• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2012-05-07 13:05:30 följande:
    Hade aldrig hört talas om placenta encapsulator!! Men var far hon moderkakorna ifran? Och ska man äta sin egen moderkaka eller nagon annans? 
    Glomde ju svara pa detta. Man tar bara av sin egen moderkaka, sa efter forlossningen antingen hamtar hon den pa sjukhuset eller vanligtvis lamnar partners den till henne. Den ska ju vara farsk sa tror max 24 timmar efter forlossningen. Man far ha den i en frysvaska tills dess. Jag vet, later lite ackligt, men det ar ju faktiskt helt naturligt och alla daggdjur ater ju moderkakan efter de har fott just p.g.a. all naring. Min pappa kunde knappt tro det nar jag berattade det, men jag planerar ju inte att ata den ra. Vissa gor smoothies av dem och dricker med en gang, men det kanns lite for mycket. Tablettform kanns bast for mig, kan man ju svalja hela utan att behova kanna nan smak.

Har ar hon som ska gora min tabletter, finns aven  lite ovrig info.

www.placentanetwork.com/utilities/userServices/user_profile.asp

(Kanske borde byta namn till FlumWilden Tungan ute)
  • LillWilden

Bra att hora att amningen inte har nat med ramjolkproduktionen innan forlossningen att gora. Tyckte bara det kandes sa lite, men nu vet jag :)

Okej, sa fyra manader ar inte for tidigt for att ta med bebis i alla fall, men jag vagar nog inte resa ensam. Fastmannen far folja med. Ar sugen pa att hyra stuga i Sthlms skargard...

• LillWilden
    glenda skrev 2012-05-08 16:20:01 följande:
    Forsta gangen var bast, han bajsade iofs ner sig och det var lite bokigt (kanner hur det kommer upp bajs over blojan till ryggen, precis nar trolley ar framfor, forsoker unvika kladda ner bebis + mig med bajs tills trolley ar forbi, sen oppna overhead locker och hamta bytpasen och sen knola sig in och byta pa flygplanstoalett... jobbigt! Glad
    Oj hihi, later ratt jobbigt... Men men, det far man vara beredd pa med bebis.
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2012-05-08 20:06:28 följande:
    Glomde ju svara pa detta. Man tar bara av sin egen moderkaka, sa efter forlossningen antingen hamtar hon den pa sjukhuset eller vanligtvis lamnar partners den till henne. Den ska ju vara farsk sa tror max 24 timmar efter forlossningen. Man far ha den i en frysvaska tills dess. Jag vet, later lite ackligt, men det ar ju faktiskt helt naturligt och alla daggdjur ater ju moderkakan efter de har fott just p.g.a. all naring. Min pappa kunde knappt tro det nar jag berattade det, men jag planerar ju inte att ata den ra. Vissa gor smoothies av dem och dricker med en gang, men det kanns lite for mycket. Tablettform kanns bast for mig, kan man ju svalja hela utan att behova kanna nan smak.

Har ar hon som ska gora min tabletter, finns aven  lite ovrig info.

www.placentanetwork.com/utilities/userService...

(Kanske borde byta namn till FlumWilden Tungan ute)
    Aha, du ska alltsa äta din moderkaka? Hur gar det till rent praktiskt? Ska din sambo förvara den i en frysväska och sedan transportera den? (tycker inte alls du är flummig, tycker det verkar spännande!!) 

Ska kolla in din länk nu!

Ja just det, jag ger min bebis D-droppar, importerat fran Sverige! (med tanke pa vädret här...) 
  • LillWilden

Ja, precis. Jag antar att det gar till sa att sa snart moderkakan ar ute sa placeras den i var frysvaska. Sen far min sambo transportera den till Susa som gor tabletterna. Hon har ett speciellt kok i sitt hem som hon enbart anvander till detta. Vet inte riktigt hur det gar till men hon har nan uttorkningsmaskin som forvandlar moderkakan till ett pulver som hon sen haller i sana dar genomskinliga vegetariska capsules, typ som omega-3-oljor finns i nar man koper det i tablettform. Man far ut mellan 150-300 capsules beroende pa moderkakans storlek och man rekommenderas ta 1-3 om dagen.

Vi har inte helt bestamt oss an, det kostar £150 och vi har ju forstas en massa andra utgifter just nu. Men jag ar valdigt nyfiken pa det, sa tror jag vill prova.

Ja, gud vadret... bra ide det dar med D-droppar, ska jag nog ocksa inforskaffa.

• Vaniljkex

Haha, gud vad allt kostar pengar, och vad latt det ar att tjana pengar pa blivande foraldrar. Sjalva lade vi ned tusentals pund pa att spara vara barns stamceller. Hoppas innerligt att vi aldrig far anvandning for dem.

• LillWilden

Jag horde ocksa det dar om stamceller men insag inte att det var sa dyrt! Ja, det ar verkligen sa, en malgrupp som man latt kan krama pengarna ur, nyblivna foraldrar. Brunchade med nagra tjejer fran min NCT-kurs idag. Tva av dem ska ha en doula, bara det kostar £800 har i London. Jag forstar dem, men jag skulle aldrig kunna lagga sa mycket pengar pa det...

• Zalia

Hej på er! Var ett tag sen jag skrev här... Men oj vad mycket saker jag aldrig hört talas om! Babyspa och placenta encapsulator, man lär sig nåt nytt varenda dag. Min NCT grupp är rätt avslappnade, det är skönt. Vi träffas en gång i veckan nu så det är kul. Fast ibland känner jag också mig lite annorlunda, speciellt när de pratar om jobb och när de ska ska börja jobba och hur långa dagar de jobbar, låter bara så jobbigt. Jag vill inte heller tillbaka till mitt jobb sen, och vi planerar att flytta till Sverige tills dess just för att förhoppningsvis få kortare arbetsdagar och kortare pendling. Bara tanken på att gå tillbaka till mitt jobb här på heltid och ha barnet på dagis så långa dagar ger mig ångest.

LillWilden - Spännande att det närmar sig för dig nu!!! Saker att packa, hm, tofflor var jag rätt glad att jag hade med mig. Hade packat alldeles för mycket, men man vet ju aldrig hur länge man blir kvar.

D-droppar sa min health visitor förresten att man inte behöver ge bebisen än om man själv äter vitaminer med D-vitamin eftersom de får det genom mjölken då (om man ammar då).

Vi ska åka till Sverige och hälsa på i slutet av juni/början av juli, Linus kommer då vara fyra månader. Pappan kommer vara med dit och stanna i två veckor och jag och Linus stannar en vecka till så jag är mer nervös för tillbaka flygningen när jag kommer vara själv, men det ska nog gå bra.

För övrigt ska vi redan köpa en större spjälsäng, vår fina lilla bedside säng ser redan liten ut för vår lilla pojke som växer så det knakar...

Blev rekommenderad en bok som heter Wonder weeks, så tänkte dela med mig av tipset för jag gillar den verkligen. Den tar upp de olika utvecklingsstegen som bebisarna går igenom upp till 20 månader och har tips på hur man hanterar gnällperioderna och tips på lekar och aktiviteter som passar för de olika stadierna, den har fått mig att tänka till lite mer och inse att han kan göra mer saker än jag trott.

• Vaniljkex

Ca £1500 per barn betalade vi, fick val en liten rabatt andra gangen, men inte sa att det gjorde nagon skillnad.

LillWilden skrev 2012-05-10 18:52:17 följande:
    Jag horde ocksa det dar om stamceller men insag inte att det var sa dyrt! Ja, det ar verkligen sa, en malgrupp som man latt kan krama pengarna ur, nyblivna foraldrar. Brunchade med nagra tjejer fran min NCT-kurs idag. Tva av dem ska ha en doula, bara det kostar £800 har i London. Jag forstar dem, men jag skulle aldrig kunna lagga sa mycket pengar pa det...
  • Cannelle

LillWilden: har gar det för dig? 

Förresten, är det nagon som kan rekommendera nagon nurse/post natal doula/barnvakt? Jag ska vara ensam nästa vecka nagra dagar med var bebis och känner att jag skulle behöva lite hjälp...

Alla verkar säga olika när det gäller vitamin D, min health visitor sade att ofta är det inte tillräcklig med vitamin D i de vitamintillskott som säljs. (tydligen är doserna mycket högre i t.ex. USA) Ja, inte lätt att veta vad man ska tro...(jag är nog lite paverkad av min pappa ocksa som är en stor D-vitamin-föresprakare!) 

Alla pa min post-natal-nct-grupp har pratat sa positivt om baby spa:t sa nu har jag fallit för grupptrycket och ska ga dit med min bebis nästa fredag...(jag tyckte hela idén lät sa fanig när jag först hörde talas om baby spa:t, men tydligen ska bebisarna älska det)  

Svar på tråden Någon mer gravid i London?