Trash-tråden
Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:39:00 följande:
arbetet.se/2012/10/24/lonegapet-mellan-konen-.../Det kan jämföras med orättvisor som i länken ovan.
Ett känsligt ämne men jag kan tycka att det inte är jättekonstigt att kvinnor i större utsträckning får vårdnaden. Det är ju betydligt vanligare att en man lämnar familjen och barnen (då menar jag inte lämnar äktenskapet, utan bokstavligen drar), eller lämnar kvinnan innan barnet ens är fött och inte alls engagerar sig, än att kvinnor gör det. Det måste ju avspeglas i statistiken.
Jag har ensam vårdnad.
Jag menar alltså när det uppstår en vårdnadstvist så har man oftast dömt i kvinnans förmån. Kan inte säga om det fortfarande är så men det har varit det förut.
Sen tror jag att lönegapet mellan män och kvinnor inte enbart har direkt med diskriminering att göra utan:
- Traditionella kvinnoyrken är ofta sämre betalda. Kan dock ha som bakgrund könsdiskriminering.
- Kvinnor har varit längre borta pga barnledighet än män vilket återspeglar sig i förlorad löneökning samt att inte ha fått möjlighet att göra karriär i samma utsträckning under de åren.
- Män är (oftare) bättre på att sälja sig själva än vad kvinnor är.
- Skillnad mellan kön vad gäller önskan att göra karriär?? Viktigare för män?
- Manliga informella nätverk som inte kvinnor ingår i samma utsträckning
Även om det givetvis är ren diskriminering i många fall.