• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • och
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-31 14:15:19 följande:

Mmm jag har jättesvårt att vara cool och resonerande i sådana diskussioner. Jag blir riktigt sur faktiskt.

Tror även att du har rätt.
    Undra när och varför man förlorar en stor del av empatin, överlevnadsinstinkt?  
    Det är det nog. Man inser ju någon gång att man får mindre själv när man ger bort. En nioåring greppar inte det.

Man kan också se tydligt hur empatin minskar med avstånd, man anstränger sig mer för att hjälpa de som är i ens direkta närhet.

Till stor del handlar det väl om en allmän attityd i samhället med, vad som är pk helt enkelt. Solidaritet är inte direkt något som har en positiv klang nu för tiden.
  • HäckHäxan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-31 14:00:45 följande:
    Mmm jag har svårt att förstå väldigt många av argumenten.
    Och förmedlar man detta till sina barn liksom?

Jag ser min dotter, 9 år och proppfylld av empati, vill veta, vill ge sin veckopeng, ställer frågor, undrar varför, känner för och med. Och så ser jag vuxna människor som liksom bara "ah jag skulle ljuga om jag sa att jag brydde mig".

Wtf?    
    Jag tror barn många gånger har en mer inneboende empati än många vuxna, de är helt sjuk!

Fattar inte varför människor är så rädda för att bry sig, att bry sig är något av det viktigaste som finns tycker jag. Även om man inte kan lösa alla problem i världen, föda alla svältande barn, rädda alla som man vill, så kan man iaf våga bry sig, våga se andras lidande och känna med dom OCH lära sina barn det samma.

Min unge blir kallas fredsmäklaren på förskolan av personalen, för hon alltid hoppar in och mäklar fred och löser saker, trots sin ringa ålder. De har även sagt att hon har så stor empati och inte är så sensationslysten som de andra barnen i samma ålder, vilket ju faktiskt är helt normalt för ålder att vara som jag förstått. Men Freja har aldrig varit det, hon är mkt mjukare än mig och det ser jag som en fördel, även om hon bara måste få skaffat sig mer skinn på näsan innan hon börjar skolan, annars kommer hon bli mentalt slaktad där misstänker jag.
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • HäckHäxan
    och skrev 2011-08-31 14:14:11 följande:
    Konstigt nog lät det där med att röka gräs mer lockande.
    Det är ju helt klart roligare att vara sjuk då!
    och skrev 2011-08-31 14:15:07 följande:
    Men, tack för tips. Solig
    Man kan göra bägge, ät knäcke, röka och känn att de är helt ok att vara sjuk, ät ett knäcke till, ta en spliff och sen natti nattens. En god dag, absolut!
  • HäckHäxan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-31 14:15:49 följande:
    Ja...nej nu vet du att det är pga Somalia.
    Ja det är så skönt när man får veta sanningen och slipper leva i sin bubbla av okunskap! Jag är tacksam för FL rätt ofta. För även de gånger jag själv anser att jag är en idiot, så tittar man in här och inser att jaha jag är nog inte en sån stor idiot ändå, det finns alltid någon som är värre Oskyldig Värsta ego boosten, de är så jag undrar om min ringa IQ är i Einstein nivå liksom...
  • HäckHäxan

Nu har jag ätit 3 kokta ägg till frukost, nu baljar jag kaffe. Skall hem till min mormor sen och fika.

Jag får ångest för att jag är där så sällan, för att jag inte hinner, för att vardagen och alla måsten äter upp mig, för att jag har för dålig energi, blir för trött, måste spara på den så dottern får det roligt med mig när hon kommer hem. Det äter upp mig, detta att jag inte räcker till som jag skulle önska och vilja. Hon kanske inte får vara kvar så länge tanten ju

• och

Jag känner att jag vill fortsätta skryta om mina empatiska barn. De kom precis in med en pytteliten skål med popcorn åt mig (en näve ungefär), eftersom jag är sjuk och ligger och snörvlar i sängen.

Resten av påsen hade de tänkt äta själva.  Det känns lite som om de utnyttjar situationen här.

• Yoyna

Idag räcker tiden inte till, en massa måsten och även om dagen började bra så börjar energin ta slut nu... (Förstår dig precis HäckHäxan!!!)

Men men, bara att jobba på. Beundrar idag igen er (NG, och) som orkar motargumentera! Ni har mitt stöd (även om det är lite lamt .

Puss puss på er!       

• Anton Chigurh
    och skrev 2011-08-31 14:48:56 följande:
    Jag känner att jag vill fortsätta skryta om mina empatiska barn. De kom precis in med en pytteliten skål med popcorn åt mig (en näve ungefär), eftersom jag är sjuk och ligger och snörvlar i sängen.

Resten av påsen hade de tänkt äta själva.  Det känns lite som om de utnyttjar situationen här.
    Haha, va gulligt. Empatiska, och synnerligen begåvade ungar.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • HäckHäxan
    och skrev 2011-08-31 14:48:56 följande:

• Anton Chigurh
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-31 13:57:59 följande:
    Cannabis sativa!
    Som du säkert vet, Maria, är Anton av gammal bondesläkt, och har således lite av varje sparat från den glamorösa delen av sitt liv. Bland annat en halv säck av en särdeles fin gräsfröblandning, och döm om min förvåning när jag precis var och kontrollerade, att Cannabis Sativa inte ingick  i blandningen. Detta skall Lantmännen få höra. Var så säker. Fan va arg jag är nu.....

Jag som kände mig lite hög av och röka mitt gamla hö. Var det bara inbillning då ???
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
Svar på tråden Trash-tråden