• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:12:23 följande:
    Håller på med ett arbete just nu som handlar om just det där med hygien.
    Då man inte duschade mer än en-två gånger i veckan eller färre. Då var en av anledningarna till detta beteende helt enkelt att det inte fanns tillgång till dusch eller badkar på samma sätt som i dag. Man hade oftast badkar uppe på vinden eller nere i källaren i hyresfastigheter.

I dag har vi ju fått lära oss vikten av hygien och sedan dess har vi också mindre sjukdomar.
    När svininfluensan kom och alla plötsligt började att tvätta händerna och använda sprit, då sjönk alla andra sjukdomar drastiskt (såsom vinterkräksjukan t.ex)

Jag kan nog inte vara helt opartisk i denna fråga, dels eftersom jag själv dushar varje dag och två gånger vid behov. Dels eftersom jag är studerande och just får lära mig den enorma vikten av att tvätta sig för att hålla sig fri från sjukdomar.      

Om man har torr hud, finns det olika lotions och annat som hjälper huden att behålla fuktighetsbalansen och även motsvarande produkter för håret..

Och de hudläkare jag känner suckar över duschhysterin och de problem den medför Överdriven dusch är ohygienisk, alltså motverkar god hälsa. Behöver man använda kräm för att ersätta hudfettet har det redan gått till överdrift.
    Givetvis gäller detta normal renlighetshygien och inte vilken nivå som gäller för att förebygga smitta på ex operationsavdelningar. Spritning av händer är för övrigt av begränsad nytta i influensatider.

Ditt historiska perspektiv stämmer inte riktigt. Det gamla julbadet hade säkert samband med att det var besvärligt att värma vatten till badbaljan men att bada en gång i veckan var helt normalt fram till åttiotalet och dusch i källaren hade då redan försvunnit för det stora flertalet sedan flera årtionden. Men du har helt rätt i att vi alla är partiska i så måtto att vi bedömer normalitet i stor utsträckning utifrån våra egna vanor.
  • sextiotalist
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:33:06 följande:
    Överdriven städning?

Överdriven tvättning av sig själv är ju när man tvättar händerna konstant eller duschar fem sex gånger varje dag.
    Nej, det är inte bra. Men att duscha varje morgon tror jag är bra, håller bakterier borta. Man kan ju aldrig slippa dem helt, men som i t.ex. underliv är det väldigt viktigt att hålla rent. Där samlas ju massor med bakterier som t.ex. kan ge urinvägsinflammation. Jag säger inte att alla får det. Men likväl är ju bakterierna där.

Nej, man tvättade sig inte så mycket där nere förr, men samtidigt levde vi inte lika länge som i dag heller och hade andra sjukdomar.

Man skall ju inte tvätta sig í underlivet med tvål varje dag egentligen, finns dock intimtvål, men man skall tvätta rent varje dag, för att undvika risken för infektioner.

Förr borstade man inte tänderna varje dag heller. Då ramlade tänderna ut.
    Man kan strunta i att borsta tänderna och ändå få behålla allihop till dess att man blir ganska gammal... men förr eller senare kommer det att bli hål och så tappar man dem.

Tycker du att det är överdrivet att borsta tänderna två gånger varje dag och munskölja också?           
    Till saken hör att man skall inte hålla bakterierna bort, många hudbakterier tillhör faktiskt immunförsvaret, om huden inte mår bra (mår bra, dvs man måste på konstgjord väg återfukta den) då har man samtidigt tagit bort en del av vårt immunförsvar.
    I underlivet skall vi ha bakterier, har vi inte bakterier så frodas andra mikroorganismer, svamp t.ex.
    Urinvägsinfektioner orsakas ofta av kolibakterier som normalt inte finns utanför tarmen. Om man får in det i urinblåsan så beror det oftast inte på att man inte tvättat utan av helt andra orsaker.
    Borsta tänderna varje dag är bra, men munskölja är inte lika bra, för tandborstningen tar bort beläggningen, munsköljningen kan störa de naturliga bakteriefloran vi har i munnen. Vid vissa tillfällen så är munskölj bra, men för gemene man och varje dag så är tvärtom

Än en gång, bakterier tillhör vårt immunförsvar, även hudbakterier, bakterier i munnen, bakterier i underlivet. Så vi skall inte ta bort några bakterier här inte och med normal hygien (det är inte att duscha varje dag så huden tar stryk) så håller vi den normala bakteriefloran i balans och vi slipper bli sjuka
  • Anonym
    Man kan ju aldrig slippa dem helt, men som i t.ex. underliv är det väldigt viktigt att hålla rent. Där samlas ju massor med bakterier som t.ex. kan ge urinvägsinflammation. Jag säger inte att alla får det. Men likväl är ju bakterierna där.

Nej, man tvättade sig inte så mycket där nere förr, men samtidigt levde vi inte lika länge som i dag heller och hade andra sjukdomar.
    Underlivstvättning som annan tvättning är bäst med måtta. Kvinnor som tvättar underlivet efter varje toalettbesök (som i vissa invandrargrupper) har till exempel högre frekvens underlivsinfektioner än kvinnor som inte vattentvättar så ofta.
  • MammaBecca
    sextiotalist skrev 2011-08-28 20:40:37 följande:
    Till saken hör att man skall inte hålla bakterierna bort, många hudbakterier tillhör faktiskt immunförsvaret, om huden inte mår bra (mår bra, dvs man måste på konstgjord väg återfukta den) då har man samtidigt tagit bort en del av vårt immunförsvar.
    I underlivet skall vi ha bakterier, har vi inte bakterier så frodas andra mikroorganismer, svamp t.ex.
    Urinvägsinfektioner orsakas ofta av kolibakterier som normalt inte finns utanför tarmen. Om man får in det i urinblåsan så beror det oftast inte på att man inte tvättat utan av helt andra orsaker.
    Borsta tänderna varje dag är bra, men munskölja är inte lika bra, för tandborstningen tar bort beläggningen, munsköljningen kan störa de naturliga bakteriefloran vi har i munnen. Vid vissa tillfällen så är munskölj bra, men för gemene man och varje dag så är tvärtom

Än en gång, bakterier tillhör vårt immunförsvar, även hudbakterier, bakterier i munnen, bakterier i underlivet. Så vi skall inte ta bort några bakterier här inte och med normal hygien (det är inte att duscha varje dag så huden tar stryk) så håller vi den normala bakteriefloran i balans och vi slipper bli sjuka
    We can agree to disagree

Jag tycker att det låter snuskigt och förstår inte ert sätt att resonera.
    Gör som ni vill, det gör ni ändå ;)

Ha en bra vecka!    
    Efterklokhet är en exakt vetenskap
  • 4småhjärtan

Jag duschar för det mesta varje dag. Tycker 2 ggr i veckan låter lite ja...

• coloredsnow
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:44:48 följande:
    We can agree to disagree

Ha en bra vecka!    
    Kan ju säga att det inte finns en enda läkare som håller med dej. Du resonerar fel och helt galet. Bakterier är bra och inget som samlas och ger problem.
    Det är när du tvättar bort dina egna bakterier du får problem och inte som du tror, att du tvättar bort elaka basskilusker.
  • PennyD
    2 ggr i veckan. Och jag är jävligt fräsch.
  • sextiotalist
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:44:48 följande:
    We can agree to disagree

Ha en bra vecka!    
    Nej, men du, ta ett samtal med en som vet hur vårt immunförsvar agerar och gärna en hudläkare. De vet vad de pratar om.
    Snuskigt är det inte, dina bakterier som du har naturligt på kroppen hjälper dig att hålla dig frisk, huden är den största barriären för sjukdomar, genom att se till att den har sitt immunförsvar OK (dvs inte tvättar bort alla nyttiga bakterier och de andra mikroorganismer som kämpar för att hålla inkräktare på avstånd) inte torka ut den, så håller du dig frisk.
  • Anonym (Dusch)
    Överdriven städning?

Överdriven tvättning av sig själv är ju när man tvättar händerna konstant eller duschar fem sex gånger varje dag.
    Nej, det är inte bra. Men att duscha varje morgon tror jag är bra, håller bakterier borta. Man kan ju aldrig slippa dem helt, men som i t.ex. underliv är det väldigt viktigt att hålla rent. Där samlas ju massor med bakterier som t.ex. kan ge urinvägsinflammation. Jag säger inte att alla får det. Men likväl är ju bakterierna där.

Man skall ju inte tvätta sig í underlivet med tvål varje dag egentligen, finns dock intimtvål, men man skall tvätta rent varje dag, för att undvika risken för infektioner.

Förr borstade man inte tänderna varje dag heller. Då ramlade tänderna ut.
    Man kan strunta i att borsta tänderna och ändå få behålla allihop till dess att man blir ganska gammal... men förr eller senare kommer det att bli hål och så tappar man dem.

Tycker du att det är överdrivet att borsta tänderna två gånger varje dag och munskölja också?           
    Vi har olika åsikter om vad som är överdriven tvättning/sköljning. Jag har inget emot bakterier, de flesta är ofarliga för mig och de andra tar mitt immunförsvar hand om. Att få bort bakterier är inte i sig ett argument för att duscha jämt, enligt mig.

Jag tycker inte det är överdrivet att borsta tänderna två gånger om dag, det gör jag också bredvid tandtråd och tungskrapa, men jag skulle inte använda vare sig någon av de starkate tandkrämerna eller munskölj. Det är ju en hel del tandläkare som anser att Listerine är skadligt/på tok för starkt ex.
  • Anonym (Den ingrodde ;))

Jag duschar 1-2 gånger i veckan. Innan gjorde jag det varje dag (extremt skitigt arbete) men sen jag slutade jobba där så har jag dragit ner på duschandet.
    Och min hy och håret har aldrig varit fräschare än vad det är nu!
    Jag håller ju givetvis efter hygienen. Tvättar mig under armarna, rullar på deo, tvättar händerna, sköljer av ansiktet och byter kläder varje dag

Svar på tråden Duschar jag för sällan?