• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • LillWilden

Det gar fortsatt bra, har inte kant att forlossningen ar pa g men bf ar ju inte forran den 25:e sa jag far vara talmodig och vanta. Gar mest bara hemma, syr lakan till vaggan och bakar, stadar och fixar. Tankte leta reda pa nagra svenska filmer (gillar att se svenska filmer dagtid, kanns mer acceptabelt an amerikanska, vet inte varfor). "Apflickorna" ska tydligen vara bra, ni far garna hora av er med andra tips.

Ska fraga min barnmorska om d-vitamin, vore ju bra att veta.

Du far beratta hur det var pa baby-spa:t! Hur gar det annars med allt? Vant dig vid att ha en liten bebis nu?

Den enda doulan jag kanner till ar hon som ledde var NCT-kurs, men hon bor ju har i sodra London och det vore val bast for dig att ha nan narmre. Visst bor val du vasterut? Vill du ha nan hos dig hela dagarna, eller bara nan timme da och da?

• Cannelle
    Min health visitor var här idag och jag fragade henne igen om vitamin D, hon sade att rekommendationerna i UK är att man ska ge barn vitamin D och sa pratade hon om vitamin A ocksa. 

Det vore intressant att höra vad era health visitors säger? (alltsa om det räcker för mamman att äta vitamin D om man ammar, eller om man ocksa ska ge barnet ett tillskott)

Hittade det här pa BBC: 
    "Government guidelines recommend that certain groups, including children under five and pregnant women, should take a daily supplement. But according to one recent study, nearly three quarters of parents and more than half of health professionals aren't aware of the recommendations."
    www.bbc.co.uk/news/health-16696800

LillWilden: Jag brukar titta en del pa SVT-play, "Högklackat" är ganska roligt!

svtplay.se/t/176597/hogklackat

Jag bor i south west London, har fatt en rekommendation fran en tjej i min nct-grupp, tack ända! 

Och far jag fraga vad du bakar? :)
  • Zalia

Ja, min health visitor sa att det räcker att mamman tar d-vitamin om man ammar. Störande att de säger olika! Har kollat upp det där lite mer nu eftersom man ju i Sverige säger att man ska ge det till bebisen. NHS säger att det räcker att mamman tar det upp till att barnet är sex månader. www.nhs.uk/Conditions/vitamins-minerals/Pages/Vitamin-D.aspx

Fast efter att ha läst lite mer om det vill jag nog ge bebisen det ändå innan sex månader, d-vitamin brist låter inte som något man vill att han ska få och det är ju inte som att man får så himla mycket mer solljus här än i Sverige och får i sig mer på det sättet, och det verkar inte som att det är jättemycket i bröstmjölken heller. Får nog ta och skaffa lite när vi är i Sverige, verkar vara omöjligt att hitta nåt som bara är d-vitamin i här, eller inte har sötningsmedel eller annat skit i.

A-vitamin har man väl slutat med i Sverige iaf pga att man får i sig för mycket vilket kan leda till benskörhet?

• Zalia

Förresten, om nån tänkt gå till ambassaden för att skaffa pass så måste man just nu boka tid ca en månad i förväg. Fick Linus samordningsnummer idag så tänkte skaffa pass innan vi ska till Sverige men nästa tid som fanns är 12 juni och vi åker den 16e! Förvånad Får bli brittiskt pass så länge då... (Vet att vi borde varit ute i lite mer god tid med samordningsnummer och pass men det var liksom inte det första vi tänkte på i början med ny bebis... Och trodde inte det skulle vara riktigt så svårt att få en tid!)

• Zalia
    Zalia skrev 2012-05-16 15:10:07 följande:
    Förresten, om nån tänkt gå till ambassaden för att skaffa pass så måste man just nu boka tid ca en månad i förväg. Fick Linus samordningsnummer idag så tänkte skaffa pass innan vi ska till Sverige men nästa tid som fanns är 12 juni och vi åker den 16e! Förvånad Får bli brittiskt pass så länge då... (Vet att vi borde varit ute i lite mer god tid med samordningsnummer och pass men det var liksom inte det första vi tänkte på i början med ny bebis... Och trodde inte det skulle vara riktigt så svårt att få en tid!)
    Ehm,  glöm det, nu fanns det tid på tisdag... Drömmer
  • Vaniljkex
    Om du fixar passet i Sverige istallet sparar du £100, det kostar £140 senast jag kollade har, men 400 kr i Sverige. Har dock ingen aning om vad ett brittiskt pass kostar, men om ni anda ska ha ett sadant kan det kanske lona sig att vanta. Ring polisstationen forst och kolla vad de ville ha for papper, for i Angelholm ville de ha fler papper an ambassaden skriver pa sin hemsida. Det var nagot med att vi inte stod som foraldrar at vara barn, men om man tittade pa barnen, sa star iaf jag med dar i folkbokforingen, sa tanten gav med sig till slut. Har ett par ar pa mig att kolla upp att allt star ratt till hos Skatteverket innan det ar dags for oss att fornya passen.
  • Cannelle
    Zalia skrev 2012-05-16 15:10:07 följande:
    Jag fick ocksa min bebis samordningsnummer idag, vilket sammanträffande! Bokade tid pa ambassaden och fick mycket riktigt tid den 12e juni! Hur gjorde du att fa tid redan pa tisdag? (men vi aker inte till Sverige förrän den 15 juli, sa borde fungera...)

Förresten, vi var hos GP:n idag för 6-veckors-kollen och da fragade hon om jag gav vitamin D till min bebis!! Hon rekommenderade mig att köpa "Abidec multivitamin drops", verkar innehalla mer än bara vitamin D. 
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2012-05-14 17:40:58 följande:
    LillWilden: Jag brukar titta en del pa SVT-play, "Högklackat" är ganska roligt!

svtplay.se/t/176597/hogklackat

Jag bor i south west London, har fatt en rekommendation fran en tjej i min nct-grupp, tack ända! 

Och far jag fraga vad du bakar? :)
    Tack sa mycket for tipset! En del av sketcherna i  "Hogklackat" ar verkligen klockrena Flört
    Jag bakar brod, scones och nu senast toscakaka. Himla gott! Sconesen gjorde jag med finriven morot och dinkelmjol, blev ratt lyckat om jag far saga det sjalv. Brodet har jag fryst sa vi ska ha sen nar bebis kommer.

Igar var jag hos barnmorskan, forhoppningsvis sista kollen innan det ar dags, men jag ar helt installd pa att ga over tiden. BF ar 25 maj, alltsa nasta fredag, men nar folk fragar sager jag manadsskiftet istallet och det ar vad jag forestaller mig  (aven om jag hoppas pa att det blir tidigare). Hade med mig min birth plan/forlossningsbrev till barnmorskan igar, den som man fyller i pa NHS hemsida. For forsta gangen nagonsin var det en manlig barnmorska som hade hand om mig och det var nagot pinsamt nar han kom till delen i min birth plan dar jag skrivit att jag helst inte vill ha male trainee staff/male students under forlossningen. Nu var ju han Head of Midwifery Unit, sa ingen student direkt, men anda pinsamt. Nar han laste upp den delen hogt och kommenterade ville jag bara sjunka genom jorden. Kandes som att saga istallet kunde ha sagt att jag kande mig obekvam med att han nyss matt min mage och lyssnat pa bebisens hajrtslag, inte for att det kandes obekvamt, men anda... ni fattar sakert. Jaja, som manlig barnmorska maste han ha traffat pa liknande situationer... Och jag hade inget emot honom alls, men vill helst inte ha en finnig 18-arig grabb stirrandes pa mina privata delar under forlossningsforloppet. En gang vagade jag inte saga nej till att en manlig student skulle vara med hos ett gynekologbesok och jag kande mig faktiskt rejalt obekvam dar jag lag med sarade ben och han sag bortkommen ut.

Intressant att hora om allt detta med vitaminer och pass. Da tanker nog jag vanta med att fixa svenskt pass tills vi besoker Stockholm senare i ar. Kanns ju dumt att betala for mycket.

Idag var jag och fastmannen Henry pa Ikea hela dagen och jaklar vad trott jag ar i benen nu (samt £140 fattigare... oopsie).

Laste forresten nagra av vara gamla inlagg har och det ar intressant att se hur vi oroade oss infor forlossningarna. Nu ar det val bara jag och nan annan som inte fott? Och jag har helt andrat installning sen jag forst blev gravid. Da ville jag ha epidural och allt mojligt, nu vill jag gora det sa naturligt jag bara kan typ, hihi. Sager jag nu iaf, men fraga mig sen igen nar det ar dags, hrrrm.
  • Zalia
    Cannelle skrev 2012-05-16 18:59:10 följande:
    Jag fick ocksa min bebis samordningsnummer idag, vilket sammanträffande! Bokade tid pa ambassaden och fick mycket riktigt tid den 12e juni! Hur gjorde du att fa tid redan pa tisdag? (men vi aker inte till Sverige förrän den 15 juli, sa borde fungera...)

Förresten, vi var hos GP:n idag för 6-veckors-kollen och da fragade hon om jag gav vitamin D till min bebis!! Hon rekommenderade mig att köpa "Abidec multivitamin drops", verkar innehalla mer än bara vitamin D. 
    Jag fick för mig att kolla igen och då kom det upp en tid på tisdag,  kanske var nån som avbokat precis.
    Men, kan de bestämma sig om vitaminerna!

Vi hade inte tänkt skaffa brittiskt pass, det var mest en nödlösning, så det får bli svenskt här fast det är dyrare.

LillWilden - Förstår dig om att inte vilja ha manliga studenter med, känner man att man kommer tycka det är obekvämt är det ju bättre att säga nej. Vi blev förfrågade om vi ville ha en manlig student med under förlossningens slutskede men vid det laget var allt så himla jobbigt så jag bara skakade på huvudet åt maken som sa åt dem att vi inte ville det. Sen slutade det ju med att det var ungefär tio pers med i rummet ändå men det hade jag inte så mycket att säga till om. Obestämd
  • LillWilden
    Zalia skrev 2012-05-16 21:53:24 följande:
    LillWilden - Förstår dig om att inte vilja ha manliga studenter med, känner man att man kommer tycka det är obekvämt är det ju bättre att säga nej. Vi blev förfrågade om vi ville ha en manlig student med under förlossningens slutskede men vid det laget var allt så himla jobbigt så jag bara skakade på huvudet åt maken som sa åt dem att vi inte ville det. Sen slutade det ju med att det var ungefär tio pers med i rummet ändå men det hade jag inte så mycket att säga till om. Obestämd
    Varfor blev det sa manga i rummet? Du kanske redan har forklarat det i nagot inlagg, men jag ar nyfiken.

Tva dagar kvar till bf for mig nu, men jag ar helt och hallet installd pa att ga over tiden. Sakert en vecka sadar, lagom till Queens Diamond Jubilee sa att vi hamnar mitt i smeten pa vag till St Thomas sjukhus med kraftiga varkar. Ah sa harligt! Skrikandes

Usch, vad stor jag ar nu, kanner knappt igen mig i spegeln med denna jattemage. Hur kanns det egentligen efter forlossningen nar magen plotsligt ar borta? (ja, inte helt borta forstas, lite daller och hang far man val rakna med)
Svar på tråden Någon mer gravid i London?