PrimitivMan skrev 2013-10-28 21:12:31 följande:
Är kanske en definitionsfråga vad man anser vara individualistisk resp kollektiv kultur.
Men jag tycker inte att det behöver innebära att en kultur där den primära gruppen är större och räknar in fler släktingar och andra i den är mer kollektivistisk än en kultur där den primära gruppen framförallt är den närmaste familjen men där man kollektivt men däremot samhälle/stat tar hand om varandras mående. Det sistnämnda brukar snarare vara bilden för en kollektiv kultur politiskt sett.
Men jag är med hur du menar dock.
Min definition och mina referenser kommer från när jag pluggade något (tror det var freds- och konfliktvetenskap, blandar ihop saker). Det var en hel del snack om detta och
utöver det jag då lärde mig har jag inte reflekterat speciellt mycket.
Jag är tyvärr för trött för att gå in på allt djupare, men jag förstår inte ditt inlägg riktigt.
Jag anser ser liksom inga motsägelser mellan de två ting du räknar upp och jag ser inte relevansen till mitt inlägg som började diskussionen om de diverse kulturerna. Jag menar, båda kulturer är ju så vida och yviga och jag ser snarare stora drag som definierande framför detaljer.
De är också kanske mer dimensioner av och i en kultur, än ensamstående beskrivande av dem. (Alltså begreppen individualism och kollektivism).