• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym

jag brukar försöka att inte duscha oftare än var tredje dag.

När jag tvättade håret varje eller varannan dag så var topparna snustorra och hårbotten blev fet som attan. Plus att gick det bara några timmar för länge så började jag lukta illa.

Nu använder jag bara väldigt mild tvål om det är nödvändigt och bara balsam i håret två av tre gånger. Har jättefint hår och huden mår mycket bättre

• Myrongen
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:12:23 följande:
    Håller på med ett arbete just nu som handlar om just det där med hygien.
    Då man inte duschade mer än en-två gånger i veckan eller färre. Då var en av anledningarna till detta beteende helt enkelt att det inte fanns tillgång till dusch eller badkar på samma sätt som i dag. Man hade oftast badkar uppe på vinden eller nere i källaren i hyresfastigheter.

I dag har vi ju fått lära oss vikten av hygien och sedan dess har vi också mindre sjukdomar.
    När svininfluensan kom och alla plötsligt började att tvätta händerna och använda sprit, då sjönk alla andra sjukdomar drastiskt (såsom vinterkräksjukan t.ex)

Jag kan nog inte vara helt opartisk i denna fråga, dels eftersom jag själv dushar varje dag och två gånger vid behov. Dels eftersom jag är studerande och just får lära mig den enorma vikten av att tvätta sig för att hålla sig fri från sjukdomar.      

Om man har torr hud, finns det olika lotions och annat som hjälper huden att behålla fuktighetsbalansen och även motsvarande produkter för håret.

Sedan tycker jag väl inte att barn, som har väldigt känslig hy, måste bada varje dag, särskilt inte om de, som mina, lätt får torreksem. Fast då är det ju viktigt att man håller på handhygienen.

Utgår ifrån att detta arbete inte skrivs på läkarutbildningen...

Och alla ni som tycker att det är sååå äckligt/ofräscht/ohygieniskt att inte duscha varje dag, är ni 14 år eller? Minns en tid av tvätta-håret-hysteri. Jag kan köpa att man duschar/badar varje dag för att man tränar mycket eller tycker det är skönt men det är liksom ingen vits att påstå att det är ohygieniskt när all kunskap snarare säger motsatsen. Mer kemikalier på kroppen är knappast vad den moderna människan behöver. Som någon skrev innan: Varför duscha varje dag så huden torkas ut mer så att man får kleta in ännu mer kemikalier för att inte bli torr? Vansinne... 
  • Neblina
    SaddePadde skrev 2011-08-29 00:06:22 följande:

Och alla ni som tycker att det är sååå äckligt/ofräscht/ohygieniskt att inte duscha varje dag, är ni 14 år eller? Minns en tid av tvätta-håret-hysteri. Jag kan köpa att man duschar/badar varje dag för att man tränar mycket eller tycker det är skönt men det är liksom ingen vits att påstå att det är ohygieniskt när all kunskap snarare säger motsatsen. Mer kemikalier på kroppen är knappast vad den moderna människan behöver. Som någon skrev innan: Varför duscha varje dag så huden torkas ut mer så att man får kleta in ännu mer kemikalier för att inte bli torr? Vansinne... 
    Exakt!
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • coloredsnow
    SaddePadde skrev 2011-08-29 00:06:22 följande:

Jag utgår från att det inte är någon högre utbildning öht därför att förklaringsmodellen är alltför förenklad.

Vi har ett par generationer som svalt hygienindustrins effektiva indoktrinering att vi blir skitiga bakteriehärdar bara av att andas och det måste bort och det ska ske genom produkter i förföriska förpackningar.
  • Renhornet

duchar man för mycket/för ofta rubbas kroppens egen balans utav svettkörtlar och fettkörtlar osv,duchar jag varje dag får jag gult svett som luktar illa.
    duchar ungefär varannan dag dvs må,on, fr

• EllanEriksson

Själv kör jag, vanligtvis gällande hela kroppen med hår typ.. Varannan/var tredje dag.. Däremot har jag renlighetsmani på mitt underliv så.. Allt mellan 1-9 ggr per dag...

• MrBlueSky

Jag skulle inte reagera om du så duschade en gång i veckan, så länge du själv trivs och ingen störs av eventuell lukt ser jag inget problem, allas behov är olika

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-27 19:56:57 följande:
    Flytningar?
    ... är kroppens eget sätt att hålla underlivet rent. Jag hade heller aldrig valt att duscha/tvätta underlivet varje dag om det inte är så att det blivit smutsigt (sex/mens/varit på offentlig toalett) eller det är sommar och extrem värme.
  • Lind a

Såklart det är för sällan!!! En gång per dag behöver man blaska av sig... Är man torr så skölj av dig och tvätta med olja. Du stinker säkert men ingen vågar säga nåt, de runt dig kanske är vana!

• Anonym (Dusch)
    Lind a skrev 2011-08-29 08:15:46 följande:
    Såklart det är för sällan!!! En gång per dag behöver man blaska av sig... Är man torr så skölj av dig och tvätta med olja. Du stinker säkert men ingen vågar säga nåt, de runt dig kanske är vana!
    Som sagt så gör jag inte det. Jag frågade min väninna i samband med duschdiskusionen, vi umgås ofta och hon brukar vara brutalt ärlig. Och i övrigt brukar jag som sagt få beröm för att jag luktar gott.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?