• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym (I-landsproblem)

Jag vet inte. Jag tycker att man ska duscha så ofta som man själv känner att man behöver och strunta i vad alla andra säger. Själv känner jag att jag måste tvätta håret varannan dag, eftersom det blir väldigt fett annars, och då passar det ju bra att även tvätta hela kroppen samtidigt. Sen kan man ju tvätta vissa delar av kroppen varje dag om man känner att det behövs även om man inte duschar varje dag, återigen känn efter själva och lyssna inte för mycket på andra.

Sen det här med rakning. Alla får göra som de vill där med. Personligen rakar jag mig inte ofta. Brukar rakar mig oftare på sommaren dock. Under armarna då jag vet att jag ska ha ett linne tex på mig, annars inte. Benen om jag vet att jag ska ha kjol/klänning tex på mig. Bikinilinjen, eventuellt på sommaren om jag tex ska bada, men då endast så att det inte sticker fram hår, skulle tycka att det var obehagligt att vara helt hårlös därnere och skulle säkert få en massa svampinfektioner och annat om jag inte hade hår som skyddade.

• PetraCecilia
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-28 20:15:20 följande:
    Jag är väldigt sällan sjuk, jag tror tvärtom att överdriven städning och/eller hygien kan försämra ens eget immunförsvar..

Folk håller sig väl på avstånd...
    så då slipper du ju bacillerna.

Jag tvättar mig oftare än så när vi är ute med båten i skärgården, och då tycker jag att jag luktar illa. Är jag normalt aktiv så behäver jag tvätta mig en gång om dagen för att inte lukta...människa. Jag luktar sällan svett, men man kan lukta unket ändå. Det gäller ju barnen också, som inte svettas som vi vuxna.   
  • sextiotalist
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:12:23 följande:
    Håller på med ett arbete just nu som handlar om just det där med hygien.
    Då man inte duschade mer än en-två gånger i veckan eller färre. Då var en av anledningarna till detta beteende helt enkelt att det inte fanns tillgång till dusch eller badkar på samma sätt som i dag. Man hade oftast badkar uppe på vinden eller nere i källaren i hyresfastigheter.

I dag har vi ju fått lära oss vikten av hygien och sedan dess har vi också mindre sjukdomar.
    När svininfluensan kom och alla plötsligt började att tvätta händerna och använda sprit, då sjönk alla andra sjukdomar drastiskt (såsom vinterkräksjukan t.ex)

Jag kan nog inte vara helt opartisk i denna fråga, dels eftersom jag själv dushar varje dag och två gånger vid behov. Dels eftersom jag är studerande och just får lära mig den enorma vikten av att tvätta sig för att hålla sig fri från sjukdomar.      

Om man har torr hud, finns det olika lotions och annat som hjälper huden att behålla fuktighetsbalansen och även motsvarande produkter för håret.

Sedan tycker jag väl inte att barn, som har väldigt känslig hy, måste bada varje dag, särskilt inte om de, som mina, lätt får torreksem. Fast då är det ju viktigt att man håller på handhygienen.

Men det är väl ändå en viss skillnad på hygien och hygien. Sjukdomar sprids via handhygien och luftsmitta, inte av en oren mage.
    Jag är jättenoga med livsmedelshygien hemma, sköljer händerna hela tiden, noga med knivar och skärbrädor etc. Disktrasor används inte mer än en dag.
    Men mindre noga med dammråttor och att duscha varje dag.
    Det finns ren smuts, det finns farlig smuts. Har en stark känsla av att här hemma finns det ren smuts.
    Jag duschar varannan till var tredje dag, har inte varit magsjuk¨på år och dar och inte varit hemma pga förkylning på snart två år.
  • Anonym (Dusch)
    PetraCecilia skrev 2011-08-28 20:18:20 följande:
    Folk håller sig väl på avstånd...
    så då slipper du ju bacillerna.
    Va? Nej, det gör de verkligen inte.
  • persikofjaril
    Jag är väldigt sällan sjuk, jag tror tvärtom att överdriven städning och/eller hygien kan försämra ens eget immunförsvar..

Känner igen det där och håller med. Vi (jag och sambon) försöker dock städa åtminstone varannan helg, borde väl egentligen bli oftare eftersom vi har katt. Men vi är ganska lata båda två. Har själv inte vart riktigt sjuk på minst 5 år, antagligen längre, förutom ett par förkylningar här och där.  
  • Anonym
    Danielina skrev 2011-08-28 19:45:01 följande:
    Bara för att det står fyrtio grader i trosorna betyder det inte att vi åttio-nittiotalisttjejer är så dumma att vi inte vet att bakterier inte försvinner förrän i minst 60 grader. I nästan alla kläder man köper i dagsläget så står det 30-40 grader men de tål oftast mer än så. Jag tvättar alla mina underkläder/sängkläder/handdukar i 60 grader oavsett vad det står i dem och inte har de tappat varken färg eller form, känner nog ingen i min egen ålder (23) som tvättar dem i lägre grader heller. 

"Man" köper inte underkläder med låga angivna tvättemperaturer för då kan jag inte reklamera dem om de blir förstörda i tvätten.

Alla är säkert inte så dumma men ganska många tycks vara det. Standardreaktionen när jag frågat efter trosor som tål 60 grader i affären är
    1) Jaså, står det bara 40, men de tål 60, det kör alltid jag.
    2) Varför skulle man tvätta det i 60 grader?? Och så en oförstående reaktion om man svarar att det inte blir rent på så låga temperaturer. (Alltid från yngre expediter.)
  • Nape

Jag gillar att känna mig fräsch och för mig är det självklart att duscha varje dag. (Men, så har jag inte någon torr problemhud heller, jag vet att det finns människor som faktiskt inte klarar det.)

Du gör som du vill.

• Anonym
    Danielina skrev 2011-08-28 19:39:18 följande:
    Två gånger i veckan är inte för lite att duscha tycker jag, så länge man tvättar ansikte, underliv och under armarna varje dag. Jag önskar att jag kunde hålla mig till att duscha två gånger i veckan då jag hört att det är det bästa för håret men tyvärr så hinner mitt hår bli fett om jag inte tvättar det varannan dag...
    Mitt hår funkar så att det blir fett snabbare ju oftare jag tvättar det. När jag tvättade det flera gånger i veckan blev det fett snabbt, nu när jag tvättar det två gånger i veckan håller det sig bra så länge. När jag har tvättat det mer sällan på landet på sommaren har det blivit fett ännu långsammare. .
  • MammaBecca

Överdriven städning?

Överdriven tvättning av sig själv är ju när man tvättar händerna konstant eller duschar fem sex gånger varje dag.
    Nej, det är inte bra. Men att duscha varje morgon tror jag är bra, håller bakterier borta. Man kan ju aldrig slippa dem helt, men som i t.ex. underliv är det väldigt viktigt att hålla rent. Där samlas ju massor med bakterier som t.ex. kan ge urinvägsinflammation. Jag säger inte att alla får det. Men likväl är ju bakterierna där.

Nej, man tvättade sig inte så mycket där nere förr, men samtidigt levde vi inte lika länge som i dag heller och hade andra sjukdomar.

Man skall ju inte tvätta sig í underlivet med tvål varje dag egentligen, finns dock intimtvål, men man skall tvätta rent varje dag, för att undvika risken för infektioner.

Förr borstade man inte tänderna varje dag heller. Då ramlade tänderna ut.
    Man kan strunta i att borsta tänderna och ändå få behålla allihop till dess att man blir ganska gammal... men förr eller senare kommer det att bli hål och så tappar man dem.

Tycker du att det är överdrivet att borsta tänderna två gånger varje dag och munskölja också?           
    Efterklokhet är en exakt vetenskap
  • Sommarlöv

Hade personligen inte velat leva med någon som bara duschar 2 gånger i veckan. Men om t ex en arbetskamrat eller vän duschar 2 gånger i veckan så bryr jag mig inte. Det är upp till var och en så länge man inte luktar illa. Jag duschar i princip varje dag för det gör att jag känner mig fräsch.

Svar på tråden Duschar jag för sällan?