• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym

Duschar kanske 3 -4 ggr i veckan, tycker det räcker och jag tvättar av mig de dagar jag inte duschar. Man skall INTE tvätta håret varje dag! (Frisör till yrket) tvätta håret var annan, var tredje dag, Schamponera ALLTID 2 ggr. Balsam på topparna... då håller sig håret frächt, det kan ta lite tid för håret att vänja sig om du brukar tvätta det varje dag och sen ska börja med var 3dje.

• Kajsa84

Jag tycker det är riktigt äckligt även om du inte märker av det. Jag dushar kroppen varje dag och jag stinker inte heller eller svettas nästan aldrig. Håret varannan dag men det tycker jag är helt okej två gånger i veckan. Men kroppen skulle jag aldrig dusha mindre!

• Indianica

Fast det är ju dumt om du inte simmar eller rör på dig fysiskt för att slippa duscha och "bli torr". Nu kanske du inte är överviktig eller har dålig hälsa, men det är bra att röra på kroppen och normalt att då svettas och ja, man duschar efteråt. Finns duscholjor som är väldigt återfuktande!

• sextiotalist
    Indianica skrev 2011-08-29 14:37:52 följande:
    Fast det är ju dumt om du inte simmar eller rör på dig fysiskt för att slippa duscha och "bli torr". Nu kanske du inte är överviktig eller har dålig hälsa, men det är bra att röra på kroppen och normalt att då svettas och ja, man duschar efteråt. Finns duscholjor som är väldigt återfuktande!
    Jag tillhör dom har väldigt mycket vardagsmotion i mitt liv, cyklar ofta, arbetar mycket i trädgården, jag är absolut inte överviktig och har nog en normalkondis. Kan ge järnet på dansgolvet i flera timmar, men jag gillar inte flåsträning, har aldrig gjort.
    Självklart duschar jag när jag är svettig och smutsig.

Sedan¨, om man nu tränar, så kanske man tränar 2-3 ggr i veckan, så man blir svettig och tar duschen då.
  • vanilla
    svalan1980 skrev 2011-08-29 10:42:12 följande:
    Jag vill veta vad ni använder för schampo som kan hålla håret rent så länge?

Sen är det så att folk med dålig kondis svettas inte. Tro mig, jag har själv varit där.
    Rätt skönt ibland faktiskt. Billigt om inte annat.
    Jag använder inte schampoo alls och mitt hår blir aldrig fett längre, men det tog mer än ett år att vänja av håret från att tvättas varje dag med uttorkande schampoo (och ja, alla schampoon är uttorkande)

Om du vill bli av med fett hår rekommenderar jag ett besök i no'poo tråden
    www.familjeliv.se/Forum-24-73/m50400938.html

Angående svettas, för mig beror det inte på vilken kondis jag har utan hur mkt jag anstränger mig. 
  • Plutteli
    sextiotalist skrev 2011-08-29 12:41:59 följande:
    Exakt, men å andra sidan skulle jag inte bli förvånad om de som duschar så ofta skulle lukta illa om de skippade den dagliga duschen, då kroppens naturliga bakterieflora är rubbat.
    Sant, dels doften dels skulle ju hår och kropp BLI smutsigt direkt pga rubbade kroppsliga funktioner.
  • Blomman85

Ja usch vilket snuskhummer du är, tur att jag slipper vara nära dig.

• coloredsnow
    svalan1980 skrev 2011-08-29 10:42:12 följande:
    Jag vill veta vad ni använder för schampo som kan hålla håret rent så länge?

Sen är det så att folk med dålig kondis svettas inte. Tro mig, jag har själv varit där.
    Rätt skönt ibland faktiskt. Billigt om inte annat.
    Då berodde det säkert på att du drack för dåligt.

Jag och många med mej har den omvända erfarenheten - att man svettas mer med dålig kondis och det är eg inte så konstigt för med dålig kondis har man mer fett på kroppen och fettet är bra som värmeisolering. Dvs du blir lättare varm, fryser mer sällan och svettas mer för att reglera värmen.
  • M C

Jag fick så lov att börja ducha varje dag när jag kom in i puberteten, det var ohållbart annars. Jag stinker verkligen äckligt om jag inte får ducha varje dag, rätt ofta är det två eller tom tre gånger per dag (typ hela sommaren).
    Jag svettas kopiösa mängder, det i sin tur ger odör utan dess like.
    Det är inte en vanefråga, det är min kropp som är sån.
    Mitt hår tvättas varje dag, annars luktar det svett. Blankt och fint om det är långt, men jag kan inte ha långt längre pga svetten så det är kort nu.
    Otränad eller vältränad, jag svettas jämt.
    Inget att göra nåt åt.
    Men svägerskan är tvärtom, gubben med. Fast gubben gör som jag och duchar varje morgon svägerskan luktar inte ens illa efter 3-4 dar utan duch.

Jag är absolut inte torr öht, tvärtom.

Dessutom tycker jag det är äckligt med otvättat hår, ser flottet på 50 meter och sköjs. NEJ TACK.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Neblina
    M C skrev 2011-08-29 16:58:27 följande:
    Jag fick så lov att börja ducha varje dag när jag kom in i puberteten, det var ohållbart annars. Jag stinker verkligen äckligt om jag inte får ducha varje dag, rätt ofta är det två eller tom tre gånger per dag (typ hela sommaren).
    Jag svettas kopiösa mängder, det i sin tur ger odör utan dess like.
    Det är inte en vanefråga, det är min kropp som är sån.
    Mitt hår tvättas varje dag, annars luktar det svett. Blankt och fint om det är långt, men jag kan inte ha långt längre pga svetten så det är kort nu.
    Otränad eller vältränad, jag svettas jämt.
    Inget att göra nåt åt.
    Men svägerskan är tvärtom, gubben med. Fast gubben gör som jag och duchar varje morgon svägerskan luktar inte ens illa efter 3-4 dar utan duch.

Jag är absolut inte torr öht, tvärtom.

Dessutom tycker jag det är äckligt med otvättat hår, ser flottet på 50 meter och sköjs. NEJ TACK.
    Fy vad jobbigt.
    Annars är det ju vanligt att man får dessa problem du beskriver av att man tvättar sig för ofta.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
Svar på tråden Duschar jag för sällan?