• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • sextiotalist
    Lind a skrev 2011-08-29 12:04:05 följande:
    Men som nån annan skrev, varannan dag är iaf det minsta man borde duscha... Du och din omgivning kanske luktar lika illa
    Strunprat, om man inte anstränger sig fysiskt, så luktar man inte illa av att inte duscha ofta, det räcker med att tvätta av sig under armarna.
    Visst kan svett lukta. Men min svett luktar när jag är stressad, då frigörs det en massa hormoner som gör att det luktar.
  • sextiotalist
    Plutteli skrev 2011-08-29 12:29:50 följande:
    Varför? Om man inte vill så vill man inte och har man inget behov så har man inte. Fjantigt att andra ska "bestämma" hur ofta man behöver duscha pga fördomar och dålig kunskap i hur kroppen fungerar.
    Exakt, men å andra sidan skulle jag inte bli förvånad om de som duschar så ofta skulle lukta illa om de skippade den dagliga duschen, då kroppens naturliga bakterieflora är rubbat.
  • Anonym (olika)
    svalan1980 skrev 2011-08-29 10:42:12 följande:
    Jag vill veta vad ni använder för schampo som kan hålla håret rent så länge?

Sen är det så att folk med dålig kondis svettas inte. Tro mig, jag har själv varit där.
    Rätt skönt ibland faktiskt. Billigt om inte annat.
    eh du säger vad???

jag har inte bra kondis och jag svettas som en jävla gris vid minsta rörelse!!!!!

dock inte så att jag stinker, men jag svettas när jag lagar mat, dammsuger, städar, går till affären, går in på barnens dagis för de har asvarmt där.. osv!! är sjukt varm av mig!

duschar INTE varje dag.. oftast varannan - var 3.e , i regel blir det var 3.e.
    luktar jag svett så är det självklart att jag duschar!

men mitt hår mår inte bra av att tvättas mer än MAX 3ggr/v. 
    har problem med torr hårbotten, torrt hår och torr hud.. 
    jag har redkens all soft schampo,balsam+hårinpackning, o det håller håret rent i max 3dgr. :)

har en kompis som duschar ytterst sällan pga vad hon säger att hon har eksem i huden o i hårbotten..
    hon STINKER... o har alltid jätteflottigt hår... kan inte sitta brevid henne för jag blir nästan illamående... :/ vågar inte heller säga till henne..

Hon tvättar sitt hår MAX 1ggr/v.. o då duschar hon INTE kroppen samtidigt vill jag lova..!

som min svärmor, hon duschar VARJE dag, och om hon mot förmodan inte gör det så blir hennes hår som olja.. det blir alltså FETT snabbare än snabbast.. hennes frisör bannar henne varje gång, hon får INTE tvätta håret varje dag, det är INTE bra för håret. 2-3ggr i veckan är lagomt att rengöra håret..

jag går i tankarna på att testa "no-poo" metoden i hopp om att det ska hjälpa min hårbotten och hår....
    vi får se..         

• Runa

Visst behöver man tvätta sig regelbundet men om man inte smutsar ner sig eller svettas ordentligt räcker det med fötter, armhålor och ljumskar/rumpa/underliv (endast utanpå förstås!), ställen där det annars finns risk för dålig lukt eller irritation. Om man går in i duschen, använder tvättlapp eller vaskar av sig över handfatet är upp till var och en. Att hålla på och tvåla in hela kroppen varje gång man duschar är onödigt och kan skapa problem med torr hud och klåda för många människor. Om man verkligen vill tvåla hela kroppen finns många bra riktigt återfuktande duschkrämer, fråga på t.ex. apoteket för ett garanterat milt alternativ, det kan faktiskt vara mindre uttorkande än bara vatten. Själv använder jag olja när jag inte orkar kladda med hudkräm, en liten kapsyl barn- eller badolja kan man smörja in den fuktiga huden med i duschen på nolltid, mycket snabbare än att kleta med lotion eferåt, bra under det torra vinterhalvåret.

• etanol

Fick höra att det tar upp till 6 timmar för huden att återfukta sig själv. Vet inte om det stämmer men om det gör det så är 6 timmars oskyddad hud, fritt för dåliga bakterier att frodas på...Ska nog dra ner på duschandet till varannan dag i af...Fan också...

• Anonym

Jag duschar varje dag, på morgonen oftast, för jag känner mig ofräsch efter natten och vaknar till. Jag blöter håret varje gång, men shampoonerar inte håret mer än kanske tre dagar i veckan, de andra har jag bara i lite balsam för att kunna borsta ut det. tvålar såklart in mig varje dag. Smörjer armar och ben med lotion kanske tre dagar i veckan. Jag tycker nog att två dagar i veckan är lite väl sällan, i alla fall varannan dag tycker jag känns som ett minimum. Det är svårt att känna själv om man luktar illa eller unket.

• Anonym (2 ggr)

Jag duschar 2 ggr  i veckan men jag tvättar av mig varje dag (underlivet)

Mitt hår å min hud mår så bra så

• Mammatill2tjejer
    Anonym skrev 2011-08-29 11:16:55 följande:
    JA! Du duschar alldeles för sällan. Även om du inte direkt svettas så börjar det lukta om dig ändå, men det är svårt att känna sin egen doft (odör). 

Huden vänjer sig och återfuktar den när den behöver. Duschar du lite oftare så kommer kroppen att anpassa sig til ldet också. I början kan du dock smörja in dig med barnolja efter tvålningen. Superbra och du slipper konstgjord/kosmetisk lotion.

Duscha varannan dag, det dör du inte av.      
    Att huden vänjer sig tror jag inte alltid  stämmer.

Förr duschade jag varje dag.  Jag hade stora problem med klåda över hela kroppen. Trodde det kunde bero på tvålen jag använde så jag bytte. Det hjälpte inte. Jag tänkte då att det kanske berodde på den lotion som jag brukade smörja in mig med så jag bytte den. Det hjälpte inte heller.

Jag bytte tvål och lotion ett antal gånger men kom ändå inte tillrätta med mitt problem och därför uppsökte jag läkare. Läkaren gav mig rådet att byta tvättmedel, vilket jag gjorde men utan resultat. Klådan kvarstod.
    Då fick jag av läkaren veta att "överdrivet tvättande kan torka ut huden och orsaka klåda". Hon gav mig rådet att minska duschandet till varannan dag och att inte använda tvål varje gång utan istället "borsta" bort smuts och döda hudceller med en badborste.
    Jag gjorde som hon sa och efter en tid gav klådan med sig! Helt underbart!

Så vad jag menar är helt enkelt att jag inte tror att det är alltid som huden vänjer sig vid ökat tvättande. Var och en känner sin hud och sin kropp bäst.
    Naturligtvis är det inte heller nyttigt att tvätta sig för sällan men i ts fall tycker jag faktiskt inte att det är någon fara.
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Poison82

2 ggr i veckan innebär ju ändå att du duschar i snitt var tredje dag. Ser inga större problem med det såvida du inte ansträngt dig så du svettas och luktar illa. Efter vad jag hört så mår inte hår och kropp bra av att duschas för ofta.

Svar på tråden Duschar jag för sällan?