Inlägg från: PrimitivMan |Visa alla inlägg
  • PrimitivMan

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:39:00 följande:
    arbetet.se/2012/10/24/lonegapet-mellan-konen-.../

Det kan jämföras med orättvisor som i länken ovan.

Ett känsligt ämne men jag kan tycka att det inte är jättekonstigt att kvinnor i större utsträckning får vårdnaden. Det är ju betydligt vanligare att en man lämnar familjen och barnen (då menar jag inte lämnar äktenskapet, utan bokstavligen drar), eller lämnar kvinnan innan barnet ens är fött och inte alls engagerar sig, än att kvinnor gör det. Det måste ju avspeglas i statistiken.

Jag har ensam vårdnad.  

Jag menar alltså när det uppstår en vårdnadstvist så har man oftast dömt i kvinnans förmån. Kan inte säga om det fortfarande är så men det har varit det förut.  

Sen tror jag att lönegapet mellan män och kvinnor inte enbart har direkt med diskriminering att göra utan:

- Traditionella kvinnoyrken är ofta sämre betalda. Kan dock ha som bakgrund könsdiskriminering.       

- Kvinnor har varit längre borta pga barnledighet än män vilket återspeglar sig i förlorad löneökning samt att inte ha fått möjlighet att göra karriär i samma utsträckning under de åren. 

- Män är (oftare) bättre på att sälja sig själva än vad kvinnor är. 

- Skillnad mellan kön vad gäller önskan att göra karriär?? Viktigare för män?

- Manliga informella nätverk som inte kvinnor ingår i samma utsträckning

Även om det givetvis är ren diskriminering i många fall.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 13:08:33 följande:
    Fast enligt länk nr 2 hamnar den oförklarliga löneskillnaden på över 9%.
    Kvinnor tjänar, rent generellt, mindre än män för samma yrke.

Poängen är att det finns orättvisor på båda sidor, från alla perspektiv.
    Jag anser fortfarande inte män förtryckta i Sverige, eller ens i närheten.
    Kvinnor tar oftast (OFTAST, absolut inte alltid) större ansvar för barnen, det kan ha något att göra med utfall i vårdnadstvister. 

Jo jag såg det. Kan fortfarande ha viss förklaring i icke-diskriminerande faktorer. Som tex att kvinnor i större utsträckning jobbar deltid vilket kan påverka karriärsmöjligheterna (dvs att möjligheterna till karriär och därmed högre lön begränsas av  att inte jobba 100%). I övrigt håller jag med vad Ermene säger. 

Fast det mest intressant är vad man skall göra för att komma till rätta med problemen. I de fall det är några problem dvs. Personligen tycker jag det är rätt korkat av en arbetsgivare att betala någon högre lön bara för att han är man.    
  • PrimitivMan
    lille Birger skrev 2012-11-28 13:26:36 följande:
    Det förekommer väldigt mycket diskriminering inom arbetslivet. Män och kvinnor har inte samma villkor. Som manliga musiker eller filmregissör  i början av sin karriär tjänar man på att genomgå könskorrigering. Man får bättre förutsättningar då.

Har du något som bevisar den teorin? 
  • PrimitivMan
    lille Birger skrev 2012-11-28 13:46:55 följande:
    www.sfi.se/sv/varastod/Regionala-stod/egetska.../

Fast att man endast får stödet om man tillhör rätt kön, är ingen teori.

Jag är upprörd!! Det stödet är bara för de som är upp till 26 år. Åldersdiskriminering är ett avsevärt större problem än mansdiskriminering. Inte nog med att det generellt sett är svårare att som medelålders man ragga upp 20 åringar, det är dessutom betydligt svårare att få jobb när man passerat 40. 

Jag önskar se, nej kräver ett riktat stöd till 40+ manliga IT-konsulter. Ett riktat stöd i form av två storbystade tjugoåringar tack!
  • PrimitivMan
    Ermenegildo skrev 2012-11-28 13:33:21 följande:
    Du menar att det finns stödformer för att öka andelen kvinnor inom vissa branscher? Jag kan inte känna mig särskilt diskriminerad över det eftersom det ändå syftar till en jämnare könsfördelning. Däremot är jag väldigt tveksam till kulturstöd överhuvudtaget. Det fanns kultur i flera tusen år utan att någon stat gav en krona till det och att staten ska bedöma vad som är bra och dålig kultur - som förtjänar stöd - är mycket märkligt. Om ingen vill se svensk film, varför ska staten betala för det? Och varför ska våra skattepengar finansiera SVT:s produktion av samma dussinskitprogram som görs av de reklamfinansierade kanalerna?
    Som du säger då. Tänk på att SVT var en av de få som trodde på Robinson som programidé. Utan SVT skulle vi ha gått miste om detta kvalitetsprogram. Och en del liknande satsningar. En sådan katastrof!
  • PrimitivMan
    Agridulce skrev 2012-11-28 22:56:08 följande:
    Sorry NG dear. De enda droger jag inmundigar är alkohol och sex.

De drogerna räcker rätt långt. Inmundigar sex? Ja det går kanske att använda det ordet i sammanhanget trots allt .
  • PrimitivMan
    MrC skrev 2012-11-29 10:04:51 följande:
    Jaaa. Sorry.
    Nu kollade jag med en källa till. Det stämmer. Helt sjukt att just dessa två människor skulle träffa varandra.
    Jag är så lycklig. För deras skull självklart. Skrattande

På vilket sätt då sjukt? Är de så olika eller vad då? På ditt inlägg ovan lät det typ som att antaget kön inte stämde eller något liknande . Det kan onekligen leda till förvåning.
  • PrimitivMan
    lille Birger skrev 2012-11-29 10:30:49 följande:
    Vad för typ av rumpa är det kvinnan besitter? Obestämd

Haha ja vad spelar personlighet för roll bara det finns matchande rumpa
  • PrimitivMan
    Ermenegildo skrev 2012-11-29 16:53:20 följande:
    Bredvid dig är Moder Theresa Jimmie Åkesson i huckle.

Vet inte vad jag tycker är mest komiskt. Agri som Moder Theresa eller Jimmi Åkesson i huckle. Faktum är att jag tror han passar i det. Passar hans lite dumsnälla och lite utländska (inte mycket till arier han inte) utseende.
Svar på tråden Trash-tråden