• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Cannelle

Och ja just det, sjalarna är alldeles för svåra för mig att använda så nu har jag också köpt en bärsele. (manduca)

• LillWilden

Haha Cannelle, din beskrivning av postnatal-traffen fick mig att skratta! Jag kanner mig ocksa lite annorlunda i min NCT-grupp, inte for att de ar spa-typer som avgudar Gina Ford (var tvungen att googla henne for att fa reda pa vem hon ar), mer for att de alla ar lite aldre an jag (jag ar fodd -83) och for att de alla har superkarriarer och verkar som himla fokuserade och veta precis vad de vill. En planerar att borja jobba redan i september, fyra mander efter hon har fott. Da kanner jag mig sa lat och forvirrad som planerar att ta ett helt ar ledigt och inte ens vet om jag vill tillbaka till jobbet jag nu lamnat. En av tjejerna anordonar en babyshower nasta helg. Ska ga dit for att bonda med henne och de andra, men just nu maste jag erkanna att det mer kanns som ett maste an nagot kul. Men kanske har jag fel och borde bara ge dem en chans :) Men en sak som kanns trist att det bara ar tjejerna som verkar intresserade av att ses. Jag tycker det vore kul om vara partners hangde med, de ska ju ocksa bli foraldrar for forsta gangen.

Min forsta vecka som mammaledig har varit lugn och skon. Har haft min mamma pa besok fran Sverige sa har inte haft trakigt. Vi har mest varit hemma och gatt pa promenader, fixat bebisrummet och vagga, men jag orkade inte folja med in till stan nar hon skulle ga pa Turner-utstallningen. Da stannade jag hemma och vilade istallet. Vecka 37 idag, sa nu ar min bebis fardigbakad. Han lar dock droja, sakert 5 veckor till (forsoker utmana odet ;P).

Hur gar det for dig, Cannelle? Har du kommit igang med amningen?

Och tack Vaniljkex for tipset! Jag ska passa pa att sova nu. Imorse vaknade jag dock 7.30 pga grannens byggjobbare som  borjade hamra och spika. Blev INTE glad nar jag insag att det inte fanns en chans att somna om. Tur att det ar lordag imorgon.

Hoppas ni far en fin bank hol weekend allihopa!

• Cannelle

Jag trodde inte mina öron först när de pratade om baby spa:et, men nu är jag nästan lite sugen pa att ga dit själv, gud, man blir verkligen helt knäpp när man far barn! 

Tydligen far bebisarna flyta omkring i nagot slags "warm purified water" och sedan far de massage...

• LillWilden

Det later ju inte helt fel, men om jag far vara sjalvisk hade jag nog unnat det framst for mig sjalv, hehe. Men jag vet hur det ar, jag har ocksa andrat asikt om mycket pa sistone, speciellt sen NCT-kursen borjade. Hon som ledde den ar en sa kallad placenta encapsulator, alltsa hon gor tabletter av moderkakan som kvinnan sen tar for att bl a motverka post-natal depression. Forst tyckte jag det lat helt galet, men nu borjar jag faktiskt fundera pa det. Har last en del om det och det verkar ratt bra. Nu tycker ni sakert att jag verkar lite smaknapp, men men... :P

Idag tankte jag packa BB-vaskan. Nagra tips pa nat man absolut inte bor glomma ta med sig?

• glenda

LillWilden: En grej som jag onskar att jag hade haft med mig, och det har kommer ju du absolut inte behova, men den ar anda anvandbar lite langre fram sa om du anda skulle ha vagarna forbi Boots innan det ar dags: kop och ta med en liten syringe. Om nga manader nar du borjar ge Calpol ar det bra att ha anda, men jag hade kunnat anvanda den pa sjukhuset for Winston var inte sa bra pa att ta brostet forst, jag fick ligga och mjolka ur det jag kunde och samla dropparna i en pytteliten spruta dom hade pa sjukhuset - det var nastan omojligt och hade varit lattare med en fran Boots.  

• Cannelle

LillWilden: en sak jag saknade var BH:ar utan sömmar, mina bröst blev sa otroligt känsliga, det gjorde t o m ont att duscha. (men du behöver ju inte alls fa samma problem)

Jag tänkte försöka dra mig iväg pa baby massage den här veckan, jag väntar lite med baby spa...

Hade aldrig hört talas om placenta encapsulator!! Men var far hon moderkakorna ifran? Och ska man äta sin egen moderkaka eller nagon annans? 

• LillWilden

Tack for tipsen Glenda och Cannelle! Det later som nodvandiga grejer for mig med. mina brost har redan borjat omma, just brostvartorna ar valdigt kansliga. Och hur mina brost ska kunna tillverka tillrackligt med mjolk begriper jag inte.Just nu kommer bara nagra droppar ramjolk fran dem om dagen, sa jag hoppa verkligen det artar sig till det ar dags.

Har ni tankt halsa pafamilj i Sverige forresten? I sana fall, hur lange tankte ni vanta? Vi funderar pa september, alltsa nar var bebis ar 4 manader. Kanske for tidigt?

Hoppas allt gar bra med bebisarna.

• glenda

Jag tog med Winston over jul, nar han var 2 manader, och sen nga manader senare igen nar han var 4 manader. Ska aka igen nasta vecka. Jag akte ensam bada gangerna (och igen nasta vecka). Forsta gangen var bast, han bajsade iofs ner sig och det var lite bokigt (kanner hur det kommer upp bajs over blojan till ryggen, precis nar trolley ar framfor, forsoker unvika kladda ner bebis + mig med bajs tills trolley ar forbi, sen oppna overhead locker och hamta bytpasen och sen knola sig in och byta pa flygplanstoalett... jobbigt! Glad)  men annars sov han bara, dom gor ju inget annat nar dom ar sa sma. 4 manader var det varre, lite hysterisk. Men nu... ojojoj det ska handa grejer hela tiden, jag har ingen aning om hur det ska ga... 

• Cannelle

Jag hade ingen mjölk alls i mina bröst innan förlossningen, sa oroa dig inte. Har du ömma bröst rekommenderar jag verkligen att du köper en bh utan sömmar, de skaver mycket mindre! 

Ska aka till Sverige i juli, bebisen kommer att vara 3.5 manad, mamma kommer ner och hämtar mig och sedan stannar jag i Sverige i 4 veckor!  

Svar på tråden Någon mer gravid i London?