplig. För vår del då. De beg jag vil ha av B och E kostar runt 5000kr. Vill helst lägga hälften. Vår gamla Emmaljunga får sen stå på förskolan för att kunna sovas i på dagarna. :)

Ullared lät ju inte helt fel, jag vill åxå dit. Tungan ute

/K  
Svar på tråden Aprilbebis 2012