• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2013-10-27 18:52:38 följande:
    Jag tror inte det är individualism vs kollektivism, utan snarare att den sociala kontrollen och även omtanken är starkare i den typen av samhällen än i det moderna västerländska stadslivet där folk lätt blir ensamma. 

Ja och det är väl i allra högsta grad en typ av individualistisk resp kollektiv kultur?
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-27 21:17:05 följande:

Ja och det är väl i allra högsta grad en typ av individualistisk resp kollektiv kultur?
    Nej snarare att primärgruppen (familj-stam etc) är viktigare och mer inflytelserik än vad det är hos oss. Att man har någon närstående att vända sig till. Det behöver inte ha med individualistisk-kollektiv kultur att göra alls (iof beroende på hur man definierar den). I vårt samhälle har vi till stor del överlåtit att "ta hand om varandra" till institutioner. 
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2013-10-27 21:34:19 följande:
    Nej snarare att primärgruppen (familj-stam etc) är viktigare och mer inflytelserik än vad det är hos oss. Att man har någon närstående att vända sig till. Det behöver inte ha med individualistisk-kollektiv kultur att göra alls (iof beroende på hur man definierar den). I vårt samhälle har vi till stor del överlåtit att "ta hand om varandra" till institutioner. 

Fast för mig är det du beskriver just individualistisk resp kollektiv kultur. Hur skulle annars definitionen se ut? Visst att man kan lägga till fler aspekter men grunderna hamnar ju någonstans där.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-28 01:09:33 följande:
    Är kanske en definitionsfråga vad man anser vara individualistisk resp kollektiv kultur.

Men jag tycker inte att det behöver innebära att en kultur där den primära gruppen är större och räknar in fler släktingar och andra i den är mer kollektivistisk än en kultur där den primära gruppen framförallt är den närmaste familjen men där man kollektivt men däremot samhälle/stat tar hand om varandras mående. Det sistnämnda brukar snarare vara bilden för en kollektiv kultur politiskt sett. 

Men jag är med hur du menar dock.  
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2013-10-28 21:12:31 följande:
    Är kanske en definitionsfråga vad man anser vara individualistisk resp kollektiv kultur.

Men jag tycker inte att det behöver innebära att en kultur där den primära gruppen är större och räknar in fler släktingar och andra i den är mer kollektivistisk än en kultur där den primära gruppen framförallt är den närmaste familjen men där man kollektivt men däremot samhälle/stat tar hand om varandras mående. Det sistnämnda brukar snarare vara bilden för en kollektiv kultur politiskt sett. 

Men jag är med hur du menar dock.  
    Min definition och mina referenser kommer från när jag pluggade något (tror det var freds- och konfliktvetenskap, blandar ihop saker). Det var en hel del snack om detta och utöver det jag då lärde mig har jag inte reflekterat speciellt mycket. 
    Jag är tyvärr för trött för att gå in på allt djupare, men jag förstår inte ditt inlägg riktigt.

Jag anser ser liksom inga motsägelser mellan de två ting du räknar upp och jag ser inte relevansen till mitt inlägg som började diskussionen om de diverse kulturerna. Jag menar, båda kulturer är ju så vida och yviga och jag ser snarare stora drag som definierande framför detaljer.
    De är också kanske mer dimensioner av och i en kultur, än ensamstående beskrivande av dem. (Alltså begreppen individualism och kollektivism).

• Aynrand

Med existentialismen menade jag att den västerländska männskan har så många av sina behöv tillfredsställda och ändå är hon olycklig....och söker ..och söker en lycka hon inte hittar...var finns den lycka

Människan i många fattiga länder har inte den lyx, pratar man Afrika så är många förtryckta och sedan förtrycker de sina fruar och döttrar....(låter jag bitter?)
    Nej de är inte lyckligare utan har inte den lyx helt enkelt....eller är de lyckligare om man definierar lycka som mat på bordet och tak över huvudet...en fru som ler (av rädsla för att får en örfil och en dotter som vrider sig i smärta efter att ha blivit könsstympad).

Den tomhet som den västerländska människa bär i sin själ är i min mening det som driver henne att ta livet av sig. Framgångsrika människor kan ibland göra det med

Att ta livet av sig var mkt vanligt i vissa kulturer dock av helt andra skäl. Hos Nordamerikanska indianer brukade de gamla lämna gruppen för att dö ensam då de blev en belastning för gruppen och dess överlevnad. I andra fall tog man livet av dem....

?If I had no penis, how would I pee? How would I make love? How would I think?? ― Jarod Kintz
  • Aynrand

Ass

?If I had no penis, how would I pee? How would I make love? How would I think?? ― Jarod Kintz
  • Nice Girl Wrong Place
    Aynrand skrev 2013-10-29 21:37:11 följande:
    Med existentialismen menade jag att den västerländska männskan har så många av sina behöv tillfredsställda och ändå är hon olycklig....och söker ..och söker en lycka hon inte hittar...var finns den lycka

Människan i många fattiga länder har inte den lyx, pratar man Afrika så är många förtryckta och sedan förtrycker de sina fruar och döttrar....(låter jag bitter?)

Nej de är inte lyckligare utan har inte den lyx helt enkelt....eller är de lyckligare om man definierar lycka som mat på bordet och tak över huvudet...en fru som ler (av rädsla för att får en örfil och en dotter som vrider sig i smärta efter att ha blivit könsstympad).

Den tomhet som den västerländska människa bär i sin själ är i min mening det som driver henne att ta livet av sig. Framgångsrika människor kan ibland göra det med

Att ta livet av sig var mkt vanligt i vissa kulturer dock av helt andra skäl. Hos Nordamerikanska indianer brukade de gamla lämna gruppen för att dö ensam då de blev en belastning för gruppen och dess överlevnad. I andra fall tog man livet av dem....

Visst, men nu generaliserar du lite.

Tycker du att det du skriver motsäger det jag skrev? Gissar på nej, men nyfiken.
  • Nice Girl Wrong Place

Alltså nej glöm att jag skrev något, jag orkar inte diskutera jag skulle bara behöva en omskakande orgasm...

• Aynrand
    Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-29 21:44:12 följande:
    Alltså nej glöm att jag skrev något, jag orkar inte diskutera jag skulle bara behöva en omskakande orgasm...
    precis!
    Kyss