PrimitivMan skrev 2013-10-24 18:53:48 följande:
Jo fast det som är lite mer kontroversiellt är dock vad Ayn Rand definierar som hjälte, dvs det är inte den som offrar sig för andra som är "hjälten", utan det rätta är att handla utifrån sin egen nytta (vilket iof kan betyda att man gör något för andra men att man gör det för sin egen skull). Egoism lyft till livsfilosofi typ.
Vilket jag dock håller helt med om. Altruism finns inte utan alla människor handlar egentligen för sin egen nytta men många inser inte det. Att offra sitt eget liv för andra kan ses som höjden av självuppoffring, men det kanske är att dö med en kort stunds lycka att få leva kvar i minnet av de man räddar. Inget fel i det dock.
det är precis den kontrast och antagonism som jag tycker är vacker hos henne...att bara ge leder inte någonstans om man inte gör det av egen nytta, det är ett sätt att visa andra respekt och kärlek dvs att också tillskriva dem rätten till samma frihet och vilja att vilja ge till mig för det gör dem riktigt glada...och vice versa.
När det gäller självuppoffring så tänker jag på snubbar som spränger sig i luften och tror att de skall få knulla 10 000 oskulda i himlen eller nå´t i den stil...idiotiskt