• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Cannelle

Pust pust, svärföräldrarna har precis åkt, vilken pärs!! Jag har varit en riktig drama queen här, blev helt tokig när svärmor, utan att fråga om det var ok, stoppade in sitt finger i munnen på vår dotter. Jag vet att jag är överkänslig men inte ens vi stoppar in fingrar i munnen på henne för att vi vill vara säkra att amningen är etablerad först...

Zalia: det du skriver om samsovning verkar förnuftigt. Mitt största problem är just nu att undvika att hon blir för varm  när hon sover i vår säng. Jag är själv hemskt frusen så vi har ett stort megavarmt duntäcke och när hon sover emellan oss så är det svårt att undvika att hon får det på sig. Vi har ställt vår säng så att den står emot väggen så tanken var egentligen att hon skulle sova emellan mig och väggen, men det blir en glipa mellan vår säng och väggen så vi har inte vågat göra så än... Alltid har man något att oroas över!!

Re tuberkulos: där jag bor (SW7) så får man göra som man vill men vår health visitor sade att hon inte tyckte att det behövdes här, inget riskområde. Jag förstår att du är orolig, vad säger din health visitor? Hur farligt är tuberkulos egentligen om de skulle drabbas? Får du vaccinera honom om du vill? Vad skulle eventuella nackdelar vara med att vaccinera? 

Använder ni andra bärsjal? Hur sjutton ska man kunna använda en sådan på egen hand? Inte en chans att jag lyckas få ner bebisen där själv utan hjälp av min man.

• Vaniljkex

Var GP, som sjalv hade tbc som barn, tyckte absolut att barnen skulle ha BCG! I Westminster far alla barn, i Wandsworth bara barn i riskgrupper, vilket vi inte tillhor. Sa vi fick ordna sjalva till aldsta dottern, trots att GPn ringde PCT och forsokte ordna. Vi gjorde det pa Harley St, kostade val en £90. Med andra dottern bad jag paedatrician som tog hand om henne pa Portland att fixa det nar hon var nyfodd, da kostade det £32. Minns att sex barn smittades av en dagisfroken pa ett dyrt privatdagis i Belgravia for nagra ar sedan. Som jag ser det gar det inte att undvika tbc-baciller i en storstad med sa manga manniskor fran varldens alla horn, och man haller sig ju inte precis bara inom sin egen post code. Det blir en liten kula pa armen (sprutan laggs precis under huden, kommer den i muskeln funkar det inte), som sedan blir ett slags sar (ingen av dem har haft ont av det), som laker till en liten grop.

• glenda
    Cannelle skrev 2012-04-26 10:22:54 följande:
    Använder ni andra bärsjal? Hur sjutton ska man kunna använda en sådan på egen hand? Inte en chans att jag lyckas få ner bebisen där själv utan hjälp av min man.
    Jag forsokte med en Mei Tai och en barsjal (omojligt) och en baba sling (obekvam) innan jag gav upp och kopte en sele (Ergo).  
  • LillWilden

Intressant att läsa hur det går för er och bebisar. Just samsovning är något jag funderat jättelänge på. Min oro har varit att jag inte skulle kunna slappna av ordentligt med bebis brevid oss i sängen och därför inte få ordentligt med sömn. Och utan sömn funkar man väl inte så bra som förälder. Men å andra sidan, om barnet bara skriker när det ska sova nån annanstans så får man ju ingen sömn heller. Klurigt det där... Jaja, än är inte min bebis ute, så vi får ta det när han kommer.

Cannelle: Låter som du har haft det tufft med svärföräldrarna, skönt att de åkt nu i alla fall. Du undrade varför min fästman är emot kuddar. Det är helt enkelt bara för de rekommendationer vi har fått här i England av alla barnmorskor, han tycker det är bättre att vi går efter deras råd. Men som någon skrev här i tråden kanske den bästa lösningen är att ha kudde i vagnen men inte i vaggan/spjälsängen. Vi får tänka på saken...

Vecka 36+0 för mig idag, så fyra veckor till due date. Sista dagen på jobbet idag, mycket underligt känsla...

• SE3

LillWilden, sa du har jobbat klart nu harligt! Jag haller med det ar en konstig kansla att man inte ska tillbaka till jobbet pa flera manader. Jag har vart hemma den har veckan.. vet inte riktigt vad man ska gora sa jag har gatt runt och patat lite har hemma. Kanske skulle ha jobbat den har veckan ocksa?! Har en vecka till innan due date sa vi far val se nar det blir..

Ha en mysig helg allihop!

• glenda

Mitt maternity allowance tar slut i Juni.. jag har borjat soka jobb... Nu kanns det helt sjukt att jag maste jobba igen!  

SE3 - jag jobbade tlll 2 veckor innan mitt DD, sista veckan sov jag typ hela veckan. Forsok gora det, du kommer aldrig att fa sova igen.  

• LillWilden

Glenda, du far inte skrammas sa! Aldrig sova igen? Haha, men jag antar att du har ratt. Vaknade redan 7.30 idag och kunde inte somna om, men jag antar att jag kommer klassa det som rejal sovmorgon om nagra manader ;) Jag har inte bestamt mig an om jag ska atervanda till mitt jobb nar mammaledigheten ar slut, men som det ser ut nu kommer det bli aktuellt for mig att soka nytt jobb nasta var. Ar inte sa pigg pa att atervanda till jobbet.

SE3, forstar att det kanns underligt. Nasta vecka ar ratt fullspackad for mig, vilket jag tror ar ganska bra. Annars skulle jag nog bara ga runt och vara uttrakad hemma. Men sjalvklart ska man passa pa att vila och unna sig lite egen-tid. Jag tankte boka tid hos frissan for nar bebis kommer finns kanske inte sa manga tillfallen att komma ivag en timme eller tva for klippning.

• glenda

Ja, smart - passa pa med frissan, vaxning, tandlakarn, stock up cupboards, laga mat och frys in. 

Forlat, era barn kommer ju vara anglar som sover 8pm-8am redan fran borjan, ingen fara Glad Det verkar ibland som alla andra har det sa och bara jag som inte sovit mer an hogst 3 timmar i strack pa over ett halvar... 

• Vaniljkex

Hahaha, mina barn vaknar varje natt, oftast flera ganger. Sovit en hel natt i strack, det gjorde jag senast nar mannen och jag var borta en natt fran aldsta dottern innan yngsta foddes, sa det blir val ungefar tva ar sedan... Verkar tyvarr vara ganska vanligt i vart umgange att barnen vaknar pa natterna, sa passa pa att sova nu! Vet att det later som en klyscha, det tyckte iaf jag, men det ar sa det ar... Sjalvklart gar det lite i perioder, igar natt sov faktiskt bada barnen i sina sangar hela natten, kors i taket!

• Cannelle

Hur går det Lillwilden, inte så lång tid kvar nu!

Jag har varit på min NCT post natal class, alla där verkar avguda Gina Ford, har Baby Björn bärsele, tagit med bebisen på baby spa, gud, jag känner mig verkligen annorlunda...

Svar på tråden Någon mer gravid i London?