• Karisma

Aprilbebis 2012

Någon av er som blivit sjukskriven deltid? Tex för foglossninig?

Fundera hur hård fk är när det "bara" gäller deltid typ 50%.Vill inte va hemma i flera veckor och sen få noll i ersättning.

Börjar bli svårt att klara av jobbet känner jag. Lyfter tungt exakt hela dagen och höften vill inte vara med. Vänstra benet ger bara vika och jag sjunker ihop utan förvarning ibland, vilket inte känns bra. Sen att jag ständigt har värk gör det ju inte lättare. Skit kropp!!

/K

• Karisma
    Kaosmamma skrev 2011-11-24 09:36:59 följande:
    Jag blev sjukskriven heltid med första barnet från v 14 för svår foglossning, och hela grav.
    Vilket år var det? De är väl hårdare nu?

/K
  • Karisma
    Kaosmamma skrev 2011-11-24 09:45:08 följande:
    05, men var sjukskriven från v 7 till 37 med nr år 08. Tror att gravida ändå har lättare men inte annars... Blev totalt sågad över en månad som var så självklart... Överklagade dock och fick 100 % rätt i första överklagan.

Ok men då kanske jag skulle höra med en läkare då, var sjukskriven med äldsta från v30 ung och det var 04. Med tvåan blev det hp. Men nu är jag dålig redan nu vilket känns surt. Tycker bara man hör hela tiden att fk är anti mot dem som söker sjukskrivning mot foglossningsbesvär för det inte är en sjukdom att vara gravid.

Det lättaste jag lyfter på en dag är 15kg per bit gånger 16st bitar per gång. Sen rullar det på så exakt hela dagen utan paus (förutom två raster). Kanske inte är konstigt det blir tungt för höften som är svag. Men allt beror ju på vad läkaren säger åxå.

/K

• Karisma

Har nyligen fått nya arbetsbyxor på jobbet och de nya har låg midja för tidigare klämde jag in magen så det blev michelinvalk varning. :P

En kvinna på jobbet gick förbi mig, tvärstannade gick tillbaka och tog sitt pekfinger och tryckte in det i magen så långt hon kunde. Hon skulle bara kolla om den var hård eller mjuk. :P Hon visste om att jag var gravid men det har inte synts på samma sätt tidigare, har bara sett tjock ut då. Nu syns en rejäl kula. :)

Höll på skratta ihjäl mig såg ut som hennes ögon skulle trilla ut när hon insåg att den var hård. Och jag är obrydd om folk petar mig på magen. Så länge de inte börja dra upp tröjan på mig. :P

/K

• Karisma
    godistroll skrev 2011-11-24 11:57:21 följande:
    Jag hade hyperemesis förra graviditeten och va sjukskriven hela tiden och det va inga problem.
    Och nu är jag sjukskriven pga fogarna, kan knappt röra mig!
    Var till läkaren i tisdags och han sjukskrev mig till förlossningen så jag hoppas fk godkänner det nu bara, men de är ju alltid en oro!

Vad trist att det blev inställt så i sista stund animegirl , men då kanske er lilla tjej mår bättre också. Håller tummarna!! 
    Hur länge tar det innan du ska få svar från fk? Är du sjukskriven 100% ?

Jag kan jobba men 100% är jobbigt. Ju mer jag går och lyfter saker desto värre blir det mot slutet av veckan och sen ligger jag pall hela helgen för att kunna försöka jobba veckan efter. :(

Animegirl: Jag blev åxå tvungen att flytta fram en vecka. Känns surt, skulle eg ha varit på ul den 22nov.

/K
  • Karisma
    godistroll skrev 2011-11-24 12:23:29 följande:
    Det har gått fort för mig att få igenom sjukpenning har ju vart hemma hela tiden eftersom jag ha vart dålig hela tiden.. Men det har aldrig blivit nå glapp med utbetalningar och så.. Så det är jag tacksam över..  
    Men ja är ju inne i det hela så de har ju min SGI osv eftersom det inte var länge sedan jag var föräldraledig och så ha man ju tagit ut lite vab osv..

Är livräddd jag inte ska få det beviljat även om läkaren tycker det är självklart med sjukskrivning (om han/hon nu skulle tycka det var självklart vill säga. :P) . Vet inte om ens yrke kanske åxå är avgörande.

Men va skönt för dig att allt gått bra. :) Jag har eg aldrig haft problem med fk heller men man vet ju aldrig kanske är nu det ska börja jäklas.

/K
  • Karisma
    godistroll skrev 2011-11-24 12:52:13 följande:
    Nej men visst, det är så synd att man ska behöva vara så beroende av pengar!  Att man ska behöva känna oron. För som jag är i kroppen finns inte en chans att jag skulle klara av mitt arbete och då bli nekad ersättning skulle kännas som en döds dom. Man måste ju få in pengarna så man kan betala hus o räkningar!! Suck..
    Vi skulle klara oss ekonomiskt även om jag inte fick beviljat 50% sjukskrivning för det blir ändå samma summa jag får då jag är fl. Alltså 50% av min nuvarande lön. MEN det lär ju inte hinna bli så mycket sparat innan april isf, vilket jag verkligen vill kunna göra.

Men vet inte om jag ska prata med min bm som fixar en läkartid eller om jag bara bokar på min vårdcentral hos en "vanlig" läkare.

Vad jobbar du  med om jag får fråga?

/K
  • Karisma

Ni som blivit sjukskriven för foglossning. På vilket sätt kontrollerar läkaren om man verkligen har foglossnings värk genom att han/hon och bender och har sig eller får man övningar man ska visa dem? Känns så sjukt dumt att gå till läkaren och säga jag skulle vilja bli sjukskriven 50% för foglossningsvärk, som om jag kan bestämma en sån sak.

Och imorgon är det äntligen dags för rul. :) Trooor jag är i v 20+0 då. Glömmer hela tiden vad jag är i för vecka, brukar bara säga runt v20 om folk frågar. :P 

/K 

• Karisma
    godistroll skrev 2011-11-28 19:10:47 följande:
    Jag var till läkare först som skickade mig till sjukgymnasten som kollade, klämde och kände och vi provade med kryckor och så när han kände hur ordentligt det var för varje steg så kluckar det till och bäckenet som rörs ordentligt ( vet inte hur jag ska beskriva det..) Så sa han att dt fanns inte en chans att jag skulle klara av arbete så han gick till läkaren som sjukskrev mig i 3 v sen ville hon att jag skulle komma tillbaka om det inte gått tillbaka något. Så efter 3 v så va jag tillbaka dock till en annan läkare, som kände på ryggen då jag böjde mig framåt, bakåt kollade om jag kunde stå på tå och på ett ben osv.. Men jag är väldigt begränsad i mina rörelser.. pga foglossningen. Så då han såg hur illa de va och han känt på mig så då sjukskrev han mig till förlossningen. 
    Känns skönt fast samtidigt känns det trist men jag håller på lära mig lyssna på kroppen!  
    Hmm var sitter din foglossning? För mig är det inne i rumpan, ju mer jag rör mig desto mer värk får jag, vid lyft och när jag rör mig så kan det hugga till utan förvarning och benen segna ihop. MEN känns som det blir svårt att bevisa av någon anledning. Blir som att jag är otroligt svag i underkroppen exakt hela tiden plus konstant smärta men långt inne i rumpan. Låter ju som inget när jag går, gör bara ont. En läkare bryr sig väl inte ifall det är farligt för mig att jobba då benen ger vika utan förvarning? Bär tunga och vassa föremål hela dagarna + klättrar en heldel. Är som sagt skiträdd att de ska tycka jag är fjantig och inte alls har nog ont för deltidssjukskrivning. (att deras undersökningarinte ska räcka till) Min chef hoppas på sjukskrivning på 50%.

Tack för ditt utförliga svar. :)

/K  
  • Karisma
    godistroll skrev 2011-11-28 20:03:30 följande:
    Jag har ont i höfterna, typ svans kotan och nedre delen av ryggen de är som hela bäckenet, det låser sig ibland så jag inte kan röra benen! Tycker absolut du ska gå till läkare och förklara hur du känner!

Får ringa på ons och se vad de säger. :) För än så länge kan jag jobba men inte så mga tim per dag bara. 

/K
Svar på tråden Aprilbebis 2012