PrimitivMan skrev 2013-10-26 16:46:44 följande:
Ja du har helt rätt. det är dubbelt (per 100 000) så många vita män än svarta män som begår självmord. Även andra etniska grupper har lägre frekvens. Jag undrar varför det är så att vita män har högst självmordsfrekvens?
www.suicide.org/suicide-statistics.html
Jag tror som sagt lite på Aynrands förklaring, faktiskt.
Kan tänka mig att självmordstankar ibland hänger ihop med misslyckande, en känsla av att ha misslyckats med livet, med sig själv om människa. Tanken om misslyckandet i sig hänger ihop med de förväntningar som samhället har och de man speglar sig med.
Kanske en hemsk teori och tanke och jag kan bara beklaga att världen ser ut så (du har säkert följt tanken utan att jag behöver förklara närmre).
Jag kände en man en gång som kom från fattiga förhållanden. Född i öknen, uppvuxen utan elektricitet, rinnande vatten och så vidare. Och nu handlar detta om en man som är runt 40 idag. Familjen gjorde såklart det bästa av situationen, odlade jordnötter som de gjorde olja av bland annat. Men den här mannen vittnade iaf om att han aldrig, trots krig, mått så dåligt som han gjort i Sverige. Han menade att där han kommer ifrån tar inte folk livet av sig. Inte bara för att det anses helt förkastligt, utan för att man är lyckligare. Man har mindre att förlora, man har inget "ansikte utåt", man bärs upp av sin familj och i den mer kollektivistiska kulturen är en självisk tanke som självmord lite längre bort. Man är aldrig ensam.
Detta är hans subjektiva tanke och teori och inte en allmängiltig sanning, men jag kom att tänka på det för att vi ofta pratade om det. Men det kanske är så att denna typ av företeelse finns på olika nivåer i samhället idag?